Stojadinovih pola stoljeća

Foto: Arhiva, Mioljub Jelesijević i Milan Rakočević

PRVI primjerak legende jugoslavenske autoindustrije s proizvodnih je traka sišao 16. studenog 1971. godine. 

Taj prvi primjerak koji je sišao s pogona stare Zastavine tvornice u Kragujevcu označio je prekretnicu za tadašnju domaću automobilsku industriju, ali i vozni park tadašnje države. Razvijen na osnovi Fiata 128, ovaj je model s poprečno postavljenim motorom, neovisnim ovjesom, prednjim pogonom i formom karoserije s pet vrata bio jedan od modernijih automobila u Europi. Podsjetimo, u to vrijeme europskim (i našim cestama) vozile su Bube, Escorti i Kadetti, ali i, primjerice, moderni francuski modeli, kao što su bili Citroen GS, Simca 1100 i Renault 12. Uostalom, Stojadin je stigao četiri godine prije Golfa I.

Stojadin je omogućio motorizaciju tadašnjeg stanovništva, a svojom izvedbom je pratio rast standarda, ali i neke bitne događaje. Posebno zanimljiv je bio Mediteran s tri vrata i toniranim staklima nastao povodom Mediteranskih igara u Splitu. Bili su tu Standard, De lux, 101 L, Confort, Special, Super, dok su u ponudi motora na raspolaganju bile dvije opcije.

Stojadin je rekordnu nakladu doživio 1979. godine s 88.918 proizvedenih primjeraka. S više od milijun proizvedenih primjeraka tijekom 37 godina neprekinute proizvodnje Stojadin spada u red najuspješnijih automobilskih modela Crvene Zastave, ali i jedan od najdugovječnijih modela u regiji.

>> Kako su Britanci testirali Stojadin, auto s jednom velikom prednosti

I to je vrijeme u jednome bilo slično s današnjim. U tadašnjoj SFRJ se na Stojadina, svojevrsni statusni simbol svog vremena, čekalo mjesecima, baš kao i danas, kad vlada nestašica. Zastava 101, na kojoj su radile brojne domaće tvrtke, bila je i izvozni proizvod, pa je tako neko vrijeme bila dostupna i u Zapadnoj Europi. 

Stojadin će ostati upamćen i po ekspediciji "ZASTAVA 101 - Kragujevac - Kilimandžaro" kad su 1975. godine Stojadini s minimalnim modifikacijama uspješno prošli Afrički kontinent i natukli 11.000 km.

>> Kako je Stojadin osvojio Kilimandžaro

Stojadini su svoj posao na koncu odlično odradili prilagodivši se gotovo svim potrebama tadašnjeg stanovništva. Bili su jeftini za održavanje, a služili su svemu, od prijevoza do neistraženih obala Jadrana, pa do građenja kuća i vikendica, ali i prvih koraka u kućnom tuningu. Automobil je to koji i danas kod nekih probudi nostalgiju, dok će kod drugih biti ulaznica u svijet oldtimera. Stojadin ni danas nije skup, a gotovo sve servise možete odraditi na parkingu ispred zgrade. Dosta za novi početak, zar ne?

>> Znate li koliko bi Stojadin danas koštao?

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.