GODINA je 1979., a vodeći svjetski dizajneri iznose svoje vizije automobila budućnosti, modela u kojem ćemo se voziti u ovom mileniju. U suradnji s YugoPapirom donosimo njihove vizije. Jesu li pogodili?
Siječanj 1979.: Časopis "Penthouse" zatražio je od nekolicine ponajboljih europskih i američkih dizajnera automobilskih karoserija da nacrtaju, kako ga oni zamišljaju, "automobil godine 2000.". Reportaža koju imate pred sobom rezultat je te ideje.
Curtis Brubaker napustio je 1969. dizajnerski odjel američkog divovskog koncerna General Motors i osnovao vlastiti privatni dizajnerski ured u Los Angelesu, u kojemu radi s ekipom dizajnera po vlastitom izboru. Brubakerov ured ne kreira samo automobilske karoserije nego se bavi i raznim drugim dizajnima; dizajnirao je i glasoviti poslovni mlazni avion Hawk tvornice aviona Lear Corporation.
Evo kako Brubaker zamišlja "automobil godine 2000.". (Na snimci br. 1) Cijeli gornji dio karoserije počiva na nekoj vrsti mijeha od specijalnog materijala koji kad se napuni zrakom pod pritiskom, podigne gornji dio karoserije (žuti dio na slici) za 25 centimetara, pa se tako poveća volumen kabine i prostora za prtljagu. Kad se gornji dio spusti, automobil dobiva mnogo aerodinamičniju liniju, što omogućuje postizanje veće brzine i uštedu goriva. Pneumatski mijeh može se na stražnjem dijelu sasvim spustiti, "kleknuti", što olakšava utovar naročito teških i glomaznih predmeta. Cijeli stražnji dio karoserije služi kao vrata koja se mogu podizati i spuštati. Zanimljiv je sustav pogona koji je "hibridnog" tipa, mješovit: mala turbina, koju tjera čisti alkohol, pokreće generator, a on proizvodi struju i pokreće četiri elektromotora, jedan na svakom kotaču.
Giorgieto Giugiaro već je dvadeset godina vunderkind talijanskog automobilskog dizajna, najboljeg na svijetu. (Nedavno je tvornica "Fiat" lansirala izvanredno promišljenu reklamu. Pod naslovom "Zašto ne uzmete automobil koji je potpuno talijanski?" objavljene su fotografije 20 modela ponajboljih i najljepših današnjih automobila s imenima talijanskih dizajnera koji su dizajnirali njihove karoserije, Bertonea, Pinin Farine i drugih, a onda fotografija najnovijeg Fiata. Giugiaro godinama dizajnira modele čuvenih tvornica kao što su Alfa Romeo, Lamborghini, Maserati, Fiat i - Volkswagen.
(slika br. 2) Model koji vidite njegova je vizija "automobila godine 2000.". Limuzina ima 4 vrata, dizajnirana je poput "dugog, niskog projektila" (Giugiaro). Razmak osovina iznosi "darežljivih" 270 cm, duljina cijeloga automobila samo 370 cm, a visina tek 100 centimetara. Taj bi model zato stvarao zračni otpor čak dva puta manji od onoga što ga daju današnji automobili te kategorije i trošio bi manje goriva. Cijeli je stražnji dio karoserije (od krova do pozicijskih svjetala) od pleksiglasa. Giugiaro ne daje podatke o sustavu pogona (klipni motor, turbina, elektromotor).
Albrecht Goertz glasoviti je dizajner koji je, uz ostale, dizajnirao poznate modele "503" i "507" njemačke tvornice BMW i možda još slavniji model "240-280Z" japanske tvornice "Datsun", najprodavaniji sportski automobil u povijesti automobilske industrije.
Goertzov model "automobila godine 2000." nema takozvani prtljažnik. (Na slici br. 3) On se dobiva tako da se jednostavno spuste stražnja sjedala. Budući da ga tjera minijaturni motor (možda čak električni), nema ni "haubu". Vrlo je malen i lako će se parkirati u gradovima. Da bi se mogao parkirati na što manjem prostoru, vrata mu klize u stranu umjesto da se otvaraju kao u današnjih automobila. Donji dio karoserije od nesalomivog je uretana (materijal od kojeg se ove godine počinju proizvoditi odbojnici automobila).
