Gomila je automobila parkirana u europskim lukama. Posebno je prisutno gomilanje kineskih električnih automobila, što je jedan od vodećih uzroka ovog problema.
>>E-automobili se gomilaju u europskim lukama
U lukama je kaos
Očito je da kineski automobili teško pronalaze kupce u Europi, a neki od njih provode i po godinu i pol u lukama dok se proizvođači bore da ih dovedu do kupaca. Deutsche Welle pisao je da je to problem u lukama specijaliziranim za transport automobila, kao što su u Njemačkoj Emden, luka koncerna Volkswagen, i Bremerhaven, jedna od najvećih luka te vrste u svijetu.
Julia Wagner iz BLG Logistics Groupa u Bremerhavenu za DW je rekla da se od prošle godine promijenila situacija. "Dugo smo tu imali 80 posto automobila za izvoz i ukrcaj, a 20 posto za uvoz i iskrcaj. Ali taj odnos je u međuvremenu oko 50:50", rekla je. Nije ništa bolje ni u belgijskoj luci Zeebrugge.
"Tako je u svim europskim lukama u kojima se prekrcavaju automobili u velikim razmjerima. Problem nije samo u volumenu uvezenih automobila nego prije svega u tome što ih se ne odvozi iz luke dovoljno brzo", rekla je Elke Verbeelen iz luke Antwerpen/Brugge.
Zašto do toga dolazi?
Jedan od problema je nedostatak vozača za transport po kopnu. Julia Wagner u Bremerhavenu primjećuje da e-automobili u Njemačkoj teže nalaze kupca i dulje stoje u luci otkako su ukinute državne potpore građanima za njihovu kupnju.
Elke Verbeeln iz luke Zeebrugge dodaje i niz drugih razloga za takvo gomilanje e-automobila u luci. Kaže da je došlo do promjene načina prodaje jer sve više proizvođača "nudi direktnu prodaju kupcima pa automobil ostaje u luci, a ne u izložbenom salonu predstavnika".
Profesori: Dva su glavna razloga
Index je o toj temi popričao s prof. dr. sc. Kristijanom Rogićem, predstojnikom Zavoda za transportnu logistiku s Fakulteta prometnih znanosti, i prof. dr. sc. Ratkom Stankovićem, izvanrednim profesorom na istom Zavodu. Pitali smo ih da nam objasne zbog čega je nastao problem s brojem automobila parkiranih u europskim lukama.
"Dva su glavna razloga gomilanja uvoznih automobila u europskim lukama. Jedan je što distributeri automobila sve više koriste lučka parkirališta kao skladišta, odnosno zbog nedostatka vlastitih skladišnih kapaciteta uvezene automobile ne povlače s lučkih terminala, koji im tako služe kao privremena skladišta dok automobili ne budu prodani distributerima ili krajnjim kupcima, pri čemu troškove ležarine uključuju u svoj poslovni model.
To je također posljedica usporavanja prodaje i logističkih uskih grla (lučke manipulacije i kopneni transport), uključujući nedostatak vozača kamiona kojima se automobili odvoze prema unutrašnjosti", odgovorili su.
Zanimalo nas je zašto je problem nastao baš krajem prošle godine.
"Problem je nastao zbog povećanja izvoza iz Kine"
"Problem je nastao iz više razloga: povećanja izvoza automobila iz Kine, što je posljedica ulaganja u razvitak njihove autoindustrije, te smanjenja subvencija za električna vozila na razini država EU (primjerice, u prosincu prošle godine kada je njemačka savezna vlada prestala subvencionirati kupnju električnih vozila, što je dodatno usporilo prodaju i posljedično produljilo vrijeme zadržavanja uvezenih vozila na lučkim terminalima).
Uz to, interes potencijalnih kupaca za nabavu električnog automobila smanjio se u posljednjih šest mjeseci (usporedivo s razdobljem lani)", rekli su.
"Neka kineska vozila i do 18 mjeseci stoje u lukama"
Pitali smo ih i zašto je problem upravo s e-automobilima, posebno onima kineskih proizvođača?
