EUROCONTROL, regulator zračnog prostora u Europi, očekuje da će kontrola zračnog prometa biti preopterećena u mnogim europskim zemljama.
Eurocontrol u izvješću spominje i Zagreb
Eurocontrol je izdao upozorenje na početku vrhunca turističke sezone. Kaže da se diljem Europe u sljedećih osam tjedana očekuje oko 33.000 dnevnih letova, što je povećanje od oko 8 posto u odnosu na isto razdoblje lani, prenosi The Times.
Velika preopterećenja prometa u mnogim važnim regijama podrazumijevaju Reims i Marseilles Atenu, Budimpeštu, London, Barcelonu, Bruxelles, Nikoziju, Varšavu, ali i - Zagreb. Upozorava se da bi kritični mogli biti vikendi, posebno dan petak.
"Preopterećenja mogu rezultirati kašnjenjima i preusmjeravanjem zrakoplova koji će biti prisiljeni letjeti na dužim rutama kako bi izbjegli ograničenja", navodi Eurocontrol.
"Ovo ljeto u Europi je izazovno jer imamo manje dostupnog zračnog prostora zbog rata u Ukrajini i vojnih potreba... Treba svatko odigrati svoju ulogu. Zračne luke moraju imati dobro osoblje, vitalno je za usluge zračnog prometa osigurati dovoljno kapaciteta, a zrakoplovne tvrtke trebaju se pridržavati svojih rasporeda", rekao je Raúl Medina, glavni direktor Eurocontrola.
Dnevna predviđanja letova na nižoj su razini od 2019. godine, kada je 28. lipnja zabilježeno 37.228 letova. Od tada je, međutim, broj kontrolora zračnog prometa pao, djelomično zbog poteškoća pri zapošljavanju nakon pandemije. Ove godine veća je i prijetnja od štrajkova, upozorava Eurocontrol.
Willie Walsh, čelnik Međunarodne udruge zračnog prometa, rekao je prošlog mjeseca da su zrakoplovne kompanije ozbiljno zabrinute zbog kontrole zračnog prometa i da je situacija u lipnju bila "mnogo gora nego što je uobičajeno za ovo doba godine".
"Imamo kaotičnu situaciju u kojoj vidimo gotovo svakodnevne štrajkove kontrole zračnog prometa, što ne ometa promet samo u Francuskoj, već diljem Europe jer prisiljava zrakoplovne prijevoznike da preusmjeravaju rute u druge zemlje", rekao je.
Croatia Airlines: Nastojimo održati planirani red letenja
Index je na ovu temu kontaktirao Hrvatsku kontrolu zračne plovidbe, no do zaključenja teksta nismo dobili odgovor. Kontaktirali smo i neke od avioprijevoznika, dobili smo odgovor Croatia Airlinesa.
"Croatia Airlines upoznat je s nedavnim najavama Eurocontrola, ali će nastojati održati planirani red letenja u najvišoj mogućoj mjeri. Treba podsjetiti kako je Croatia Airlines ove godine proširio mrežu odredišta i planiran je veći nalet u odnosu na 2022. godinu u kojoj su avioprijevoznici također bili suočeni s problemima u sustavu civilnoga zračnog prometa, koji su bili uzrokovani nedostatkom certificirane radne snage u europskim zračnim lukama.
U tom kontekstu kompanija i ove godine poduzima sve što je u njezinoj moći da putnici stignu do svojih odredišta u skladu sa svojim očekivanjima i nada se njihovom razumijevanju za situacije na koje avioprijevoznik ne može utjecati, a to su ograničenja u zračnom prostoru, problemi u protoku putnika i drugi razlozi, koji na redovitost prometovanja utječu s oko 80 posto", naveli su iz CA.
Dobili smo odgovor Zračne luke Dubrovnik.
"Ono što možemo potvrditi da je Zračna luka Dubrovnik potpuno spremna za očekivani promet u ljetnoj sezoni 2023. te ako bude značajnih poremećaja u prometu, postupat ćemo u skladu sa svojim operativnim procedurama i zahtjevima prijevoznika, sve u svrhu pružanja što bolje usluge putnicima u takvim situacijama", naveli su.
