Do prije 20 godina bili su čest prizor na našim cestama. Danas su skoro nestali

Foto: Shutterstock

Do prije 20 godina bili su čest prizor na našim cestama, a danas su prava rijetkost. Od njih su ruke digli i sami proizvođači automobila. Riječ je o monovolumenima, u ostatku svijeta poznatijima pod nazivom minivan.

Monovolumeni su bili čest izbor za srednje ili velike obitelj, a neki su ih čak preferirali zbog jednostavnosti, udobne vožnje i praktičnosti. Bili su ekonomičniji u potrošnji goriva od SUV-ova tog doba, no brzo su prestali biti izbor kupaca, piše CarBuzz.

Ubili ih SUV-ovi i crossoveri

Iako postoji nekoliko razloga za propast monovolumena u posljednjih desetak godina, najveći je uspon i trenutna tržišna dominacija crossovera i SUV-ova. Čini se da je crossover postao najčešći izbor kupaca diljem svijeta jer pruža povišeni položaj sjedenja i veću preglednost.

Kad je monovolumen bio na vrhuncu svoje popularnosti, kasnih 1990-ih i ranih 2000-tih, SUV nije bio ni blizu tako omiljen kao što je danas. Tada su se SUV-ovi proizvodili na okvirima kamioneta i kombija, što znači da je njihova kvaliteta vožnje nalikovala kamionu, a njihove su sposobnosti bile puno spartanskije od onoga što biste danas nazvali SUV-om.

Ukratko, obitelji s više od jednog ili dvoje djece u to su vrijeme uglavnom preferirale monovolumen jer su nudili puno više prostora, udobniju vožnju i više prostora za nošenje svih dječjih stvari. Iako mnogi vlasnici monovolumena nisu bili toliko oduševljeni njihovim voznim osobinama, i dalje su bili iznimno popularni zbog praktičnosti.

Sve ih se manje i nudi

Popularnost monovolumena počela je naglo opadati prije otprilike 10 godina, kada su crossoveri i SUV-ovi počeli biti sve češći prizor na cestama. Ta su vozila s godinama postala veća i profinjenija, a mnogi su počeli nuditi sjedala u tri reda, poput monovolumena.

Povišena konstrukcija i veće odstojanje od tla omogućili su im i pristup nekim terenima na koje se mnogi ne bi usudili krenuti monovolumenom.

Danas rijetko koji proizvođač nudi monovolumen, za razliku od prije 20-ak godina, kada su svi imali barem jedan takav model u ponudi.

Popularnost monovolumena počela je u Americi, gdje su nastali i brojni drugi veći automobili. Ne-američki proizvođači automobila, poput Toyote, također su proizvodili monovolumene, kao što je bio model Previa. Nissan je ušao u zajedničko ulaganje s Fordom za proizvodnju Questa, a minivani su bili popularni i u Europi. Dokaz tomu je da je svaki proizvođač nudio barem jedan model, ali i da su se na europskom tržištu prodavali monovolumeni iz SAD-a.

Godine 2000. svijet je vidio najviše monovolumena prodanih u jednoj godini, s ukupno više od 1.3 milijuna. Od 2023. godine ukupan broj prodanih monovolumena bio je manji od 250.000, prenosi N1.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.