Hrvatsko dizajnersko društvo provelo je javni natječaj za novi vizualni identitet Grada Zagreba, a prvu nagradu u iznosu od skromnih 15.000 eura osvojio je ovaj prijedlog:
Žiri je, ni manje ni više nego jednoglasno, prosudio da ovo rješenje balansira prošlost i budućnost te su se posebno nadivili sloganu "Zagreb volim te!" zbog… Teško mi je ovo i prepisivati… "Jednostavnog, ali snažnog izraza emocija ljubavi, ponosa, sreće i povezanosti sa Zagrebom".
Zabavno mi je zamišljati proces ocjenjivanja i količinu suza radosnica koje su članovi žirija prolili kad su vidjeli ovaj dizajn, ali sam ujedno i povrijeđen jer imam puno bolja i zamamnija rješenja koja bi članove žirija dovela do samih vrhunaca ganuća. Evo mojih 13 prijedloga. Tomislave, još nije kasno da se predomisliš! Ovo je samo 15.000 eura - ako se možemo! kockati s 323 milijuna, što je ovo nama?
Ovo remek-djelo sublimira jednu univerzalnu poruku koja obrnutim panoptikonom stavlja građane u prvi plan. Ne samo da vizualno probija granice simplifikacijom složenih analiza koje se sreću upravo u ovom najmanjem zajedničkom nazivniku nego i šalje u svemir jasnu insinuaciju da bi se pravi Zagrepčaneci kak su nekoć bili trebali pozdravljati upravo s - "dobar grad!"
Ovdje sam vrlo uspješno poruku o kvaliteti Grada Zagreba izrazio isključivo vizualno. Prijemčivo, izravno, bez susprezanja, oštro! Novi logotip Zagreba prilagođen je pak mladima i stručno procjenjujem da bi izgorio kao filter na Tiku Toku. Zamislite hordu djece kako plešu s mobitelom položenim na klupicu u parku dok "ZA GR EB" levitira preko njih!
Neskromna verzija prva dva prijedloga. Ova umjetnina isijava samopouzdanjem i čistim empowermentom, totalno je glam! Plava boja odražava tradiciju, a ružičasta apostrofira slogan kojem pripada. Jednostavno predivan i zaokružen vizualni identitet na kojem bi nam Beč zavidio te mi dobre novce dao za osvježenje vlastitog identiteta.
Servus vibes! Umjesto da mladi vajbaju u prazno, zašto se ne bi pozivali na druženja u Zagrebu sa "zavajbajmo servus"! Kafići bi trebali imati "servus vibes" posebne cijene! Par desetaka tisuća eura i Hiljson Mandela osobno će napraviti himnu Zagreba Servus vibes, koju ćemo već nekako zavrtjeti na svim radijskim postajama u zemlji! Sanjaj veliko, vajbaj servus!
Ovaj vizualni identitet je moja emotivna zahvala novom duhu Zagreba i stranci koja je ovaj grad kojeg imam rad podigla na noge. Ipak, sram vas bilo što vam je onaj prihvaćeni slogan jednostavniji i snažniji izraz emocija od ovoga! Ovjekovječio bi trenutne suze selfijem, ali ljudi bi mi se rugali pa neću.
I za desničare ponešto! Budući da su imigranti jedna od glavnih tema novog vizualnog identiteta Grada Zagreba (ne pričam o grafici, nego ovo kad izađeš malo prošetati), ja sam izradio ovaj izuzetan spin na tu temu.
Prvi dojam zasigurno bi bio onaj iluzornog etnički pristranog prisvajanja Zagreba svima nama koji vajbamo servus, no nedugo zatim bismo mobitelom snimali istočne doseljenike kako izgovaraju ove riječi te bismo tako okrenuli desničarsku argumentaciju naopako. Genijalno, a tako suptilno! Vrijedno puno više od tih 15.000 eura koje bih dobio za to.
Zaigran slogan nije lako smisliti. Upravo zato već se dugo pitam kako meni to dolazi tako prirodno! Možda je Zagreb jednostavno moja nepresušna inspiracija, a možda jednostavno tak brijem i nemaš tu kaj.