Dick Teague posljednjih je 14 godina direktor dizajna američkog koncerna American Motors (treći američki proizvođač automobila iza General Motorsa i Forda). Upravo je on dizajnirao poznate modele kao "Pacer", "Gremlin" i "Javelin".
Teague je "automobil godine 2000." zamislio kao "praunuka džipa" (što jasno dolazi do izražaja i na crtežima koje vidite na slici br. 4). Pogon će davati turbodizel motor od četiri cilindra i prenosit će se preko sva četiri kotača (kao kod klasičnog džipa). Krov kabine i stražnjeg dijela moći će se skinuti za dvije minute, složiti i spremiti u automobil. Moći će se po volji skidati i vrata. Stražnja sjedala moći će se namještati tako da se putnici mogu voziti sjedeći u obrnutom smjeru.
Bill Mitchell bio je direktor ureda za dizajn General Motorsa od 1958. do 1977. godine. Tako je odlučno utjecao na izgled više od 100 milijuna američkih automobila koje je "General Motors" proizveo u tom razdoblju, a sudjelovao je, naravno, i u dizajnu drugih proizvoda toga koncerna: lokomotiva, traktora, kamiona i tako dalje. Sam kaže da je najradije sudjelovao u dizajniranju tzv. motor homea (kuća na kotačima, kampera), što je pojam koji ne treba posebno objašnjavati. Mitchell je u tom duhu prišao i zadatku koji je dobio od "Penthousea" pa je konstruirao automobil tipa motor home.
(Na slici br. 5.) Karoserija i nosivi dijelovi automobila bit će napravljeni od perolakih materijala, kao što su aluminijsko saće, fiberglas i plastika. Vodi se briga o aerodinamičnosti (i radi štednje goriva) pa Mitchellovo vozilo ima spušten nos, kotače koji su u karoseriji i tako dalje. Svi stakleni dijelovi (prozori, vjetrobran) napravljeni su od fotosenzitivnog stakla koje reagira na svjetlost mijenjajući boju, odnosno prozirnost, što olakšava rad klimatizaciji. Mitchell smatra da će do 2000. godine biti konstruirani akumulatori koji će omogućiti uvođenje ekonomičnog i efikasnog električnog pogona automobila i zamijeniti današnje motore tjerane benzinom. Automobil će biti opremljen i "sunčanim baterijama". Ipak će pogon davati "motor budućnosti" (koji će puniti akumulatore), a moći će koristiti svako gorivo - "čak i viski". Posrijedi će biti mali turbomotor velike snage.
William Towns neovisni je dizajner s vlastitim uredom. Među njegove kreacije ubrajaju se neki modeli Lotusa i Aston Martina. Upravo je on dizajner karoserije Lagonde, najnovijeg modela Astona Martina koji izaziva senzaciju na svim međunarodnim salonima automobila. (U Startu je prije dvije godine objavljen razgovor s konstruktorima tog automobila.)
Town zamišlja "automobil godine 2000." sa šest kotača (četiri prednja, dva stražnja, na crtežu br. 6), što kao ideja nije sasvim novo jer je konstruktor Tyrell osmislio jedan takav automobil "Formule 1" koji je čak sudjelovao u nekoliko velikih utrka, a zanimljivo je da je tu ideju prihvatila i konstruktorska ekipa "Panthera" pa je tako nastao model "Panther Six" koji se već može vidjeti na britanskim cestama. Zašto četiri prednja kotača? Upravlja se preko stražnjih kotača, a četiri prednja kao jedan od zadataka imaju da po kiši odbacuju vodu i sprečavaju da kotači, pomoću kojih se upravlja, dođu u situaciju akvaplaninga. Poboljšava se i režim kočenja. Townsov "automobil godine 2000." tjerao bi motor od 3 litre koji bi imao 350 konjskih snaga. Karoserija je aluminijska.
Pripremio: Wade Hoyt (Start, 1979.)