Zašto je Elon Musk poslao Teslu u svemir i hoće li stvarno tamo ostati zauvijek?

Screenshot: Youtube/SpaceX

JUČERAŠNJE povijesno lansiranje rakete Falcon Heavy u svemir značajno je zbog tehnoloških napredaka koje je postigla tvrtka SpaceX južnoafričkog milijardera Elona Muska, ali barem jednaku pažnju privuklo je nešto što se čini kao Muskov ekscentrični hir: slanje Tesla Roadster kabrioleta s raketom.

>> Elon Musk nakon povijesnog lansiranja: Falcon Heavy mogao bi ići i do Plutona
 
“Teret će biti moj Tesla Roadster midnight cherry boje koji će svirati Space Oddity. Destinacija je orbita Marsa. Bit će u svemiru milijardu godina, ako se ne raznese pri polijetanju”, napisao je osnivač i direktor SpaceX-a na svom Twitteru prije lansiranja. Iako je trebao krenuti u eliptičnoj orbiti između Zemlje i Marsa, Falcon Heavy s Teslom na kraju je krenuo nešto daljom putanjom koja će ga odvesti između Marsa i Jupitera.
Tim više jer se u ovom električnom automobilu druge Muskove tvrtke nalazi lutka u astronautskom odijelu koju je on nazvao Starman, po pjesmi nedavno preminulog Davida Bowieja. A u autu će svirati drugi Bowiejev hit svemirske tematike, kultna Space Oddity. Na kontrolnoj ploči Tesle stoji natpis “Ne paničarite”, još jedna pop-kulturna referenca, ovog puta na kultni Vodič kroz galaksiju za autostopere Douglasa Adamsa. A u autu se nalazi i trilogija slavnog pisca znanstvene fantastike Isaaca Asimova, Zaklada, objavio je SpaceX, u “5D laserskom aparatu za pohranu od kvarca... visoko tehnološkoj jedinici za pohranu s velikim kapacitetom koja može preživjeti grube svemirske uvjete”.
 

 
Musk: Bilo koji drugi teret bio bi dosadan
 
Zašto se Musk odlučio baš za ovaj svemirski teret? Bilo koji drugi bio bi “dosadan”, odgovorio je još u prosincu na to pitanje, kad je najavio svoju odluku. “Volim samu pomisao na auto koji naizgled beskonačno leti kroz svemir i koji će možda za milijun godina pronaći rasa vanzemaljaca”, napisao je u objavi na Twitteru. Naravno, rakete za svemir i prije su nosile sa sobom različite terete.
 
No to je zaista bilo neko drugo vrijeme, kad su monopol nad svemirskim letovima imale vlade, prvenstveno američka i sovjetska. Kako piše Marina Koren za Atlantic, kad rakete ne bi nosile robotski hardware ili znanstvene instrumente, ljudi zaduženi za odabir tereta pristupali bi tom zadatku vrlo ozbiljno, detaljno razmatrajući kakvu poruku tim izborom šalju. 
 
Jer taj teret će ipak u svemiru ostati jako, jako dugo - iz perspektive ljudskog života, možda i vječno. Ili barem dok Sunce ne eksplodira. Sedamdesetih godina tako je odabrana grupica ljudi, predvođena velikim promotorom znanosti Carlom Saganom, tjednima vijećala o tome što će poslati na putu kroz Sunčev sustav i dalje, na palubi letjelice Voyager. Odabrali su kompilaciju zvukova, glasovnih poruka i slika iz svih dijelova svijeta snimljenima na Zlatnoj ploči - svojevrsnoj prostorno-vremenskoj kapsuli koja je trebala predstaviti naš planet i ljudsku vrstu hipotetskim vanzemaljskim bićima koja, možda, jednog dana nalete na Voyager.
 
Privatne tvrtke danas preuzimaju industriju svemirskih putovanja
 
No danas o tome ne odlučuje NASA ni američka vlada. Sa SpaceX-om i drugim tvrtkama poput Blue Origin, svemirski letovi su sve više domena privatnog sektora, a o tome što se šalje u svemir odlučuju njihovi vlasnici i uprava. Sve je to još do prije desetak godina bilo nezamislivo, ali privatne tvrtke danas rade taj posao jeftinije, ako ne i bolje od državnih. 
 
 
 
Dan prije lansiranja Falcon Heavyja novinar je pitao Muska je li mu lansiranje osobno puno znači zbog Tesle koji će biti na njemu. “Uvijek je osobno”, odgovorio je. Naravno, za Muska je slanje vlastitog auta nove generacije u svemir zasigurno pametan marketinški potez, ali čak i kritičari koji smatraju to čistim oportunizmom moraju priznati da je prizor Starmana koji se za upravljačem Tesle “vozi” kroz svemir nešto zaista izvanredno i pomaže promovirati ne samo Muskov brend, već i odlazak u svemir i znanost povezanu s time kao nešto što nije zamorno i suhoparno, nego je zabavno i “kul”.
 
Štoviše, SpaceX bi, ako ne dođe do tehničkih problema, trebala uživo prenositi snimku iz Tesle. A Musk je nakon lansiranja otkrio svijetu još jedan detalj iz prvog auta u svemiru - etiketu njegova porijekla. “Napravljeno na Zemlji od ljudi”, piše na fotografiji koju je ovaj ekscentrični poduzetnik i vizionar objavio na svom Instagramu. 
 
 
 
Tesla i njegov Starman ipak neće ostati u svemiru vječno, možda ni godinu dana
 
Kako piše The Verge, ono čemu smo svjedočili jučer bila je verzija slijetanja na Mjesec za milenijsku internet-generaciju, a Tesla Roadster bio je savršen simbol tog podviga. 
 
 
No hoće li Tesla zaista ostati u svemiru idućih milijardu godina, kako je to sročio Musk? Teško, smatraju neki znanstvenici. Kako prenosi LiveScience, kemičar William Caroll sa Sveučilišta u Indiani tvrdi da bi se zbog Sunčeve radijacije i gomile prepreka na njegovu putu, od mikrometeorita do asteroida, Tesla mogao raspasti za manje od godinu dana. 
 
Naime, dok smo mi na Zemlji uglavnom zaštićeni od radijacije i kozmičkih zraka atmosferom i Zemljinim magnetskim poljem, u svemiru nema takve zaštite. “Sve što je organsko bit će podložno degradaciji zbog različitih vrsta radijacije'', kaže Caroll. To se odnosi na sve plastične dijelove auta i njegovu šasiju od ugljičnih vlakana. “Tim organskim dijelovima, u tom okruženju, ne dajem im ni godinu dana”, pesimističan je ovaj kemičar. 
Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.