Bilo kako bilo, uživajte u ovoj suptilnoj kompoziciji punoj dosjetljivosti, zagrebačke boje te daška otmjenosti koju donosi ovaj prelijepi okvir. Već vidim da će crno tržište preplaviti ovakve slike, ali to je Tomislavu na sramotu.
Jedno od najvažnijih pitanja kad pričamo o identitetu jednog čistog Zagrepčaneca: kak briješ? Ovdje sugestivno podvlačim da možemo! izbrijati lux i feelati se empowered u svojoj briji jer kroz čudan rječnik mladih i vizualni prikaz njihovih načina komunikacije ubacujemo poruke vodeće hrvatske stranke (na polju morala, ne popularnosti) u njihove mlade glave.
Zar to stvarno funkcionira? Zar možemo! napraviti takvo što? Niste ni svjesni, ali Tomaševićeva stranka je i vama samima simpatičnija preko nekih subliminalnih poruka koje sam vješto stavio u tekst. Igram se s vama kao s lutkama na koncu.
Smislio sam i dječju pjesmicu koja će i najmlađima usaditi vrijednost ispravne brije:
“Ak’ ne briješ ovak’ ,
zaš ne briješ tak’
jer tak kak ti briješ
mogel bi brijat’ svak’?”
Zovite Hiljsona!
Ovdje već pričamo o visokoj umjetnosti, a ja zaista zazirem od toga da zvučim pretenciozno. Reći ću samo ovo: tko razumije - servus, a tko ne razumije - serbus!
Idemo dalje.
Bolno sam svjestan da neki od ovih vizualnih identiteta možda ipak nisu plebejski prilagođeni. Ponekad sam previše suptilan, a ponekad previše otmjen. Upravo zato Tomislavu predlažem ovu prelijepu odu u kojoj participiraju samo najčistiji gradski simboli.
Od bakice Štefice (91) koja bu si prošetal zštapom pa bu si malo prisral susedu Vladeku kaj nije razvrstal otpatke u ZG vrećice pa sve do Tare (14) koja pumpa novu Elenu Kitić dok radi novi lascivni Tik Tok GRWM lajv: nitko neće ostati ravnodušan.
Nekima možda treba to nacrtati jer još uvijek žive u devedesetima, ali Zagreb je grad budućnosti. Nisu bezveze digitalni nomadi i startuperi iz cijele planete baš za Zagreb jednoglasno u nekim privatnim razgovorima utvrdili da se radi o novoj Silikonskoj dolini. Pogledajte samo Tik Tok!
Da Tomislav & co. razmišljaju upravo ovako, pokazuje i kampanja Nitkoline, prve hrvatske političarke utemeljene na umjetnoj inteligenciji (tehnički gledano).
Genijalnost ove kampanje pokazuje da je vodstvo Grada Zagreba hrabro zagazilo u tehnološku budućnost koja nas čeka, a ovaj vizualni identitet to savršeno ocrtava.
Ako cijela Hrvatska počiva na turizmu, zašto ne bi i glavni grad? Po socijalnoj mediji cijele sezone viđam gomilu događanja u samom centru jer grad plaća upravo vodeće influencere da se tamo promoviraju.
Ne samo da toga treba biti još više nego bi Zagreb trebao preusmjeriti svoje ciljeve na turizam slično kao i Dalmacija. Možda nemamo more, no kaj? Očistiti nekoliko gradskih jezera od bakterija i ovo bi mogla biti elitna turistička destinacija. Zamislite koliko bismo svi profitirali da se cijene u glavnom gradu podignu za 200%!
Za kraj ostavljam vizualni identitet koji me emotivno najviše pogodio. Neke stvari moraš objašnjavati traktatima i traktatima složenih misli, ali neke jednostavno osjetiš.
Dostojanstveno, evokativno, tradicionalno - ovo je definitivno moj omiljeni prijedlog. Nemojte se sramiti, zaplačite i izbacite to iz sebe. Čak i ako ste na javnom mjestu, pogledom pronađite nekoga tko se upravo suzdržava kao i vi. Zagrlite se pred svima, neka vide da nas ima!
To je mojih 13 prijedloga od kojih se trebalo jedan izabrati da u žiriju nisu bili Saša Matić, Ray Charles i Stevie Wonder nego postava iz 12 angry men.
Nažalost, nitko me nije pitao! Možete li vjerovati?!
*Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije Index.hr portala.