DA je moguć suživot ekologije i luksuza, i to uz nadomjestak odličnih performansi, Lexus nas je već uvjerio. Lansiranjem druge generacije hibridnog pogonskog sustava na obnovljenom SUV modelu ekskluzivni Toyotin brand pokazuje kako je to ne samo moguće već i jedini realni odgovor na zahtjeve budućnosti.
Premda svijet luksuznih SUV-ova i nema tako veliku tradiciju, svjedoci smo kako ovaj segment i u Europi bilježi sve veću popularnost.
Jasno istaknuti statusni simbol, uz neizostavan komfor i uvjerljive performanse čini ovu koncepciju idealnom za sve kojima novac baš i nije na prvom mjestu. Nažalost, tu "zeleni" nemaju što tražiti jer petmetarski monstrumi redovito gutaju i po dvadesetak litara uz višestruko veću emisiju štetnih plinova od današnjeg prosjeka.
Kao izuzetak se pojavio Lexusov RX, prvotno u 400h izvedbi (lansiran 2005.g), a sada s novom 450h oznakom. Kada bi rekli kako ovo vozilo u maksimumu daje do 300 KS mnogi bi zaključili kako prije spomenuta oznaka stoji za kubikažu V8 motora.
No, ako dodamo podatak o potrošnji od 6,3 l/100 km i emisiji CO2 od samo 148 g/km, mnogi ostaju zatečeni. Zvuči nespojivo, posebno kada se radi o vozilu mase preko dvije tone. No da je sve to ipak moguće uvjerio nas je testni Lexus u dotičnoj RX450h izvedbi, kojeg smo zahvaljujući ćudljivom vremenu mogli isprobati u dva klimatska stanja, posebno zanimljivo sa stanovišta sprege niske temperature i baterijskog pogona.
Treća generacija modela RX, inače najprodavanijeg svjetskog SUV-a, premijerno dovodi u svijet terenaca drugu generaciju LHD (Lexus Hybrid Drive) hibridnog pogona. Isti osim povećanja snage donosi još neke novine, ali i još nižu potrošnju. Stoga krenimo od onog najzanimljivijeg - pogonskog sustava.
Široko gledano, nova generacija LHD-a sada isporučuje 10% veću snagu, potrošnja goriva je smanjena za čak 23%, a vožnja pri niskoj temperaturi okoline i do 30% učinkovitija. Nadalje, sustav podržava tri načina rada, i to ECO, SNOW i EV, gdje potonji omogućava čisto električni pogon. Također, ovaj hibrid može raditi i samo u benzinskom modu, no taj je mod dostupan automatskim sustavom upravljanja.
Pogonski sustav čini unaprijeđeni 3,5 V6 benzinski motor zasnovan na Atkinsonovom principu, s elektroventilom povrata ispušnih plinova (EGR) i obnavljanjem ispušnih plinova (EHR) za optimizaciju potrošnje goriva. Snaga mu je povećana na 183kW/249 KS pri 6.000 o/min, a okretni moment na 317 Nm pri 4.800 o/min. Njemu valja pridodati i dva AC sinhrona elektromotora, snažniji prednji (123 kW/335 Nm) i slabiji stražnji (50 kW/139 Nm), koji se pak napajaju iz seta Ni-MH baterija.
Tu ćemo stati s tehnološkim značajkama i reći ono što je korisniku jedino važno. Dakle, ukupna izlazna snaga sustava je 220 kW/299 KS, a upravljanje se vrši putem CVT bestupanjskog mjenjača s mogućnosti ručne izmjene stupnjeva prijenosa. Krajnje mogućnosti sustava na ovom 2,2 tone teškom vozilu su 7,8 sekundi za sprint do 100 km/h i 200 km/h maksimalne brzine.
Recimo i kako vozač u praksi ne može upravljati pogonom, odnosno kako je nemoguće ručno uključiti pogon na sve kotače s fiksnom raspodjelom snage. Laički rečeno, sve nakon papučice gasa prepušteno se automatskom sustavu upravljanja, koji se u praksi pokazao vrlo uvjerljivim. Ponovimo tek kako je štedljivi ECO mod uputan za stalno korištenje, SNOW se tek preporuča na snijegu, a EV električni na kraćim dionicama (do 40 km/h, cca 3 km) ili u uvjetima gdje je ograničen protok zraka kao što su podzemne garaže.
U praksi sustav upravljanja funkcionira besprijekorno. Njegovu predvidljivost u ispunjenju želja vozača možemo uspoređivati s čitanjem misli, uz napomenu kako će cjelokupan posao biti odrađen uglađeno, gospodski kako to i dolikuje vozilu ovog kalibra. Priču o pogonu zaokružuje podatak kako RX 450h ima najmanju potrošnju goriva na svijetu u segmentu crossover vozila visoke klase, te u kombiniranoj vožnji troši samo 6,3 l/100 km prema tvorničkim podacima, odnosno oko 8,5 l/100 km na našem testu.
