Iz godine u godinu trend rasta investicija u solarne elektrane ne prolazi ispod radara o čemu najviše svjedoče podaci HEP-a, koji pokazuju kako je uzlazni trend ovakvih investicija i više nego očigledan. Sa priključenih nešto više od 250 solarnih elektrana u 2019. godini, broj je početkom 2022. ponajviše zbog krize u energetskom sektoru porastao na nešto manje od četiri tisuće, dok je u 2023. preko 8.500 subjekata, što privatnih što poslovnih, na svoje objekte postavilo solarne elektrane.
I u ovoj se godini bilježi snažan rast novih elektrana u radu, čiji je ukupni broj u prvih 6 mjeseci premašio 5.500, što možemo zahvaliti stabilizaciji opskrbnih lanaca fotonaponske opreme i njenoj nižoj cijeni te asistencije države, koja je zbog novih zakonodavnih propisa EU ublažila administrativne prepreke te ubrzala procedure ishođenja dozvola nužnih za realizaciju i puštanje u trajni rad solarnih elektrana.
Ono što vrlo jasno ističe domaću tvrtku ENERGYCOM iz mora konkurencije jest iskustvo od gotovo 10 godina u realizaciji gotovo 2.000 privatnih i poslovnih solarnih elektrana, tehnička rješenja koja uključuju provjerenu vrhunsku opremu s dugogodišnjom garancijom, brza i jasna komunikacija s klijentima, pružanje stručne i servisne podrške te posljednjih godina vrlo važan dio usluge u poslovanju s fotonaponima, a to je savjetovanje pri prijavi na natječaje na državnoj, županijskoj i lokalnoj razini, koje prati priprema potrebne tehničke dokumentacije elektrane kako bi klijenti ostvarili pravo na izdašne subvencije.
Ključ uspjeha stoji u edukaciji i kvalitetnom savjetovanju klijenata
ENERGYCOM je na vrijeme prepoznao važnost uključivanja iskusnog stručnjaka u svoj kadar, te je formiranjem Odjela za vođenje projekata osigurao podršku i pripremu dokumentacije na javnim pozivima za sve svoje klijente koji su u 2023. i 2024. godini prijavili investicije Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost ili lokalnim općinama i gradovima, prema mjestu investicije.
Odjelu je na čelu Marija Hodja, osoba s desetogodišnjim iskustvom rada u području EU Fondova, odgovorna za savjetovanje, tumačenje uvjeta pojedinih natječaja te pripremu i isporuku zahtjevne tehničke dokumentacije, kako bi klijenti što lakše ostvarili pravo na potporu, oslanjajući se s punim povjerenjem u stručni tim ENERGYCOM-a, te smo u razgovoru s Marijom saznali bitne informacije oko ostvarivanja subvencija.
"Klijenti nam dolaze s raznovrsnim pitanjima, ovisno o tome koliko su upoznati s uvjetima natječaja, koliko su informirani preko medija ili su čuli od poznanika koji su već realizirali vlastite investicije. Na dnevnoj razini, uz pitanja vezana za tehničku izvedbu same elektrane, sve više upita imamo za fondove. Klijente zanima kako prijaviti projekt, koji su preduvjeti za prijavu, koliki je postotak povrata, što im je potrebno od dokumentacije i slično, a što smo je ENERGYCOM tim uvijek spreman odgovoriti te se možemo pohvaliti da uz stečeno veliko iskustvo u provedbi projekata do isplate potpore pomažemo u rješavanju čak i najzahtjevnijih situacija."
"Ugradnja solarnih elektrana kao obnovljivi izvor energije može donijeti uštede i do 80 posto, tvrde u ENERGYCOM-u koji trenutno nudi solarne elektrane za kućanstva od 650 EUR / kWp a do kraja godine korisnicima poklanja i zamjenu brojila.
Računica za ugradnju solarne elektrane danas je i više nego jasna kad se uzme u obzir porast cijena električne energije od 6.5 % u studenom i dodatni od 3.5% koji kreće s 2025., sve kao posljedica ukidanja subvencioniranih cijena struje od strane Vlade te je jasno da potrošači žele neku vrstu energetske neovisnosti u takvom scenariju porasta cijena. Ono što mi primjećujemo, je da sve više kućanstava razmišlja o ugradnji solarnih elektrana, a subvencije su kod mnogih samo ubrzale odluku da za vlastite potrebe počnu proizvoditi električnu energiju. Kod subvencije koja iznosi do 50 %, umanjeni povrat sredstava za ulaganje u solarnu elektranu je u prosjeku 3 do 4 godine, ako se uzme u obzir i očekivana ušteda na troškovima struje. Dodatno, građani koji odluče ugraditi solarnu elektranu, a imaju ili namjeravaju kupiti električno vozilo, na nekim natječajima mogu dobiti poticaj i za kućnu punionicu."
Slijedom navedenog su subvencije na državnoj, županijskoj ili lokalnoj razini odličan dodatni poticaj na donošenje odluke za ulaganje u solarnu elektranu. Primjerice za jednu kućnu solarnu elektranu klijenti mogu prijaviti projekt na više otvorenih natječaja prema uvjetima i ostvariti potporu gotovo za sve troškove vezane uz elektranu, npr. pozivi općina i gradova vrlo često dodjeljuju subvencije za izradu glavnih projekata elektrana, dok su se, barem do sada, pozivima na državnoj razini preko Fonda za zaštitu okoliša dodjeljivale potpore za ostale troškove u realizaciji elektrane. Olakotna okolnost je i što država tolerira proizvodnju "viškova" struje, za sada u iznosu do 1.500 EUR na godišnjoj razini, koja se predaje HEP-u u mrežu, a predani višak je vidljiv na računu kao kilovatsat preračunat u EUR, a naši nam klijenti često zadovoljno javljaju kako su u "pretplati", odnosno računi im iznose 0 EUR."
