Stručnjaci za zrakoplovstvo rekli su sinoć za AP da je ruska protuzračna obrana vjerojatno odgovorna za pad azerbajdžanskog zrakoplova dan ranije u Kazahstanu. U padu je poginulo 38 ljudi, a svih 29 preživjelih je ozlijeđeno.
Zrakoplov Embraer 190 Azerbaijan Airlinesa bio je na putu iz glavnog grada Azerbajdžana Bakua za ruski grad Grozni, na sjevernom Kavkazu, kad je iz još uvijek nejasnih razloga skrenuo s rute te se srušio dok je pokušavao sletjeti u Aktau u Kazahstanu, nakon što je letio istočno preko Kaspijskog mora.
Zrakoplov se srušio oko 3 kilometra od Aktaua. Snimka s mobitela koja je kružila internetom pokazala je kako se letjelica strmo spuštala prije nego što se zabila u tlo i eksplodirala.
Azerbajdžan je jučer tugovao za žrtvama nesreće, a zastave su bile spuštene na pola koplja. Promet je zaustavljen u podne, a sirene su se oglasile s brodova i vlakova dok se diljem zemlje obilježavala minuta šutnje.
Govoreći na tiskovnoj konferenciji dan ranije, azerbajdžanski predsjednik Ilham Alijev rekao je da je prerano nagađati o razlozima nesreće, ali da su vremenske prilike prisilile zrakoplov da promijeni svoj planirani kurs.
"Informacija koju sam dobio je da je zrakoplov promijenio kurs između Bakua i Groznog zbog pogoršanja vremenskih uvjeta i da je krenuo prema zračnoj luci Aktau, gdje se srušio", rekao je.
Rusi odmah okrivili sudar s pticama, azerbajdžanski parlamentarac okrivio Ruse
Ruska uprava za civilno zrakoplovstvo Rosavijacija rekla je da su preliminarne informacije pokazale kako su piloti preusmjereni u Aktau nakon što je avion udario u jato ptica.
Nakon toga su vlasti u Azerbajdžanu, Kazahstanu i Rusiji davale šture izjave o mogućem uzroku nesreće, ali jedan parlamentarac u Azerbajdžanu okrivio je Moskvu. Rasim Musabekov rekao je azerbajdžanskoj novinskoj agenciji Turan da je na avion otvorena vatra dok je bio iznad Groznog, te je pozvao Rusiju da se službeno ispriča.
"Oni koji su to učinili moraju se suočiti s kaznenom prijavom", rekao je Musabekov i dodao da treba isplatiti i odštetu žrtvama. "Ako se to ne dogodi, to će utjecati na odnose."
Snimljene rupe na stražnjem dijelu trupa
U početku službene istrage nesreće neki su stručnjaci istaknuli da bi rupe koje se vide u repnom dijelu aviona mogle ukazivati na to da je vjerojatno bio izložen vatri ruskih sustava protuzračne obrane koji su napadali ukrajinske dronove nad Groznim.
Ukrajinski dronovi prethodno su napali Grozni, glavni grad ruske republike Čečenije, i druge regije na sjevernom Kavkazu u zemlji. Dužnosnik u Čečeniji rekao je da je još jedan napad dronom na regiju odbijen na dan pada aviona, no vlasti u Moskvi o tome nisu izvijestile.
Mark Zee iz OPSGroupa, koji nadzire svjetski zračni prostor i zračne luke radi procjene rizika, rekao je da analiza slika dijelova srušenog zrakoplova pokazuje da je gotovo sigurno pogođen projektilom zemlja-zrak (SAM).
"Puno toga još treba istražiti, ali vrlo je vjerojatno da se radi o napadu SAM-om. Vjerojatnost za to je između 90 i 99%", rekao je.
"Životi su izgubljeni, to se moglo izbjeći"
Osprey Flight Solutions, tvrtka za sigurnost u zrakoplovstvu sa sjedištem u Ujedinjenom Kraljevstvu, upozorila je svoje klijente da je "avion Azerbaijan Airlinesa vjerojatno srušio ruski vojni sustav protuzračne obrane". Osprey pruža analizu za prijevoznike koji još lete u Rusiju nakon što su zapadne zrakoplovne kompanije prekinule svoje letove tijekom rata.
Izvršni direktor Ospreya Andrew Nicholson rekao je da je tvrtka izdala više od 200 upozorenja u vezi s napadima dronovima i protuzračnim obrambenim sustavima u Rusiji tijekom rata.
"Ovaj incident je snažan podsjetnik zašto radimo to što radimo", objavio je Nicholson na društvenim mrežama. "Bolno je znati da su unatoč našim naporima izgubljeni životi, a to se moglo izbjeći", dodao je.
"Rep aviona oštećen fragmentima projektila"
Jan Matvekev, neovisni ruski vojni stručnjak, primijetio je da slike repa srušenog zrakoplova otkrivaju oštećenja kompatibilna sa šrapnelima malih projektila zemlja-zrak, poput sustava protuzračne obrane Pantsyr-S1. "Čini se da je repni dio aviona oštećen nekim fragmentima projektila", rekao je.
Matvejev je dodao da ostaje nejasno zašto su piloti odlučili letjeti stotinama kilometara istočno preko Kaspijskog jezera umjesto da su pokušali sletjeti u bližu zračnu luku u Rusiji nakon što je zrakoplov pogođen.
"Možda su neki sustavi aviona radili neko vrijeme i posada je vjerovala da može uspjeti i normalno sletjeti", rekao je Matvejev dodavši da se posada također mogla suočiti s ograničenjima slijetanja na neko drugo mjesto u Rusiji.
"Zašto aerodrom u Groznom nije bio zatvoren?"
Calibre, azerbajdžanska novinska web-stranica s dobrim vezama s vladom, također je tvrdila da je na putnički zrakoplov pucao ruski protuzračni obrambeni sustav Pantsyr-S dok se približavao Groznom. Postavljeno je pitanje zašto ruske vlasti nisu uspjele zatvoriti zračnu luku unatoč očitom napadu dronova na to područje. Kamzat Kadirov, šef čečenskog Vijeća sigurnosti, rekao je da je protuzračna obrana u srijedu oborila dronove koji su napadali regiju.
Caliber se također pitao zašto ruske vlasti nisu dopustile hitno slijetanje zrakoplova u Grozni ili druge ruske zračne luke u blizini nakon što je pogođen.
Kremlj: Bilo bi pogrešno iznositi hipoteze prije okončanja istrage
Na pitanje o tvrdnjama da je na avion pucala ruska protuzračna obrana, glasnogovornik Kremlja Dmitrij Peskov rekao je novinarima da bi "bilo pogrešno iznositi hipoteze prije nego što istražitelji donesu svoj zaključak".
Prema kazahstanskim dužnosnicima, u zrakoplovu su bila 42 državljana Azerbajdžana, 16 državljana Rusije, šest državljana Kazahstana i tri državljana Kirgistana. Rusko ministarstvo za hitne situacije jučer je avionom poslalo devetero preživjelih Rusa u Moskvu na liječenje.