"Pojedini kineski proizvođači električnih vozila još uvijek nemaju do kraja izgrađenu prodajnu/distribucijsku mrežu na području EU koja uključuje dostatne prijevozne i skladišne kapacitete. Zbog toga su električna vozila nekih kineskih proizvođača stajala u europskim lukama i do 18 mjeseci, dok su pojedine luke tražile od uvoznika da prije rezervacije mjesta na terminalu dostave dokaz o daljnjem transportu prema odredištima u unutrašnjosti", kazali su.
"U lukama dolazi i do požara, sve je to ozbiljan sigurnosni izazov"
Na pitanje radi li se o smanjenom interesu za e-automobile, odgovorili su da je to dio problema. "Razlog je i naglo povećanje volumena isporuke. Primjerice, Geely je krenuo s distribucijom vozila prije nekoliko mjeseci, do tada ih nije bilo na EU tržištu u značajnim količinama", pojašnjavaju.
Zanimalo nas je i koje su posljedice ovakvih događanja, dolazi li do akumuliranja troškova zbog tih parkirnih mjesta, kašnjenja, drugih logističkih problema poput izvlačenja vozila iz luka...
"Logistički troškovi u ovom slučaju se odnose na povećane lučke pristojbe (ležarine) čiji trošak snose subjekti u lancu opskrbe (proizvođači, špediteri, distributeri). Nepoštovanje dinamike odvoza vozila sa specijaliziranih terminala ima za posljedicu preopterećenje kapaciteta, što u konačnici može rezultirati određenim kašnjenjima ili poremećajima u isporuci vozila.
To se odnosi na sve vrste vozila jer se terminali za prekrcaj koriste za klasične i električne automobile. Dodatan je problem pitanje sigurnosti (protupožarna zaštita).
Do sada je zabilježeno nekoliko slučajeva zapaljenja/samozapaljenja vozila, koja su rezultirala velikom štetom. Koncentracija tolikog broja vozila na terminalima bez adekvatnih mjera požarne zaštite predstavlja ozbiljan sigurnosni izazov", upozorili su.
Zbog situacije kasne i brodovi
Financial Times piše da neke kineske tvrtke rezerviraju mjesta za dostavu bez naručivanja daljnjeg prijevoza te da je skok kineskog izvoza vozila potaknuo 17-postotni porast kretanja vozila na velike udaljenosti u odnosu na prethodnu godinu. Kineski izvoz automobila u 2023. bio je 58 posto veći nego godinu prije, što je dovelo do značajnog preoblikovanja tržišta vozila.
U prva dva mjeseca ove godine glavna izvozna odredišta kineskih automobila na baterije, plug-in hibrida i vozila na vodik su Belgija, Ujedinjeno Kraljevstvo, Njemačka i Nizozemska.
Situacija ima i posredni učinak na brodove koji su iskrcavali automobile. Operater brodova za prijevoz automobila United European Car Carriers, sa sjedištem u Oslu, rekao je da je doživio "mnoga frustrirajuća iskustva" jer su njegovi brodovi kasnili u talijanskoj luci Livorno i grčkoj luci Pirej zbog zagušenja terminala.
EU razmišlja o povećanju carine
Wang Wentao, kineski ministar trgovine, u nedjelju je na sastanku s kineskim proizvođačima automobila u Parizu rekao da su optužbe o prekomjernom kapacitetu neutemeljene.
Spomenimo još da je ovakva situacija u Europi, ali ne i u SAD-u jer su ondje visoke uvozne carine. EU trenutačno nameće uvoznu carinu od 10 posto na svaki uvezeni automobil, a u SAD-u uvoz automobila iz Kine podliježe carini od 27.5 posto.
Conversation piše da bi carina mogla rasti i da EU procjenjuje je li njezina carina preniska. Ako to zaključi kasnije ove godine, retroaktivno će se primjenjivati više carine na uvezene automobile, navodi Conversation.