Moguće spajanje Honde i Nissana, kao i promjena rukovodstva u Stellantisu, sugeriraju da se autoindustrija mora pripremiti za razdoblje nestabilnosti. Veličina će biti nužnost za opstanak. Ovo će povećati zabrinutost europskih investitora za 2025. godinu dok se pripremaju za ekonomske slabosti i političke nestabilnosti, mogući trgovinski rat koji bi pokrenuo predsjednik SAD-a Donald Trump, ekspanziju Kine, autonomna vozila, neizvjesnu budućnost električnih vozila, kao i rastuću kontroverzu oko pravila EU o emisiji CO2.
Neki analitičari očekuju da bi mega-spajanje između zdrave Honde i problematičnih Nissana i Mitsubishija moglo pokrenuti akvizicijske aktivnosti konkurencije. Drugi to ne očekuju – ali investicijska banka Morgan Stanley nije uopće u dilemi, piše Forbes.
Izvjesna spajanja
"Snage industrijskih faktora prisiljavaju (tradicionalne proizvođače) da čuvaju obujam (poslovanja), dijele troškove i optimiziraju povrat na dodatni uloženi kapital jer moćni rivali i disruptivne tehnologije dobivaju svojih pet minuta. Konsolidacija možda nije samo trend. Ona je strategija", navodi se u izvješću Morgan Stanleyja.
U međuvremenu, bilo kakve promjene u Stellantisu natjerat će tu tvrtku da razmotri je li zaista potrebno imati 14 brendova.
"Problemi Stellantisa su i specifični za tvrtku, ali i najnovija faza problema globalnog modela auto konglomerata. Vjerujemo da će novi izvršni direktor imati zadatak ne samo da popravi zaradu, već i da ‘preispita’ strategiju, s mandatom koji bi mogao varirati od raskida do većih saveza u proizvodnji ili tehnologiji," navodi se u izvješću Jefferiesa.
Carlos Tavares, izvršni direktor Stellantisa, napustio je tvrtku u prosincu. Tavares je orkestrirao ogromno spajanje Fiat Chryslera i francuske grupe PSA 2021. godine. Mnogi od brendova natječu se na istom tržištu. Uključujući Citroën, Peugeot, Vauxhall i Opel na masovnom tržištu. Lancia, DS i Alfa Romeo u sektoru koji teži premium segmentu. Dodge, Ram, Jeep i Chrysler u SAD-u.
Akvizicije manjih odavno na snazi
Drugi analitičari ukazuju na nedostatak uspjeha mega-spajanja kao što su Daimler-Chrysler i BMW-Rover, koji su kasnije poništeni. Problemi Stellantisa doveli su do prijedloga da se spoji s Renaultom iz Francuske. Američka tvrtka Auto Forecast Solutions (AFS) ne očekuje val spajanja.
"Kao i u prošlosti, trenutačni razgovori između Honde i Nissana neće dovesti do vala spajanja velikih proizvođača automobila u mega-igrače. Velike transakcije poput ovih su rijetke i nikada nisu dovele do drugih gigantskih konsolidacija," navodi se u najnovijem izvješću AFS-a.
Akvizicije manjih proizvođača automobila događaju se stalno i vjerojatno će se nastaviti dok preostali igrači osiguravaju svoje mjesto među globalnim liderima, dodaje AFS. Prošlog mjeseca, Honda i Nissan su priopćili da će istražiti mogućnost spajanja jer se obje tvrtke suočavaju s izazovima prelaska na električna vozila.
Udruživanje Nissana i Honde
To bi stvorilo tvrtku s godišnjom prodajom od gotovo 7,5 milijuna vozila, što bi je učinilo trećim najvećim proizvođačem automobila u svijetu, iza Toyote i Volkswagena na drugom mjestu. Također se spominjalo da je tajvanski Foxconn zainteresiran za kupnju kontrolnog udjela u Nissanu. Renault i Nissan imaju velike udjele jedan u drugome.
Francuska konzultantska tvrtka Inovev navodi u izvješću da se ovo čini kao potez za spašavanje Nissana od strane zdrave Honde. Inovev navodi da se opsezi vozila i tržišta ove dvije tvrtke preklapaju.
"Oba proizvođača gube tržište u Kini, kao i na europskom tržištu. Stoga je vrijeme da udruže snage kako bi pregovarali prelazak na električna vozila, područje u kojem su oboje gotovo odsutni, a kojim danas dominiraju Tesla i BYD," kaže Inovev.
Izvršni analitičar iSeeCars-a, Karl Brauer, smatra da predloženo spajanje odražava globalnu industriju koja pokušava suočiti se s egzistencijalnim izazovima.
Kina stvara probleme
On se slaže da je Nissan slabiji zbog rasta duga i slabih prodaja, dok Honda treba postati veća da bi se suprotstavila velikim konkurentima kao što su Toyota, Volkswagen i General Motors.
"Rastući troškovi proizvodnje, razvoj električnih vozila i sve veći udio Kine na globalnom tržištu automobila predstavljaju univerzalne izazove," kaže Brauer.
Velika spajanja su teška za sprovođenje, a neuspjeh bi bio opasan. Iako automobilska spajanja uvijek izgledaju dobro na papiru, njihovo ostvarenje u praksi nikada nije lako. Efektivno vodstvo je ključno u procesu identifikacije snaga svakog brenda i konsolidiranja platformi vozila i pogonskih sustava, dok se razvija plan budućih proizvoda koji u potpunosti koristi novu suradnju.
"Proći će godine prije nego što saznamo je li ovo spajanje bilo uspješno. A ako spajanje ne uspije, vjerojatno će ostaviti oba brenda slabija nego prije nego što su započeli," rekao je Brauer u izjavi.
Steve Young, izvršni direktor britanske konzultantske tvrtke za savjetovanje u području maloprodaje automobila ICDP, rekao je da je u prošlosti niz faktora pokretao spajanja, ali da je trenutačni val fokusiran na Kinu.
Promjene u obujmu nužne
"Trenutačni val razgovora čini se dosljedno pokrenut izazovima u razvoju proizvoda, kako u pogledu troškova, tako i vremenskih okvira. Proizvođači vide brzinu kojom su njihovi kineski rivali osvojili tržište u Kini i boje se da će se isto dogoditi na drugim tržištima – unatoč određenom otporu potrošača prema kupnji od novih brendova," rekao je Young u svom tjednom blogu.
"Ne sumnjam u tehničku sposobnost etabliranih (proizvođača) da se natječu u inženjeringu, ali se bojim da će tempo biti prespor, pod utjecajem tradicionalnog razmišljanja temeljenog na četverogodišnjim razvojnim procesima i osmogodišnjim životnim ciklusima," dodao je Young.
Morgan Stanley ukazuje da više faktora koji remete industriju čine nova spajanja nužnima.
"Tradicionalni auto-proizvođači koji ne nađu nove partnere morat će se suočiti s mogućnošću da postanu manja poduzeća s višim kapitalnim izdatcima, troškovima istraživanja i razvoja po jedinici. Ulazimo u novu fazu autoindustrije u kojoj strategije za veličinu i vodstvo u troškovima stavljaju fokus na suradnju i potencijalne promjene u obujmu," navodi se u izvješću Morgan Stanleyja.