ELEKTRIČNI automobili su budućnost, ili nam se tako stalno govori. No, kao i kod većine sjajnih i novih stvari, postoji jedna ili dvije kvake koje se kriju ispod pompe. Novo izvješće analitičke tvrtke Gartner tvrdi da će već 2027. proizvodnja vozila na baterije koštati proizvođače automobila manje od onih staromodnih na gorivo, piše specijalizirani portal arenaev.com.
Hoće li se to odraziti na cijenu u izložbenom salonu, sasvim je druga priča, naravno.
Tehnika gigacastinga
Baterije, najskuplja komponenta, sve su pristupačnije. Ali još je utjecajnije nešto što se zove "gigacasting". Proizvođači automobila izrađuju sve veće komade karoserije automobila od jednog komada metala, umjesto mukotrpnog zavarivanja i lijepljenja hrpe dijelova. Tesla je bio rodonačelnik ove tehnike, štedeći im hrpe vremena i novca u procesu.
Analitičari sada sugeriraju da bi se u sljedećih nekoliko godina cijena izgradnje električnog automobila mogla izjednačiti, pa čak i pasti niže od njegove kopije na gorivo.
U manje ohrabrujućim trendovima ta sjajna električna vozila, sa svojim složenim dizajnom i integriranom baterijskom tehnologijom, mogla bi vas rasplakati u servisu. Izvješće predviđa da će, ako upadnete u ozbiljnu nesreću, popravak vašeg EV-a koštati 30% više od popravka usporedivog automobila na gorivo.
Preživjet će samo najjači
I dok cijena ulaska na tržište električnih vozila potencijalno postaje sve atraktivnija, konkurencija postaje posve opaka. Etablirani proizvođači automobila konačno ozbiljno shvaćaju električnu tehnologiju. U isto vrijeme, ambiciozni kineski brendovi poput BYD-a i MG-a pojačavaju se s modelima s agresivnim cijenama. Čini se kako će preživjeti samo najjači.
EV startup scena nekoć je bila puna obećanja o letećim automobilima i samovozećim čudima. Pa, recimo samo da su neke od tih zvijezda znatno potamnjele. Tvrtke poput Lucida i Nia suočavaju se s ogromnim problemima, Rivian sa svojim najnovijim R2 i iznenađenjem R3 očajnički pokušava doći do daha. Drugi su na aparatima za održavanje života, očajnički tražeći kapital. Gartner predviđa da neki od ovih blještavih EV nada jednostavno neće preživjeti godine koje slijede.
Odgovori neće stići brzo
Električni automobili postaju sve moderniji, ali to dugoročno možda neće biti lakše za vaš novčanik. Povrh toga, utrka za osvajanje kupaca postaje besplatna za sve, a cilj se ne nazire. Je li ovo čista, pristupačna budućnost automobilizma koja nam je obećana? Svima će nam trebati puno strpljenja jer odgovori neće stići tako brzo.