Ostvarenje klimatskih ciljeva zapinje, između ostalog, u posljednje je vrijeme usporio prelazak na električna vozila. Socijaldemokrati u Njemačkoj smislili su kako odgovoriti na taj problem sustavom poticaja.
Predložili su stoga da se građane koji su spremni odbaciti svoj automobil s motorom na unutarnje izgaranje dodijeli bonus od 6000 eura. Kupe li rabljeno električno vozilo (EV), dobili bi nagradu od 3000 eura, prenosi Forbes.
Bonus je osmišljen kako bi pomogao u premošćivanju jedne od glavnih prepreka koje potrošače sprječavaju u kupnji električnih vozila – cijene. Unatoč padu cijena baterija i sve većem broju pristupačnijih EV modela na tržištu, cijena električnog automobila i dalje mnoge odbija od kupnje.
Taj je prijedlog izazvao protivljenje Njemačke udruge industrije energije i vode (BDEW) u kojoj tvrde da je SPD ciljao na pogrešan problem. Iz udruge pozivaju vladu da stavi kao prioritet proširiti infrastrukturu za punjenje.
Udruga tvrdi da će bez značajnijeg povećanja broja punionica, kako u urbanim tako i u ruralnim područjima, usvajanje električnih vozila biti sporo, bez obzira na financijske poticaje. Strah da neće moći napuniti automobil potrošače zabrinjava više od cijene EV-a, smatraju oni.
Član stranke Zelenih Michael Müller slaže se: “Ne možemo potaknuti potrošače na kupnju električnih automobila ako ne mogu pronaći mjesto za punjenje. Prioritet bi trebao biti izgradnja robusne i dostupne mreže stanica za punjenje, posebno u ruralnim područjima”, rekao je.
Zagovornici bonusa smatraju kako bi takva mjera mogla poslužiti kao prijeko potreban financijski poticaj vitalno važnoj njemačkoj automobilskoj industriji.
Glavni tajnik SPD-a Kevin Kühnert vjeruje da shema ima potencijal povećati pristupačnost malih električnih automobila i ojačati poziciju Njemačke kao međunarodnog automobilskog središta.
Neki su za, neki protiv
Jörg Hofmann, čelnik IG Metalla, najvećeg njemačkog industrijskog sindikata, vidi bonus kao nužan korak za poticanje potražnje za električnim vozilima i, što je najvažnije, zaštitu radnih mjesta u automobilskoj industriji. „Ovaj bonus za otpad nije samo ekološka inicijativa. To je industrijska politika koja osigurava da Njemačka ostane konkurentna u globalnom automobilskom sektoru”, istaknuo je.
S obzirom na to da prijevoz čini oko 20 posto njemačkih emisija stakleničkih plinova, poticanje bržeg prijelaza na električna vozila pomoglo bi zemlji da do 2045. dostigne svoj cilj nulte emisije.
Martin Kaiser, izvršni direktor njemačkog Greenpeacea, istaknuo je ekološke prednosti SPD-ova plana i predložio dvosmjerni pristup rješavanju problema.
“Njemački prometni sektor još uvijek zaostaje u smanjenju emisija, a zamjena starih dizelskih i benzinskih automobila električnim ključna je za ispunjavanje naših klimatskih obveza.”
Kaiser je dodao da, iako je infrastruktura za punjenje vitalna, nema razloga da ne slijedimo obje strategije istovremeno, dodajući: “Možemo i trebamo činiti oboje — proširiti mrežu za punjenje i potaknuti potrošače da prijeđu na električna vozila.”
Prethodni program za otpad koji je trajao od siječnja do rujna 2009. godine pokazao je da su kupci dobivali popust od 2.500 eura na automobil star do 12 mjeseci kada su zamijenili automobil stariji od devet godina. Taj program vrijedan pet milijardi eura potaknuo je gotovo dva milijuna vozača da odbace svoje stare automobile i zamijene ih novima te je povećao prodaju automobila za 28 posto u usporedbi s istim razdobljem prethodne godine.
Prijedlog SPD-ovog bonusa za otpad trenutno je samo tema o kojoj se vode rasprave, nije navedeno kada bi se potencijalno mogao početi provoditi ako bude usvojen.