Foto: Google Play Store
"Uber u RH ne može funkcionirati onako kako funkcionira tamo gdje je već prisutan. Zašto? Pa zato što je protuzakonito (bar u onom najpopularnijem, UberX, obliku)!", smatra Jarić.
Objašnjava da u Hrvatskoj već godinama postoji Zakon o prijevozu u cestovnom prometu, koji je zadnji put osvježen 1. srpnja 2013. godine. Taj zakon, koji je usklađen s pravnim aktima Europske unije, u članku 32. nabraja sve dozvoljene oblike prijevoza putnika u unutarnjem cestovnom prometu u Hrvatskoj.
Dozvoljeni su tako javni linijski prijevoz, posebni linijski prijevoz, shuttle prijevoz, povremeni prijevoz, autotaksi prijevoz i posebni oblik prijevoza.
Prijevoz putnika dopušten samo na opisane načine
"Kad je u zakonu tako striktno nešto nabrojano (a da nema opaske 'i drugi oblici prijevoza') onda to znači da je riječ o jedinim zakonom reguliranim oblicima prijevoza, što opet znači da je prijevoz putnika u unutarnjem cestovnom prometu dopušteno obavljati samo na jedan od načina koji su gore nabrojeni", tvrdi Jarić.
"Iz gornjeg popisa možemo odmah isključiti javni linijski prijevoz, posebni linijski prijevoz i shuttle prijevoz jer je očito da nemaju baš nikakve veze s Uberom, pa nam preostaju povremeni prijevoz, autotaksi prijevoz i posebni oblik prijevoza da bi provjerili može li se Uber tu negdje 'uglaviti'", objašnjava Jarić.
Povremeni prijevoz, prema Jarićevom tumačenju, odmah otpada zato što u zakonu stoji da za obavljanje takvog oblika prijevoza "prijevoznik u vozilu mora imati ugovor o prijevozu sklopljen prije početka obavljanja prijevoza". Što se tiče posebnog oblika prijevoza, radi se o kategoriji u koju bi Uber teoretski mogao ući, ali samo uz dozvolu Grada Zagreba odnosno bilo koje jedinice lokalne samouprave na čijem području posluje.
Samo još jedna taksi služba?
Ostaje samo autotaksi prijevoz, što Uber u osnovi jest, ali profesionalni taksisti, za razliku od Uberovih vozača, moraju imati određene licence i stečene kvalifikacije, kao i taksimetar, da bi uopće mogli prevoziti putnike.
"Ipak, postoji način na koji Uber može funkcionirati i kod nas, ali to sigurno neće biti UberX usluga koja je najpopularnija i najpovoljnija, već možda Uberova Taxi, Black Car, SUV ili neka druga usluga i to na način da će ta vozila voziti vozači koji za to imaju dozvole, da će imati taksimetre i da će imati dozvole za obavljanje takvih vožnji. Ali, to znači da će i oni morati izdavati račune, plaćati doprinose i poreze i sva ostala maštovita i nemaštovita davanja. Jedina razlika koja će onda postojati od trenutne taksi službe je ta da nećete plaćati gotovinom nego putem aplikacije. A cijena, pa sigurno je da ni ona više neće biti tako popularna kad se u nju mora uračunati gorivo, amortizacija, osiguranje, porezi, doprinosi i ostalo", zaključuje Jarić.