ZIMSKO vrijeme nije zahtjevno za vozače samo zbog otežanog kretanja u prometu, nego i zbog specifičnih potencijalnih slučajeva koji mogu dovesti do ozbiljnih problema s osiguravateljima automobila. Izdvojili smo dva slučaja.
Zakon kaže kako se zimskom opremom osobnog automobila smatraju zimske gume na svim kotačima ili ljetne gume s najmanjom dubinom profila 4 mm i s lancima za snijeg na pogonskim kotačima. I tu dolazimo do potencijalnog pravnog problema koji vas može koštati podosta novaca.
Pretpostavimo da je situacija takva da je kolnik zaleđen ili da je na njemu malo snijega. Vaše vozilo ima ljetne gume s propisanim profilom, ali su lanci još u kutiji, u prtljažniku vozila. Niste ih montirali na kotače automobila, jer oni su ionako efikasni jedino po dubljem snijegu. Međutim, u tom trenutku dolazi do izlijetanja ili udarca u drugo vozilo, pa se postavlja pitanje: hoće li kasko nadoknaditi štetu?
Vještak će biti na strani osiguravatelja
Darko Vrkljan, stručnjak iz brokerske kuće ANO, tvrdi da neće: “Osiguravatelj će takvu štetu otkloniti s obzirom na to da se radilo o posljedici korištenja vozila bez propisane zimske opreme, a navedeno je u uzročnoj vezi sa stanjem na cesti što je osiguratelj, temeljem nalaza i mišljenja vještaka kojeg je odredio sud, uspio i dokazati. Takve odredbe i stoje u Uvjetima osiguranja na koje je pristao svaki osiguranik.”
Ili drugim riječima, svaki će vještak vrlo jednostavno zaključiti kako su upravo ljetne gume odgovorne što je uopće došlo do nezgode.
Tu je i drugi slučaj koji možda zvuči čudno, čak i nemoguće, ali događa se i to nerijetko. Kada je vani hladno, vlasnici automobila ih nerijetko upale, a onda odu nazad u kuću nešto napraviti - primjerice popiti do kraja svoju jutarnju kavu - dok se kabina vozila ne zagrije. Ili slično: ostave automobil upaljen ispred kioska ili dućana, u koji su skoknuli samo na trenutak, kako im se automobil ne bi ohladio. I to je najbolja moguća pozivnica za one dugih prstiju.
Nikada ne ostavljati upaljeni automobil
Britanska je osiguravateljska tvrtka Admiral Insurance svjedočila tolikom broju sličnih slučajeva da su odlučili upozoriti vozače na takve situacije. “Broj krađa automobile gdje vlasnici ostavljaju ključeve u njima narastao je 25% u odnosu na prošlu godinu, a u prosincu je bilo čak 141 posto više takvih krađa u odnosu na - primjerice - listopad. Cijele bande lopova organizirano vrebaju takve situacije”, rekao je za Auto Express Adam Gavin, šef odjela šteta navedene osiguravateljske kuće.
Najveći problem u takvom slučaju je da će osiguravajuće društvo sigurno odbiti bilo kakav odštetni zahtjev, što nam je potvrdio i naš sugovornik Darko Vrkljan: “Ako se ustvrdi da je do krađe došlo na način da se automobil ostavi upaljen, osiguratelj će takvu štetu otkloniti s obzirom na to da bi se evidentno radilo o činjenici da je krađa olakšana postupanjem osiguranika. To, primjerice, u članku 9, stavak 1, definira ugovor o kasko osiguranju kuće Croatia osiguranje.”