OTKRIVAMO sve prednosti i mane triju još uvijek najpopularnijih koncepata vozila.
U sveopćoj SUV maniji i dalje znatan udio imaju klasični osobni automobili, posebno ako govorimo o nižim klasama.
Osnovne razlike
Kad biste djetetu rekli da nacrta automobil, ono bi vjerojatno nacrtalo limuzinu. Limuzinski oblik je, uz onaj VW bube, svojevrsni emoji automobila. Čine ga tri volumena, prednji s motorom, središnji s kabinom i zadnji s prtljažnikom. Dakle, automobil najčešće ima četvera vrata te ravan poklopac prtljažnika. Naravno, i ovdje postoje varijacije pa se svi sjećamo Corse Sedan s dvoja vrata, najčešće u policijskoj undercover funkciji.
Kompakt ili hatchback ima volumen manje, prednji s motorom i stražnji koji spaja kabinu i prtljažni prostor tako da se krovna linija nastavlja na poklopac prtljažnika, dakako s integriranim staklom. I ovdje postoje verzije s pet i tri vrata, ali potonja je zbog drastičnog pada popularnosti pred izumiranjem.
Konačno dolazimo i do karavana, a on je danas vrlo blizak kompaktu. Dovoljno je vidjeti, primjerice, Audi A3 Sportback ili Kiju Proceed pa da stvari budu jasnije. U svakom slučaju, ideja je da se linija krova nastavlja do kraja i zatim vertikalno spusti poklopcem prtljažnika.
Gdje im je mjesto?
Dok su se auti kupovali na metre, limuzine su imale primat. S vremenom su limuzine ostale klasika koja se, povijest je pokazala, ne bi trebala spuštati ispod razine kompakta. Svima su nam još u sjećanju neskladno osmišljena "remek-djela" Thalia, Albea i njima slični.
Kompakti, pak, s druge strane loše funkcioniraju u gornjem domu. Renault je pokušao u nekoliko navrata s dvovolumenskom formom (R25, Safrane, Velsatis), ali se opekao i na kraju odustao. Pameti se nije naučio ni BMW. Lansirao je neskladne GT izvedbe serija 5, pa i niže, no jednostavno ne prolaze među publikom.
Kod karavana su stvari dosta podijeljene. Dalje od više srednje klase se ne ide pa se više od, primjerice, Audija A6 Avant može dobiti samo uz paprenu nadoplatu kod kakvog renomiranog karoserista. Ako trebate petmetarsku krstaricu premium potpisa, morat ćete pogledati SUV ponudu.
Prednosti i mane
Limuzina ili sedan osim zahvalne siluete koja malo kome može zasmetati, nude odvojeni prtljažni prostor. Nema pomične police, pa ni prodora prtljage u sudaru ili neželjenih mirisa iz tovarnog prostora u kabinu. Dodatno, prtljažnici limuzina su volumenom redovito veći od kompaktnih pandana. Vratimo li se na prije spomenutu Thaliju, znajte da je vlasnik imao pola kubika gepeka na raspolaganju. Osnovna mana je što je takav volumen teško iskoristiti, kako zbog visokog utovarnog ruba, tako zbog malih dimenzija poklopca i njegovih ruku koje zadiru u tovarni prostor. Dodatno, ako niste vičniji vožnji, nepreglednost straga mogla bi vam biti problem pri parkiranju.
Kompakti su tu daleko praktičniji. Oni će rado progutati i veće komade, no ne i duže. Da, u limuzini ćete u pravilu lakše prevesti skije nego u kompaktu. Također, ako ne zatvorite poklopac i nemate zatamnjena stakla, prolaznici će lako moći vidjeti sadržaj prtljažnika.
Konačno, dolazimo do karavana. Logično, gledano na prvu, oni su bez mane. Gutaju daleko najviše prtljage, a jedine mane su one karakteristične za kompakte. Naravno, postoje još neke, a to su da se redovito radi o najmanje atraktivnoj formi, ali onoj koja nerijetko donosi nešto lošije performanse i višu potrošnju goriva. I ono uvijek bitno, karavani su redovito skuplji pa svakako prije razmislite treba li vam uistinu dodatni prostor ili je za ta dva puta godišnje pametnije unajmiti krovnu kutiju.