Valja imati na umu da će pri niskim temperaturama elektromotor redovito tražiti potporu benzinca, pa je realno očekivati i kudikamo višu potrošnju. Pridodamo li svemu snijeg prosječnih 12 l/100 km koje smo ostvarili u gradskim uvjetima još uvijek zvuče poput znanstvene fantastike.
Lexusov terenac nove generacije u vožnji je izuzetno ugodan što treba zahvaliti zračnom ovjesu, ali i temeljito dorađenom podvozju, te činjenici kako su međuosovinski razmak i trag kotača povećani. Također, zračni ovjes nudi četiri različite visine vozila u rasponu od 60 mm, te funkciju automatskog spuštanja pri višim brzinama. Spomenimo i aktivne stabilizatore na Sport izvedbi koji osiguravaju smanjenje naginjanja karoserije za 40%. Fer je reći kako ovdje jedno isključuje drugo, odnosno ne može se birati obje opcije, pa budući vlasnik mora odvagati između udobnosti i dinamike.
Ako u nešto ne treba sumnjati onda je to sigurnost, bilo pasivna ili aktivna. Nećemo puno pogriješiti ako kažemo da sve kratice koje ste ikad čuli za sigurnosnu opremu možete naći i na popisu standardne opreme ovog modela. Od zanimljivosti ćemo tek spomenuti Head Up Display prikaz najvažnijih informacija na vjetrobranu.
O količini luksuza i onog što očekuje vozača i putnike možemo pričati još i više. Dovoljno je reći da je savršenstvo u komforu postignuto. Jednom zavaljeni u kožom presvučena ventilirana i grijana sjedala (link) na raspolaganju ćete imati sve što vam može pasti na pamet. I dok na prostranost sprijeda nema zamjerki, na stražnjim sjedalima očekivali bi malo više prostora.
Zanimljivo, upravljanje središnjim multimedijalnim sustavom vrši se putem fiksiranog upravljača Remote Touch, logikom i oblikom nalik klasičnom mišu. Korisnici mogu brzo i jednostavno prelaziti preko 8” LCD višenamjenskog zaslona u boji, za pristup sustavima za podešavanje audio sustava, sustava za navigaciju, klima ureðaja, telefona i postavki vozila.
Spomenimo i užitak slušanja glazbe na Mark Levinson Premium Surround sustavu sa 15 zvučnika. Uvjerljiva je i navigacija, koja pokriva cijelu Europu, a sadrži i informacije o prometnoj infrastrukturi svake zemlje. Sve u svemu, ovdje bez grižnje savjesti možemo dati najviše ocjene za opremljenost i kvalitetu izrade, ali i ocjenu niže za estetiku.
Konačno dolazimo i do eksterijera, obično vrlo važne karakteristike vozila kad je nastup na tržištu u pitanju. Za razliku od ostalih rivala RX se nameće dojmom kompaktnosti, kao i vrlo dinamičnom siluetom. Tek 10 mm dulji, 40 mm širi, 15 mm viši i s međuosovinskim razmakom 20 mm većim od svog prethodnika, model je zadržao minimalne mjere u okviru segmenta.
I na kraju dolazimo do cijene, standardne boljke ovih automobila Lexus RX u hibridnom izdanju starta cijenom od oko 555.000 kuna, dok je za testni primjerak s top paketom opreme potrebno izdvojiti gotovo 700.000 kn.
Nemali iznos opravdava vrhunska tehnologija i rekordno niska potrošnja goriva, kao i sasvim uvjerljive vozne osobine. Nažalost, ekološki aspekt terenca nagradit će zemlje zapadno od Hrvatske, a ovdje će i dalje biti svejedno koliko zagađujete okolinu. Za utjehu recimo kako konvencionalno pogonjena konkurencija nije ništa jeftinija.
Lexus RX450h |
|
Važnija serijska oprema: |
|
E-FOUR povremeni pogon na sva 4 kotača |
|
E-CVT mjenjač sa sekvencijalnim načinom rada |
|
Zračni jastuci za vozača i suvozača |
|
Zračni jastuci za vozača i suvozača |
|
Bočni zračni jastuci sprijeda i straga | |
Zračne zavjese po cijeloj duljini vozila | |
Zračni jastuk za koljena vozača i suvozača | |
|
|
ABS/BAS/ECB/EBS/EBD/ |
|
|
|
|
|
Razina Executive |
|
Navigacijski sustav: |
|
Razina Luxury |
|
Poluanilinska kožna sjedala: |
|
Dodatna oprema Cijena (kn) |
|
Metalik boja |
|
Cijena testiranog vozila |
|