Na virtualnom automobilskom samitu, jučer su predstavnici njemačke autoindustrije i sindikata s ministrom privrede Robertom Habeckom (Zeleni) diskutirali o tome treba li i kako politika može pomoći proizvođačima automobila?
Njemački proizvođači se žale na konkurenciju, ponajprije električnih automobila iz Kine, čije cijene su niže zbog subvencija. Zbog toga su u Europskoj uniji već planirane carinske "kazne" za uvoz električnih automobila s Dalekog istoka.
Neki proizvođači automobila su tražili subvencije i neke olakšice. Među prijedlozima su i nova premija za električne automobile, premije za staro željezo (odnosno prelazak sa starijih na novije modele, ekološki "čišće"), kao i ublažavanje graničnih vrijednosti EU-a za emisiju CO2, piše Deutsche Welle.
Premija za e-automobile ili premija za staro željezo?
Ideja premije za električne automobile je jednostavna: oni koji kupi električni automobil dobiju subvenciju od države. Takva premija, tzv. ekološki bonus, već je postojala. Trebala je zapravo biti na snazi do kraja 2024. ali je koncem 2023. ukinuta zbog budžetske krize. Međutim, od ove premije su korist imali i strani proizvođači automobila. Zbog toga se predlaže da se pri dodjeli subvencija uzima u obzir i "CO2-otisak" tijekom proizvodnje automobila.
U Francuskoj to već postoji. Tamo kupci električnih automobila uživaju u prednosti subvencije samo ako njihova proizvodnja prouzroči manje od 14,75 tona CO2. Ova ograničenja konkretno pogađaju automobile proizvedene u Kini.
Premija za staro željezo također je postojala prije 15 godina. Sada bi mogla ponovo biti uvedena za potrošače koji doslovno daju uništiti svoje starije automobile s motorima na unutarnje sagorijevanje i prebace se na električne automobile. U vrijeme ekonomske krize 2009. Njemačka je uvela ovu ekološku premiju, poznatu i kao premija za staro željezo.
Previše stroga pravila oko CO2?
Pored toga, automobilska industrija se žali i na klimatske direktive EU. Prema trenutnom planu, od 2035. u EU-u više neće biti moguće prodavati nove automobile s motorima na unutarnje sagorijevanje. Pored toga, postoje i limiti po pitanju flota. Oni određuju koliko CO2 automobilske flote smiju emitirati u budućnosti.
Ovi ciljevi će se postupno pooštravati. Trenutna vrijednost od prosječnih 115.1 grama CO2 po kilometru i vozilu trebala bi pasti na 93,6 grama do 2025., a do 2030. godine na 49,5 grama. Ako proizvođači ne poštuju ove limite, suočavaju se s kaznama.
Stručnjak: Subvencije deformiraju tržište
Volkswagen je zatražio uvođenje nove premije za automobile već i prije automobilskog samita. Kompanija mora reducirati troškove i početkom rujna je najavila opciju masovnog otpuštanja radnika, a govori se i o mogućem zatvaranju nekih tvornica u Njemačkoj.
Najavljene mjere VW-a su odavno bile potrebne, smatra Marcel Fratzscher iz Njemačkog instituta za ekonomska istraživanja (DIW). "Njemačka država ne bi se trebala miješati i ne bi smjela napraviti grešku cementirajući stare strukture i ometajući nužnu transformaciju." Bolje je, kaže on, da se 90 posto radnika u automobilskim kompanijama učini otpornima na krize i spremnima za budućnost, nego da se inzistira na starim strukturama koje bi ugrozile uspjeh kompletnih kompanija.
Fratzscher također smatra da pojedinačne kompanije ne bi trebalo subvencionirati. On dodaje da su problemi VW-a rezultat njihovih vlastitih pogrešnih odluka, a ne odgovornost politike.
Volkswagen je u prošloj poslovnoj godini ostvario profit od 18 milijardi eura i isplatio je .,5 milijardi eura dividendi. S tim u vezi, Fratzscher kaže: "Recesija još uvijek nije kriza, a mnogi pokazatelji ukazuju na to da su njemački proizvođači automobila, uključujući i VW, i dalje uspješni i vrlo profitabilni."
Kina i SAD subvencioniraju svoju automobilsku industriju, kaže Fratzscher, što dovodi do narušavanja konkurencije. "Ispravan način reagiranja na kineske subvencije za električne automobile su kompenzacijske carine EU", zaključuje ovaj stručnjak za DW.
VW i Mercedes se bune, Volvo i BMW se prilagođavaju
VW-u sljedeće godine prijete milijardske kazne jer neće moći ispuni granične vrijednosti EU po pitanju emisije CO2. "Elektromobilnost će se probiti, ali će biti potrebno više vremena", izjavio je predsjednik nadzornog odbora VW-a Hans Dieter Pötsch. "Zato ciljevi za CO2 za 2025., 2030. i 2035. moraju biti prilagođeni stvarnosti."
I direktor Mercedesa Ola Källenius traži olakšice u vezi s klimatskim zahtjevima EU. "Taj zahtjev je nevjerojatno drzak", kaže Sebastian Bock, generalni direktor Transport & Environment Deutschland (T&E), udruženja europskih nevladinih organizacija koje se zalažu za održivi promet.
Šest najvećih europskih proizvođača automobila ostvarilo je između 2022. i 2023. profit od 130 milijardi eura, navodi se u izvještaju Automotive News Europe. Cijene minerala za baterije su opale, a ćelije za baterije se prodaju uz masovne popuste. Ipak, prosječna cijena električnih automobila u Europi je od 2021. porasla za trećinu, dok se u Kini prepolovila, stoji na web-stranici T&E.
Proizvođači automobila su u protekle dvije godine ostvarili milijarde profita i imali su dovoljno vremena da se pripreme za ciljeve emisije CO2 koji su poznati još od 2019., ljuti se Bock. "Sada žele da EU proglasi izvanrednu situaciju kako bi mogli i dalje prodavati automobile koji zagađuju."
Neki proizvođači automobila, poput tvrtke Volvo Cars, već su ispunili EU standarde, dok drugi, poput BMW-a, mogu postići ciljeve do kraja sljedeće godine, kako pokazuje analiza T&E.
Dakle, BMW ne vidi potrebu za ublažavanjem europskih standarda za emisiju CO2. BMW je posljednjih godina konstantno uspijevao i premašiti zahtjeve i stoga je "uvjeren da će ispuniti i strože ciljeve flote za 2025.", priopćio je koncern prošlog četvrtka u bavarskoj metropoli.