Što se događa s Volkswagenom?

Foto: EPA

Sindikat IG Metall sa 130.000 članova zaprijetio je štrajkom i upozorio upravu Volkswagena da ne napravi "povijesnu pogrešku" tijekom pregovora s upravom tvrtke. U ovoj velikoj tvrtki tenzije rastu po više osnova.

U tijeku su pregovori o novim ugovorima nakon što je uprava tvrtke raskinula prethodne, koji su jamčili veću sigurnost posla u šest tvornica u Njemačkoj. Riječ je o ugovoru koji jamči da neće biti otpuštanja, prenose svjetski mediji. Osim toga, sindikat traži povećanje plaća od sedam posto kako bi se nadoknadili sve veći troškovi života i najavio je mogući štrajk u prosincu.

Visoki troškovi uzrokovani sankcijama Rusiji i naglim prekidom suradnje na području energenata, cijena rada, pad prodaje i zaostajanje u prelasku na hibridna i električna vozila razlozi su Volkswagenovog "kaskanja" za konkurencijom, a pogotovo kineskim proizvođačima električnih vozila.

Kriza je tolika da je najavljeno zatvaranje tvornice, što je presedan bez presedana. Tvrtka zapošljava 680 tisuća radnika, a želja je smanjiti troškove s ciljem uštede od 10 milijardi eura do 2026. godine kako bi "preživjeli" prelazak na električne automobile. "Ovo će zahtijevati doprinos zaposlenika", rekao je za Reuters Arne Meiswinkel, Volkswagenov šef osoblja, prenosi N1 Srbija.

"Novac koji su ukrali nacisti i dali Volkswagenu još uvijek je u tvrtki"

Međutim, radnici se odlučno protive bilo kakvom otpuštanju ili zatvaranju tvornica, a čelnica Radničkog vijeća Daniela Cavallo prenijela je odlučnost radnika da se protive otpuštanjima, ističući povijesni kontekst Volkswagena.

"S prosječnom kamatnom stopom ovaj kapital, koji su nacisti konfiscirali radničkom pokretu u to vrijeme, donio bi milijarde eura tijekom desetljeća. Ovaj novac, naš novac, danas je dio Volkswagen grupe", rekla je.

Više od 3000 radnika okupilo se ispred mjesta gdje su se vodili pregovori, mnogi su kritizirali upravu, uz slogane poput "Nedostatak kvalificiranih radnika u upravi – tražimo stručnjake". Neki su sudionici zapalili baklje.

Sukob je također izazvao uzbunu unutar njemačke koalicijske vlade, koja je već pod pritiskom da potakne gospodarski rast uoči saveznih izbora sljedeće godine. Ministar gospodarstva Robert Habeck izrazio je želju da podupre Volkswagen u njegovim naporima za smanjenje troškova bez pribjegavanja zatvaranju tvornica, iako je priznao da vlada ne može "neograničeno" pomagati.

Stephan Weil, premijer Donje Saske – drugog najvećeg dioničara Volkswagena – kritizirao je svako potencijalno zatvaranje tvornice. Pozvao je dionike da osmisle "inteligentnija" rješenja, istovremeno pozivajući na povećanu potporu električnim vozilima nakon što je savezna vlada prošle godine ukinula subvencije.

"Prvo informirati – razbiti porculan (porculan se na engleskom zove china – kao Kina), a onda se čuditi neredu: ovo je očito kršenje protokola – i povijesna pogreška. To bi moglo biti i financijski skupo", rekao je Thorsten Groeger, glavni pregovarač IG Metalla s Volkswagenom, kritizirajući trenutnu strategiju Volkswagena. Upozorio je da postoji opasnost od štrajkova, istaknuvši 1. prosinca kao ključni datum u pregovorima.

Gubitak trećine vrijednosti

Ovi potezi također označavaju prvi veliki sukob između glavnog izvršnog direktora Olivera Blumea i sindikata koji imaju značajan utjecaj u Volkswagenu.

Iako je zbog najave smanjenja troškova dionica porasla za 1.2 posto, izgubila je gotovo trećinu svoje vrijednosti u proteklih pet godina, što je najveći pad među velikim europskim proizvođačima automobila.

Volkswagenovi planovi zadali su udarac i njemačkom kancelaru Olafu Scholzu, čija je tročlana koalicija zabilježila loše rezultate na nedavnim lokalnim izborima. Carsten Brzeski, voditelj makroekonomskog sektora u ING Researchu, rekao je da je ova odluka rezultat višegodišnje gospodarske stagnacije i strukturnih promjena bez rasta. "Ako takav teškaš automobilske industrije mora zatvoriti tvornice, to bi mogao biti dugotrajan poziv na uzbunu da mjere (njemačke) ekonomske politike moraju biti značajno ojačane", rekao je Brzeski.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.