"Mnogim smo klijentima pomogli kod pojašnjavanja uvjeta, prikupili i isporučili potrebne tehničke dokumente i prije službene najave natječaja, asistirali kod prijava i popunjavanja podataka u obrascima. Na dane otvaranja Poziva naši uredi budu kao prave male košnice, ali dobra organizacija, smirenost i predanost poslu i klijentima čini svu razliku. Kada dobijete povratnu informaciju da je prijava bila uspješna, klijent sklopio ugovor, isplaćena su mu sredstva, to je prava potvrda uspjeha i uvijek nas čini sretnima kada opravdamo povjerenje koje su nam klijenti dali."
"Kako bi prijava na pojedini natječaj bila uopće moguća, potrebno je ishoditi potrebnu dokumentaciju na vrijeme. Kako to gotovo uvijek uključuje suglasnost HEP-a za priključenje što je proces koji ovisno o slučaju, uvjetima i lokaciji investicije može potrajati i par mjeseci, klijentima preporučamo što prije krenuti u izradu projekta i ishođenje suglasnosti i druge dokumentacije. U ENERGYCOM-u sve za klijente rješavamo po principu "ključ u ruke", što znači da su planiranje i izrada idejnog rješenja, projektiranje, ishođenje potrebne dokumentacije pri HEP-u, ugradnja solarne elektrane, ishođenje potvrde za puštanje u pogon i popratni dokumenti spremni za klijente bez potrebe za bilo kakvim njihovim angažmanom.
Također, raspoloživa sredstva po pojedinom natječaju su gotovo uvijek ograničena, te je moguća prijava samo određenog broja korisnika, zato je vrlo bitno imati barem spreman projekt i dokaz o mogućnosti priključenja te čekati objavu Poziva, jer su sa ranijom prijavom bolje i šanse za prolazak."
Iskustva klijenata
U ENERGYCOM-u ozbiljno i profesionalno pristupaju odnosu s klijentima, brzom povratnom reakcijom i jasnom komunikacijom stekli su povjerenje svojih klijenata koji znaju da se na podršku mogu uvijek osloniti, ne samo danas, već i u budućnosti, jer solarne elektrane ipak su dugoročne investicije i korisnici trebaju podršku dugi niz godina nakon puštanja elektrane u rad.
Naime, ENERGYCOM na monitoring platformi prati rad svih svojih instaliranih elektrana, greške u radu sustava prijavljuje proizvođaču instalirane opreme i otklanja uočene smetnje u radu, na teren izlazi u najkraćem roku, čime osigurava servisnu podršku za sve svoje klijente.
Jedan od brojnih zadovoljnih klijenata je i Branko Maljevac.
Kakvo je vaše iskustvo s realizacijom, brzinom izvedbe?
Kao što sam prethodno naveo, izuzetno sam zadovoljan. Od inicijalnog sastanka do same realizacije, imao sam punu podršku, a na sva moja pitanja dobio sam odgovore. Tehnička podrška bila je na visokoj razini, uključujući pomoć pri podešavanju dodatne aplikacije za nadzor proizvodnje i potrošnje energije. Brzina izvedbe bila je, usudio bih se reći, trenutna.
Posebno bih istaknuo izvrsnu ekipu montera, koji su odradili posao savršeno i pokazali visok nivo profesionalizma kroz cijeli proces.
Kakvo je Vaše iskustvo s podrškom za pripremu dokumentacije za novi poziv Fonda? Što biste posebno istaknuli? Je li Vam od strane nas bilo sve objašnjeno kako treba?
Poziv Fonda svake godine donosi promjene, a ove godine, kako bi se izbjegao sistem "najbržeg prsta," dokumentacija se morala popunjavati u trenutku otvaranja prijava. Smatram da ni taj način nije najpravedniji, jer nisu svi tehnički potkovani s aspekta IT-a, pa im je potrebna pomoć u prijavi, a kamoli s aspekta energetike ili građevine. Uz to, mnogi su morali popunjavati složene tablice bez jasnih uputa. Te tablice nisu bile dostupne unaprijed, što bi omogućilo ljudima da se pripreme i unaprijed vide koje podatke trebaju prikupiti, što izračunati i unijeti.
S druge strane, što se tiče ENERGYCOM-a, moram izraziti svoje zadovoljstvo jer su mi promptno osigurali svu potrebnu dokumentaciju: certifikate, račune, predračune, ponude, garancije i potpise, čime su stajali iza cjelokupnog projekta. Jednim pozivom i jednim emailom dobio sam sve što je bilo potrebno za prijavu na Fond. Tim koji se time bavi pokazao je visok nivo profesionalnosti, i za to imam samo riječi pohvale.
Nakon koliko od prijave na Poziv ste zaprimili Ugovor Fonda, a nakon koliko od dana slanja dokumentacije za isplatu su Vam uplaćena sredstva?
Prijavu na Fond podnio sam sredinom ožujka, a Ugovor za potpis od Fonda zaprimio sam tek sredinom srpnja, iako je projekt obuhvaćao samo solarnu elektranu bez dodatnih stavki za provjeru. Unatoč jednostavnosti projekta, postupak je trajao predugo. Nakon što sam predao dokumentaciju sredinom kolovoza, isplata je izvršena krajem listopada.