Screenshot: N1
NOVA Vlada želi zaustaviti trenutačne kurikularne reforme u školstvu na kojoj je radilo preko 400 stručnjaka.
"Zaustaviti pokrenuti proces trenutačne kurikularne reforme; napraviti reviziju strategije i korekciju nedostatka na temelju detaljne analize, uz sudjelovanje svih znanstvenih disciplina (posebno stem područja) i zainteresiranih dionika", stoji u ključnim smjernicama nove reformske Vlade.
Profesor na FESB-u Ivica Puljak, ujedno i tajnik stranke Pametno to je nazvao katastrofalnim potezom.
"Ta reforma je najvažnija stvar koja se trenutno odvija u državi, a želi se zaustaviti!? Mislim da treba zaustaviti njeno zaustavljanje. Plan je ubiti jedinu poštenu reformu koja je napravljena (a koju su radili stručnjaci, a ne političari ), oduzeti hrvatskom obrazovnom sustavu još koju godinu i tako za razvijenim svijetom kaskamo tridesetak godina, što znači još koja godina više ili manje.
Ovo sve skupa je tužan proces, ovo treba odrediti budućnost Hrvatske. Ovu je reformu prethodna Vlada na najbolji način radila, svi koji su htjeli su se mogli prijaviti, a sad je zaustavljaju iz političkih razloga. To je najgora stvar što su mogli napraviti", rekao je Puljak u razgovoru za Index.
Dodao je i kako je HDZ na diskusiji sa sindikatima u predizbornoj kampanji rekao da će to napraviti.
"Zašto se oni nisu niti javili da sudjeluju, sad kažu da kao ne bi bili ni izabran u procesu, a nisu se ni prijavili", rekao je Puljak.
Osim njega još je niz reakcija na ovakvu najavu nove Vlade.
"Grmoja odgovorio da podržava kurikularnu reformu, što se promijenilo"
Tako je i SDP-ova Marija Lugarić na Facebooku je stavila link na prijedloge članova Milanovićeve i sad Oreškovićeve vlade.
"Usporedite ova dva dokumenta - oba su službena. Usporedite stil, sadržaj i formu.
Program rada Milanovićeve Vlade http://www.sabor.hr/fgs.axd?id=19445
Program rada Tim's teama http://www.sabor.hr/fgs.axd?id=44221", tako je pozvala na diskusiju na koju su mnogi odgovorili žestokom kritikom na zaustavljanje kurikularne reforme.
Reagirao je i voditelj Pressinga na N1 televiziji Saša Cvetojević koji je komentirao kako je Nikola Grmoja u njegovoj emisiji na upit podržava li provođenje kurikularne reforme kratko i jasno odgovorio s da.
"Na moje jasno pitanje Podržavate li projekt cjelovite kurikularne reforme? Nikola Grmoja je jasno i nedvosmisleno odgovorio DA, a na cemu sam ga ja i pohvalio kao rijedak primjer politicara koji je u Pressingu na nas XRAY uspio odgovoriti kratko i jasno.
E sad, sto se promijenilo da danas na Saboru vidimo odustajanje.
Inače nova Vlada u programskim smjernicama za školstvo planira uvesti malu maturu, postepeno podići ulaganja u obrazovanje te istraživanja i razvoj prema europskom prosjeku.
Planira razraditi politiku napredovanja nastavnika i model dodjele razvojnih koeficijenata za zapošljavanje mladih znanstvenika; postepeno napuštanje modela uravnilovke novčanim
nagrađivanjem boljih profesora i kažnjavanjem lošijih na temelju sustavnog praćenja znanja učenika i rada nastavnika.
Ukinut će agencije u MZOS, a osnovati Zavod za školstvo
Evo što još sve planiraju.
"Uspostavljanje strožih, egzaktnih i transparentnih međunarodnih kriterija prilikom napredovanja u znanstvena i znanstveno-nastavna zvanja te druga radna mjesta u znanosti i visokoškolskoj nastavi.
Početi razvijati djelotvoran sustav stipendiranja učenika i studenata.
Poticati razvoj stem područja (u osnovnoj i srednjoj školi nedopuštanjem smanjenja satnice, upisom nastavničkih zanimanja, većim izdvajanjem za istraživanje i razvoj u navedenom području, poticanjem upisa na doktorski studij…)
Eliminirati snažan utjecaj političkih struktura u obrazovanju i znanosti
Pravno integrirati prethodno neintegrirana sveučilišta, započeti racionalizaciju broja studija financiranih iz državnog proračuna, redefinirati ulogu i misiju javnih znanstvenih instituta na temelju rezultata provedene reakreditacije
Ojačati kvalitetu poslijediplomskog obrazovanja zakonskim propisivanjem dodatnih strožih uvjeta za pristup obrani disertacije
Ukinuti agencije u MZOS-u i osnovati zavod za školstvo (za cijelu prosvjetnu vertikalu) uz uvođenje stručno-pedagoškog nadzora i institucije glavnog školskog nadzornika kojega imenuje hrvatski sabor na 5 godina
Zaustaviti pokrenuti proces trenutačne kurikularne reforme; napraviti reviziju strategije i korekciju nedostatka na temelju detaljne analize, uz sudjelovanje svih znanstvenih disciplina (posebno stem područja) i zainteresiranih dionika".
Forum za slobodu odgoja: Ovo je ugrožavanje Hrvatske
Forum za slobodu odgoja na Facebooku je također izrazio zgražanje odlukom Vlade da zaustave kurikularnu reformu, ističići kako je to ugrožavanje budućnosti Hrvatske.
