Logan LaFarniere probudio se jednog listopadskog jutra 2022. i ugledao prazno parkirno mjesto ispred kuće. Njegov potpuno novi kamionet Ram Rebel je nestao. Nadzorna kamera snimila je dvojicu muškaraca s kapuljačama kako provaljuju u kamionet u gluho doba noći ispred njegove kuće u Miltonu u Ontariju i odvoze ga. Nekoliko mjeseci kasnije, isti taj kamionet pojavio se na web stranici za prodaju vozila u Gani, nekih 8500 km daleko od Kanade.
"Dokaz da se radi o mojem vozilu je isti držač za prijenosno računalo koji smo postavili na stražnji dio vozačkog sjedala", rekao je LaFerniere za BBC.
Njegova priča nije jedina. Tijekom 2022. godine u Kanadi je ukradeno više od 105.000 automobila - otprilike jedan svakih pet minuta. Među žrtvama je bio i kanadski ministar pravosuđa, čiju su Toyotu Highlander XLE dvaput krali lopovi. Početkom ovog ljeta Interpol je uvrstio Kanadu među 10 najgorih zemalja prema krađama automobila, što je iznenađujuće s obzirom na to da je ova zemlja tek u veljači počela integrirati svoje podatke s međunarodnom policijskom organizacijom.
Vlasti kažu da se ti automobili nakon krađe koriste za izvođenje drugih nasilnih zločina, prodaju drugim Kanađanima koji ništa ne sumnjaju ili se šalju u inozemstvo radi preprodaje. Interpol kaže da je otkrio više od 1500 automobila diljem svijeta koji su ukradeni iz Kanade od veljače, a još oko 200 ih se identificira svaki tjedan, obično u lukama u drugim zemljama.
"Ovo je nacionalna kriza"
Krađa automobila ima toliko da ih je kanadski ured za osiguranje proglasio "nacionalnom krizom", jer su osiguravatelji prošle godine morali isplatiti više od milijardu dolara u odštetnim zahtjevima za krađu vozila.
Problem je prisilio policijske jurisdikcije diljem zemlje da izdaju javne biltene o tome kako zaštititi vozila od krađe. U međuvremenu su neki Kanađani uzeli stvari u svoje ruke i počeli postavljati uređaje za praćenje na svoje automobile ili angažirati privatne zaštitare u susjedstvu.
Neki koji si to mogu priuštiti čak su postavili stupiće na uvlačenje na svoje prilaze - slične onima koji se mogu vidjeti ispred banaka i veleposlanstava - kako bi pokušali odvratiti lopove.
Raširenost krađa automobila u Kanadi je iznenađujuća s obzirom na to koliko je mala populacija zemlje u usporedbi sa SAD-om i Velikom Britanijom, također zemljama s visokim stopama takvog kriminala, ističe Alexis Piquero, direktor američkog Ureda za pravosudnu statistiku. "Kanada također nema toliko lučkih gradova kao SAD", rekao je Piquero.
Iako su SAD, Kanada i Ujedinjeno Kraljevstvo redom iskusili skok u krađama automobila od pandemije covida-19, stopa krađa u Kanadi (262.5 na 100.000 ljudi) viša je od one u Engleskoj i Walesu (220 na 100.000 ljudi). Također je prilično blizu onoj u SAD-u, gdje je oko 300 krađa vozila na 100.000 ljudi, na temelju podataka iz 2022. godine.
Globalna nestašica automobila
Porast posljednjih godina djelomično je posljedica globalne nestašice automobila izazvane pandemijom koja je povećala potražnju za rabljenim i novim vozilima. Također postoji rastuće tržište za određene modele automobila na međunarodnoj razini, što krađu automobila čini glavnim generatorom prihoda za organizirani kriminal, tvrdi Elliott Silverstein, direktor odnosa s vladom pri Kanadskoj automobilskoj udruzi.
Ali Silverstein je rekao da ih način na koji rade kanadske luke čini ranjivijim na ovu vrstu krađe nego u drugim zemljama. "U lučkom sustavu veći je fokus na onome što dolazi u zemlju nego na onome što izlazi iz zemlje", rekao je Silverstein, dodajući da je teže otkriti vozila kada se upakiraju u kontejnere u luci.
Policija je uspjela pronaći neke ukradene automobile. U listopadu je policijska služba Toronta objavila rezultate 11-mjesečne istrage u kojoj je pronađeno 1080 vozila vrijednih oko 60 milijuna kanadskih dolara. Zbog toga je podignuto više od 550 optužnica.
Vlasnici automobila poput LaFarnierea još uvijek ne znaju što učiniti da njihova vozila budu sigurna. Nakon što je njegov kamionet Ram Rebel ukraden, zamijenio ga je Toyotom Tundrom - vozilom koje je opisao kao svoj "kamionet iz snova."
Ovog puta ugradio je blokadu motora kako bi lopovi ne mogli lako pokrenuti automobil. Također ga je opremio uređajem za praćenje u slučaju da ga ipak ukradu, a dodao je i blokadu mjenjača.
Lopovi se ipak nisu dali zbuniti - došli su ukrasti Tundru. Imali su, međutim, teži put, pa su razbili stražnji prozor kako bi ušli unutra. Metež je probudio LaFarnierea i on je nazvao policiju, ali lopovi su uspjeli pobjeći u četiri minute koliko je trebalo da policija stigne. Platio je popravak svog potpuno novog kamioneta i onda ga prodao. Cijelo iskustvo, rekao je, bilo je obeshrabrujuće.