Iz Zračne luke Zadar su nam odgovorili kako ne mogu komentirati tvrdnje i procjene Eurocontrola.
"U 2023. godini očekujemo 5-7% veći promet putnika i zrakoplova u odnosu na prethodnu godinu", stoji u njihovom odgovoru.
Veliki kaos je bio prošlog ljeta
Prošlo ljeto je posebno bilo obilježeno kaotičnošću na nekim europskim zračnim lukama. Tako se usred sezone ljetnih godišnjih odmora u njemačkim zračnim lukama gomilala prtljaga koja zbog nedostatka osoblja nije izručena vlasnicima.
U najvećoj njemačkoj zračnoj luci u Frankfurtu na Majni je broj kofera koji nisu izručeni vlasnicima dosegao nekoliko tisuća. Kao jedan od razloga, osim manjka osoblja, uprava zračne luke u Frankfurtu tada je izdvojila i velik broj zakašnjelih letova.
U problemima je bila i Zračna luka u Amsterdamu. Lani su se tako već u svibnju redovi na Schipholu, trećem najprometnijem aerodromu u Europi, proširili do okolnih ulica. Putnici su tako morali čekati nekoliko sati da prođu sigurnosnu provjeru, a mnogi od njih zbog toga su propustili svoje letove.
Šćuric: Manjak je ljudi, ljudi su otpušteni
Je li ove godine najava Eurocontrola predimenzionirana? Popričali smo na tu temu sa zrakoplovnim analitičarom Alenom Šćuricem, koji nam je rekao svoje viđenje stvari.
"Prošle godine se baš vidjelo koliko su zračne luke opterećene. Prema 2019. lani je promet bio na oko 85 posto, po toj logici ne bi trebalo biti problema, niti infrastrukturalno niti po količini slotova.
Ali događa se to da nema dovoljno ljudi. Jednostavno, ljudi su otpuštani uz pandemiju, ponovo nisu zaposleni novi. U ovoj industriji ljude treba školovati, nije tu niti zapošljavanje lako. Došlo je do manjka ljudi. Lani je baš bio kaos, onako koji je počeo već u svibnju. Najgore je bilo u Amsterdamu, Dublinu, Stockholmu, Londonu...", rekao je on.
Ističe da se ove godine situacija ipak relativno sredila.
"Iako i ove godine ima kompanija koje su morale otkazati letove. Lufthansa je otkazala 34.000 letova. Ma da je putnika, puno je. A kamoli ne letova. No najavljeno je to još u veljači pa nema posljedica po putnike. I dalje postoje aerodromi s problemima, ali i oni bez problema. Puno je bolje nego 2022. godine", kazao je Šćuric.
Zagreb ne bi trebao imati problema, Split je druga priča
Što se tiče Hrvatske, naveo je da ne zna zašto se Zagreb našao u ovom izvješću.
"Zračna luka je to koja ima dovoljan broj zaposlenih, veću infrastrukturu, kapacitet nije ugrožen, operacije nisu pretjerane. Ne znam zašto su istaknuli Zagreb. Problematičan nije niti Dubrovnik, kao niti Pula, Brač...
Manjih problema bi mogao imati Zadar. On je povećao količinu putnika lani sa 700 tisuća na 1.1 milijun, ove godine će ići na 1.2 milijuna. Treba reći da su i pojačali infrastrukturu, sad je tu taj terminal za Schengen. Rekao bih da bi manje-više ipak trebali biti u redu", dodao je.
Navodi kako je najgore u Splitu.
"Split je zagušen. Užasno je zagušen bez obzira na novi terminal. Nemaju dovoljno mjesta, imaju 6-7 operacija po satu, to je dupkom puno petkom, subotom i nedjeljom. Najgore je subotom. Uskoro će imati veći promet od Beograda, ali u Splitu je problem infrastrukture, a ne broja zaposlenih.
Budimo realni, oni tako godinama funkcioniraju. Uspijevaju ishendlati, nemaju neka zakašnjenja, dobro se snalaze. A pazite, imaju 1:20 omjer između zime i ljeta. Svaka čast", dodao je.