ORGANIZACIJA radnika Croatia Airlinesa (ORCA) danas je najavila štrajk koji će početi 9. srpnja 2018. u 6 sati ujutro.
Priopćili su kako tijekom kolektivnog pregovaranja nije prihvaćen sindikalni prijedlog kolektivnog ugovora te kako stoga kreću u štrajk. Štrajk se odnosi na sve dijelove i radne jedinice u okviru tvrtke Croatia Airlines.
Štrajk će se održati pred sjedištem Croatia Airlinesa te na svim lokacijama na kojima Croatia Airlines obavlja svoju djelatnost.
"Štrajk započinjemo u ponedjeljak 09.07.2018. u 6:00 sati i trajat će do ispunjenja štrajkaških zahtjeva ili odlukom štrajkaškog odbora o prestanku štrajka", poručili su.
Za kraj su poručili kako zahtijevaju sklapanje Kolektivnog ugovora prema sindikalnom prijedlogu predanom dana 6. travnja prošle godine.
Tvrtka pred propasti
Croatia Airlines odavno ima problema. Otkazivanje letova, nezadovoljstvo radnika koji kreću u štrajk u špici sezone, odlazak pilota i aviomehaničara iz tvrtke samo su posljednja događanja unutar Croatia Airlinesa koja pokazuju da je tvrtka pred potpunom propasti. A prije toga sve je krenulo rasprodajom imovine. Croatia Airlines prodala je slotove na londonskom Heathrowu, za koje stručnjaci kažu da su hrvatsko nacionalno blago. Potom su rasprodali motore, koji su najvrjednija imovina, te i Pleso prijevoz, koji je tvrtki donosio novac. Nisu se otvarale profitabilne linije, došla je konkurencija i sve je dovelo do toga da CA kao hrvatski nacionalni avioprijevoznik u sezoni ima samo 18 posto udjela u zračnom prometu unutar Hrvatske.
Zrakoplovni analitičar Alen Šćuric u razgovoru za Index detaljno je opisao kronologiju propasti ove tvrtke koja, kaže, kad rasproda sve što joj je preostalo može preživjeti još samo dvije godine. A to nije puno.
>> Kako je propala Croatia Airlines?
Kupnja prevelikih i preskupih aviona
Šćurić nam je ispričao kako je od samog početka ove tvrtke sve krenulo krivo kupnjom prevelikih aviona koji su trošili puno goriva i time, naravno, bili preskupi za održavanje.
Prvo su kupljeni Airbusevi, a zatim je došla kupnja aviona Q 400 Dash. Šćuric smatra kako je CA trebala ostati na ATR-u jer su već imali pilote i tehniku za te avione, budući da svi piloti ne lete na raznim tipovima aviona nego je svaki od njih školovan za određen tip zrakoplova.
Nakon toga, radile su se pogreške i trebalo se, dodaje, bolje analizirati situacije i kvalitetnije voditi kompaniju te pratiti trendove u zrakoplovstvu.
"Sve je bilo nelogično. I linije i frekvencije koje su se otvarale tada. Trošilo se previše novca jer su imali flotu koja nije bila prilagodljiva za tvrtku. Početkom 2000. javili su se trendovi velikog korištenja regionalnih jetova, mlaznih aviona koji su manji i lakši, te u kojima manje koštaju avionske takse. To su bili avioni sa stotinu sjedala i njih koriste, recimo, slovenska Adria i poljski LOT, kompanije koje su puno uspješnije i brže se šire od CA", kaže Šćuric.
No uprava CA, tvrdi, nije razmišljala da prijeđe na jetove nego su koristili Airbus koji ima od 144 do 170 mjesta, a puno je lakše napuniti jet sa 100 mjesta. Da bi let bio isplativ, morate napuniti 75 posto zrakoplova, a veći Airbus je samim time puno teže napuniti da bude isplativ.
Čak su, dodaje, i veće kompanije imale regionalne jetove i turbopropelerce za lokalne letove. Tako da je, smatra, CA umjesto Airbuseva trebala naručiti jetove.