Njihov post prenosimo u cijelosti.
"Ovakva odluka nije u interesu hrvatskih građana te još jednom pokazuje kako obrazovanje nije nacionalni prioritet i nacionalni interes, kao što i jasno pokazuje kako obrazovanje nije izuzeto od svakodnevnih političkih nadmudrivanja
Forum za slobodu odgoja izražava svoju duboku zabrinutost najavama zaustavljanja provedbe Cjelovite kurikularne reforme koja se provodi u sklopu provedbe Strategije znanosti, obrazovanja i tehnologije koju je usvojio Hrvatski sabor nakon višegodišnjeg postupka njezinog razvoja i izrade.
Cjelovita kurikularna reforma po prvi je puta području odgoja i obrazovanja u cijeloj njegovoj vertikali pristupila na sustavan i stručan način. Njezina prava vrijednost je u tome što su u nju uključeni oni koji će je i provoditi - učitelji i stručni suradnici iz naših osnovnih i srednjih škola. Oni su posljednjih mjeseci, na razini punog radnog vremena, vrijedno i nesebično radili na izradi kurikularnih dokumenata gledajući u budućnost i oblikujući školu koja će buduće građane Hrvatske pripremiti za život u suvremenom i modernom demokratskom društvu.
Podsjećamo, od rujna 2015. godine više od 450 učitelja i stručnih suradnika radilo je u više od 50 radnih skupina na izradi kurikularnih dokumenata - dokumenata koji definiraju što učenici trebaju znati, umjeti i kakve stavove razviti na kraju pojedinog obrazovnog ciklusa. Također podsjećamo da Strategija i Cjelovita kurikularna reforma nastavljaju i uzimaju najbolje iz Hrvatskog nacionalnog obrazovnog standarda i Nacionalnog okvirnog kurikuluma.
Zaustaviti ovakav poduhvat i vratiti se na početak znači stopirati i odgoditi osuvremenjavanje našeg obrazovnog sustava, znači odgoditi nužne promjene, znači još nekoliko generacija učenika koji će biti funkcionalno nepismeni, demokratski insuficijentni i neprilagođeni za tržište rada".
"Odluka nije u interesu građana"
"Na žalost ovakva odluka nije u interesu hrvatskih građana, ona još jednom pokazuje kako obrazovanje nije nacionalni prioritet i nacionalni interes, pokazuje nepromišljeni pristup obrazovanju, pokazuje kako obrazovanje nije izuzeto od svakodnevnih političkih nadmudrivanja, a upravo je proces cjelovite kurikularne reforme to bio - nestranački projekt od nacionalnog interesa na kojem su radili isključivo stručnjaci i obrazovni praktičari.
Ovdje želimo i istaknuti i druge točke programa. U programu stoji kako je potrebno revidirati Strategiju znanosti, obrazovanja i tehnologije, dokument koji je donesen u Hrvatskom saboru 2014. godine, dokument na kojem je dvije godine radilo 200 stručnjaka, dokument koji je dobio izrazito pozitivnu ocjenu od Europske komisije i na temelju kojeg je odobreno daljnje financiranje kapitalnih projekata u obrazovanja od strane Europskih socijalnih i strukturnih fondova. Revidiranje i zaustavljanje provođenja Strategije obustavilo bi rad na nizu projekata koji se trenutno provode poput projekta E-škola za koji je osigurano više od 300 milijuna kuna, te drugih iznimno važnih projekata kao što su licenciranje ravnatelja i učitelja u osnovnim i srednjim školama, projekt izrade modela vanjskog vrednovanja škola, provođenje strategija obrazovanja odraslih i strukovnog obrazovanja. Svi ti projekti idu u smjeru osuvremenjavanja hrvatskog obrazovnog sustava i njihovog usklađivanja s potrebama tržišta rada.
Također, u programu se ističe i ukidanje agencija u Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta. Moguće je da se radi u lapsusu, jer su agencije samostalne pravne osobe i nisu dio Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta. Potrebno je znati kako su već napravljene analize svih agencija vezanih uz sustav obrazovanja te je predviđeno spajanje nekih od njih kako bi se povećala njihova učinkovitost te uštedjela financijska sredstva.
Pozvali roditelje da utječu na vlast
"Ono što uistinu zabrinjava jest dio programa koji govori o uvođenju nadzora škola i institucije glavnog školskog nadzornika. Svakome tko je ikada radio u obrazovnom sustavu jasno je kako se represijom ništa neće postići, vrlo je važno ovom sustavu pristupiti s idejom stalne želje za promjenom i osuvremenjavanjem. Upravo projekti koji se trenutno provode idu u smjeru osnaživanja učitelja, povezivanja s lokalnom zajednicom, otvaranja škola prema svim zainteresiranim dionicima i stvaranje škola koje prvenstveno stavljaju učenike u središte obrazovnog procesa, vode se potrebama učenika, roditelja i šire lokalne zajednice. Smjer koji se predlaže od škola bi mogao stvoriti upravo suprotno suvremenim tendencijama - mjesta straha.
Pozivamo odgovorne vlasti na mudrost i ponovno promišljanje ovih odluka. Pozivamo ih da misle na neodgodivost osuvremenjavanja naših škola. Pozivamo i roditelje da utječu na obrazovne vlasti. Pozivamo ravnatelje, učitelje i stručne suradnike da se jasno izjasne, jer je jedan od načela Strategije znanosti, obrazovanja i tehnologije te prateće Cjelovite kurikularne reforme vraćanje dostojanstva učiteljskom pozivu, kao i povećanje autonomije učitelja".