IAKO su trenutno cijene benzinskih i dizelskih goriva na razini od nekadašnjih 10 kuna, realno je očekivati da će u budućnosti rasti.
Posebno ako govorimo o tzv e-gorivima ili sintetskim gorivima. Obistine li se planovi europskih čelnika o ukidanju prodaje novih automobila pokretanih motorima s unutarnjim izgaranjem do 2035. godine, jedini spas bi mogla biti uska niša automobila koji bi mogli koristiti sintetska goriva, tzv. e-goriva.
Njemačka autoindustrija već godinama radi na razvoju sintetskih goriva, a posebno aktivan je Porsche, jedan od najvećih zagovaratelja primjene ovih ugljično neutralnih goriva. Pogon u Čileu, u čijoj su izgradnji aktivno sudjelovali, već je prošle godine proizveo oko 130.000 litara sintetskog goriva, dok bi se u naredne tri godine proizvodnja trebala drastično povećati na oko 55 milijuna litara.
Upravo je prošle godine Oliver Blume, tada prvi čovjek Porschea, otkrio kako je cijena sintetskog goriva u proizvodnji oko 2 eura po litri, što je tada bilo gotovo na razini cijene fosilnih goriva u prodaji. Povećanjem proizvodnje cijena bi mogla još pasti, a ako gorivo ne bude (pre)opterećeno velikim maržama i različitim državnim davanjima, cijena bi mogla biti održiva. Neki govore kako će biti na razini od 2, neki spominju 3 eura, a najcrnje prognoze govore kako bi litra sintetskog goriva mogla biti i do 100 puta skuplja.
Naime, prema istraživanju Njemačkog klimatskog instituta, proizvodnja e-goriva iz CO2 iz atmosfere i tzv. zelenog vodika je trenutno na 50 eura po litri. To je cijena proizvodnje u spomenutom pogonu u Čileu, a usporediva je s 0.50 eura, koliko trenutno stoji litra fosilnog goriva u proizvodnji.
Dobra je vijest da i ova istraživanja potvrđuju kako će porastom proizvodnje cijena drastično padati. Implementacijom industrijske proizvodnje e-goriva cijena će doista pasti na 2 eura po litri, dok dugoročne procjene govore kako bi u konačnici proizvodna cijena sintetskog goriva mogla dosegnuti razinu od 1 eura po litri.
Jedino je pitanje vremenski okvir, odnosno kada će proizvodnja biti na toj razini da može ponuditi proizvod po cijeni koja može konkurirati ako ne fosilnim gorivima, onda bar baterijski pogonjenim vozilima ili onima na vodikov pogon. Trenutno je odnos 6:1, odnosno potrebno je šest puta više energije iz obnovljivih izvora da bi se pogonio auto na e-gorivo u usporedbi s električno pogonjenim alternativnim vozilom.
Stoga vas pitamo - koja je cijena koju biste bili spremni platiti za litru sintetskog goriva?