"I što, onda smo napokon 2012. otplatili te Airbusove koji su kupljeni 1998., odnosno otplatila ih je država. No što se onda događa, tad Croatia Airlines napokon, kad su postali naši, prodaje jedan Airbus i motore, koji su najvredniji, puno skuplji od aviona, da bi nove kupili na leasing. Tako su malo napunili blagajnu, no potom nastavljaju plaćati skupi leasing", rekao nam je Šćuric.
U to vrijeme na čelu kompanije bio je SDP-ov kadar Krešimir Kučko.
Za vrijeme njegovog mandata, kaže Šćuric, dogodio se najveći fijasko, a to je, kaže, prodaja Pleso prijevoza, koji je bio zlatna koka kompanije, te prodaja slotova na londonskom Heathrowu. Dodaje kako uz sve to kompanija ima neprilagođenu flotu, ne prate se trendovi, krivo se otvaraju i zatvaraju linije.
Linije bez smisla
Zatim navodi da se otvaraju i zatvaraju linije koje nemaju smisla.
"Nemaju smisla ni Dublin ni Mostar s dva leta tjedno, onda ih je bolje ni ne pokretati. Na Heathrow letimo 4 puta, a nitko vam neće letjeti na Heathrow ako nema frekvenciju svaki dan. Onda, recimo, nemamo linije za Tiranu, Sofiju i Manchester, a na tim linijama naši konkurenti u regiji žanju novac. Mi na to ni ne pomišljamo. Trebali bi imati i linije za Ženevu, Prištinu, Moskvu i Kijev. Prije smo letjeli za Prištinu, onda su ukinuli. Adria sad leti dva puta dnevno za Prištinu, dok smo mi to tržište potpuno zapostavili", istaknuo je.
Biranje po političkoj liniji
Glavni problem je što su se, ističe, svi šefovi uprava CA birali po političkoj liniji umjesto da se zapošljavala struka.
To je, kaže, kompaniju skupo koštalo zbog niza pogrešaka, a nestručan kadar je potom, objašnjava Šćuric, školovao svoj kadar koji nije naučio poslu.
Katastrofalno poslovanje dovelo je do toga da CA gubi svoj tržišni udio. Godinama, kaže, iz Splita i Dubrovnika nisu htjeli letjeti za London ni prema Skandinaviji, a danas ima preko desetak tjednih letova za London iz Dubrovnika i Splita te za Skandinaviju, a to sve lete strane aviokompanije. Pune su turista, a CA to, kaže, nije prepoznala.
Pitali smo ga postoji li šansa za spas CA ili je prekasno, na što nam je odgovorio da postoji jer CA ima nevjerojatne potencijale. No to je, kaže, moguće samo pod uvjetom da na čelo tvrtke dođe sposoban menadžment i počne raditi sukladno trendovima u zrakoplovstvu.
Preko stotinu kompanija u Europi, kaže, posluje pozitivno, a veličine su poput CA.
Katastrofalno upravljanje
O katastrofalnom upravljanju, dodaje, govori i još jedna stvar o kojoj smo proteklih tjedana najviše i pisali, a to je otkazivanje letova,.
"Što se tiče radnika, problem broj jedan su međuljudski odnosi u kompaniji, nema razumnog odnosa uprave u toj kompaniji, nije sve u novcu, ne ostaju zaposlenici tu radi novca već ostaju jer imaju stare roditelje, obitelji. Problem broj dva su plaće. Piloti i aviomehaničari su stvarno potplaćeni, samo da odu u Mađarsku imali bi tri puta veće plaće. U Europi trenutno fali 10.000 pilota, a mehaničara još i više. Dakle, mogu si bez problema naći posao", rekao nam je Šćuric.
''Uz sve to mehaničari odlaze, a nisu školovali nove. Od 50-ak aviomehaničara u CA s licencom njih šest sjedi u upravi i radi uredski posao, a nedostaje aviomehaničara. To se zove nesposobnost", zaključuje Šćuric.