O OVOJ temi govorimo svake godine, ali nikad prije nije bila aktualnija i korisnija.
Izbor načina putovanja na godišnji odmor je tema oko koje se najčešće lome koplja u razgovorima pred odlazak na godišnji odmor. Zagovornici autoceste kažu da je ugoda nenadmašna, a i brže se dolazi, dok oni koji vole staru cestu kažu kako putuju nešto duže, ali do odredišta dolaze s punijim novčanikom. U pravu su i jedni i drugi.
Za i protiv autoceste
Pitate li predstavnike vlasti, pa i neke medijski eksponirane stručnjake, svi će jasno reći kako je autocesta najbolje rješenje. Vozi se brže i sigurnije, a komfor je osjetno bolji. Dodatni adut je zadržavanje starih cijena cestarina, što je rijetkost u današnje vrijeme sveopćih poskupljenja.
I doista, sve rečeno vrijedi u nekoj uređenoj zemlji čiji građani voze novije i sigurne automobile, a pritom ne gledaju na svaku kunu. Hrvatska je pak neka druga priča, priča u kojoj za većinu naših putnika nema mjesta na višetračnim kolovozima kao što je autocesta. Dovoljno je da izađete na autocestu te se osobno uvjerite koliko je mali udio automobila s domaćim tablicama.
Priča o sigurnosti odmah pada u vodu jer ova država, kao ni ona prije nje, nikad nije marila za sigurnost svojih građana u prometu osim kad su u pitanju kazne. Nema subvencija za nove i nemjerljivo sigurnije automobile, kao ni bilo kakvih drugih poticaja koji bi išli u tom smjeru. Hrvati voze aute prosječno stare 14 godina, tehnički neispravnih je sve više, a nijednom od njih nije mjesto na cestama gdje se vozi 130 km/h.
U vodu pada i komfor jer sustav s naplatnim kućicama znači kako ćete stajati u koloni pri ulasku i vjerojatno silasku s autoceste te ćete na vrućini gubiti dragocjene minute. Stanete li na nekom odmorištu, odrat će vas na benzinu, ali i na osvježenju, kakvo god odabrali.
Vratite li se na staru cestu, uštedjet ćete živce i novac. Da, vozit ćete sporije i navodno nesigurnije, a uštedu vam lako može uzeti jedna snimka nadzorne kamere, one iste koja navodno brine za vašu sigurnost, globom dakako. Vozite li po pravilima, na odredište ćete stići kasnije, ali doista s par stotina kuna u džepu više.
U nastavku donosimo i koliko vas sve to košta.
Što dalje starom cestom, to bolje
Svi izračuni govore kako je jeftinije ići starom cestom. Osim što izbjegavate plaćanje cestarine, potrošnja goriva će biti osjetno manja, a ne krenete li u zvizdan, moći ćete voziti i bez klime s otvorenim prozorima, što donosi još koju kunu uštede.
Vrlo je vjerojatno da će tijekom ljeta cijene goriva još rasti, a i to će ići u prilog izbjegavanju autocesta.
Zagreb - Zadar
Primjerice, putujete li iz Zagreba prema Zadru i tamošnjim turističkim mjestima, cestarina će vas izaći 125 kuna. Prijeći ćete i gotovo 300 km, što je 310 kuna benzina – ukupno 435 kuna. U idealnim uvjetima je to 3 sata vožnje, a krenete li u subotu ujutro, slobodno dodajte još jedan sat.
Starom cestom prijeći ćete nekoliko kilometara manje, a vrijeme putovanja produžit će se na bar 4 i pol sata. Trošak u ovom slučaju pada na oko 230 kuna.
Zagreb - Split
Mnogi putuju prema Splitu te dalje prema obližnjim turističkim destinacijama. U pogledu autoceste to znači nastavak po A1 uz povećanje cestarine na 181 kn, a nakon 409 prijeđenih kilometara, trošak je 623 kn. Na ovakvoj kilometraži računajte i na bar jedno zaustavljanje, a to je nemali trošak na autocesti.
Idete li starom cestom, put je nekih 50 kilometara kraći, traje nekih 5 i pol do 6 sati, a trošak je 289 kn - duplo manji no autocestom.
Pogađate, što dalje putujete, to je isplativija stara cesta. Ipak, do Dubrovnika je dalek put i razmislite o autocesti, pa i nekim drugim kombinacijama. Tu je i Pelješki most koji se zasad neće naplaćivati.
Zagreb - Pula
Još jedan izuzetak gdje valja razmisliti o autocesti je putovanje prema Puli. Tu je dobro kombinirati, ali ne gine vam bar jedan zastoj, kod tunela Učka, na riječkoj obilaznici i dakako na samom ulasku u Lučko. Na koncu ispada da autocesta znači bar 3 sata putovanja i 433 kn troška, a stara cesta oko 5.5 sati putovanja, ali i trošak od tek 233 kn.
Osijek - Makarska
Zanimljive usporedbe daje nam i Osijek kao polazišna točka. Tu posebno mislimo ako je odredište Dalmacija jer tada u obzir ulazi prolazak kroz BiH. Vozite li autocestom od Osijeka, preko Zagreba do Makarske, prijeći ćete čak 738 km, putovanje će trajati 7 sati, a potrošit ćete 1122 kn.
Vozite li preko Bosne i Hercegovine, put se skraćuje na 434 km, a trošak se smanjuje na samo 352 kn. Put će trajati ispod 7 sati. Odlučite li točiti gorivo u susjednoj BiH, uštedjet ćete dodatno, a dobra ideja je pritom i opskrbiti se hranom koja je osjetno jeftinija nego na odredištu.
Pretpostavke usporedbe
Vozilo: osobni automobil - Kategorija I
Prosječna potrošnja - autocesta: 8 l/100 km
Prosječna potrošnja - stara cesta: 6 l/100 km
Cijena benzina: 13.50 kn
Polazište: Zgrada HAC-a (Širolina ulica Zagreb), Osijek centar
Trošak stajanja i okrijepe nisu uzeti u obzir