U svakoj zemlji postoje brojni prometni propisi usmjereni na poboljšanje sigurnosti na cestama. Međutim, neki se zakoni mogu činiti čudnima. Stručnjaci iz tvrtke carVertical, specijalizirane za automobilske podatke, dijele neke od najzanimljivijih prometnih zakona diljem svijeta.
Oprezno kroz lokve
Mnogi pješaci vjerojatno su se suočili s neugodnom situacijom kad ih je poprskao automobil koji je projurio pokraj lokve. U Ujedinjenom Kraljevstvu takvi neodgovorni vozači mogu privući pažnju policije i suočiti se s novčanim kaznama od 100 do 5000 funti, ali i dobiti kaznene bodove. Slično je i u susjednoj BiH, gdje je za isto propisana kazna od 30 KM, odnosno oko 15 eura.
Lagano s vratima
Švicarci jako poštuju noćni mir i imaju mnogo zakona koji ograničavaju buku. Primjerice, od 22 do 7 zabranjeno je glasno zalupiti vratima automobila, poklopcem motora ili poklopcem prtljažnika. Vozačima je također zabranjeno naglo ubrzavati i narušavati mir u stambenim zonama. Prilikom zaustavljanja na semaforu motor mora biti isključen.
Izbjegavati vožnju na rezervi
Sjedinjene Države imaju najneobičnije zakone koji se odnose na automobile. U Youngstownu, Ohio, zabranjeno je da automobil ostane bez goriva. Gradske vlasti nastoje potaknuti vozače da održavaju dovoljnu razinu goriva u spremniku kako zaustavljena vozila ne bi blokirala raskrižja i predstavljala opasnost za ostale sudionike u prometu.
Kuhanje ne dolazi u obzir
U New Jerseyju izdavanje personaliziranih registarskih tablica strogo je kontrolirano. Ako je vozač uhvaćen u pijanom stanju ili kažnjen za neodgovornu vožnju, imat će zabranu dobivanja personaliziranih registarskih tablica na 10 godina. Na otoku Fenwicku u Delawareu zabranjeno je spavati, presvlačiti se ili kuhati u vozilu, prenosi N1.
Bez sendviča
Ometanje tijekom vožnje može spriječiti pravilno upravljanje vozilom, zbog čega neke zemlje pokušavaju zaštititi vozače od njih samih. Na Cipru je zabranjeno jesti ili piti tijekom vožnje.
Ruke k sebi
U Australiji je vozačima zabranjeno voziti s bilo kojim dijelom tijela koji viri kroz prozor. Ovaj zakon ima za cilj spriječiti razne nesreće kad automobil prolazi blizu drugih vozila. Jedina iznimka je kad žmigavci ne rade, a vozač treba signalizirati namjeravani manevar drugim sudionicima u prometu.
Zabranjeno snimanje
U Švicarskoj je zabranjeno kontinuirano snimanje prometa kamerom na kontrolnoj ploči, ali ona se može uključiti samo za snimanje važnih događaja na cesti. Osobe koje se snima također moraju biti obaviještene da će se njihove aktivnosti snimati. Na pitanje kako se to provodi u praksi, teško će odgovoriti čak i sami Švicarci.
"Dok neke zemlje dopuštaju vozačima da koriste kamere na kontrolnoj ploči kako bi dokazale okolnosti prometne nesreće, druge strogo kontroliraju ili potpuno zabranjuju njihovo korištenje", kaže analitičar za tržište automobila Matas Buzelis.
Portugalski zakon možda je najstroži po tom pitanju – zabranjeno je snimanje ostalih sudionika u prometu, a samu kameru ne smije se držati u automobilu. Luksemburg također zabranjuje kamere na kontrolnoj ploči iako ih se smije držati u automobilu.
U Njemačkoj i Belgiji kamere su dopuštene, ali zakoni jasno definiraju korištenje snimljenih materijala kako bi se zaštitila privatnost snimljenih osoba.
Korištenje slušalica
Mnoge se prometne nesreće događaju jer vozači gube koncentraciju. Kako bi se smanjio broj nesreća, u Francuskoj je 2015. godine uveden zakon kojim se zabranjuje korištenje slušalica tijekom vožnje.
Prema zakonu, vozač koji razgovara na telefon, čak i ako koristi zvučnik ili handsfree uređaj, ne može se u potpunosti usredotočiti na vožnju i riskira da izazove nesreću. Ova se zabrana odnosi i na vozače drugih vozila, uključujući bicikliste.
Vožnja samo u određene dane
Kako bi se izborili s velikim prometom, u Manili, glavnom gradu Filipina, kontrolira se u koje dane se smiju koristiti određene ceste. Primjerice, ako registarska tablica automobila završava s 1 ili 2, zabranjeno je koristiti određene ceste ponedjeljkom od 7 do 19 sati. Međutim, neki vozači zaobilaze ovaj zakon tako što koriste dva automobila i odabiru onaj koji je tog dana dopušten.
U azijskim zemljama postoje i drugi pokušaji ograničavanja prometa automobila. Primjerice, u Jakarti u Indoneziji samo automobili koji prevoze najmanje 3 osobe smiju se kretati nekim ulicama i cestama.
Higijena automobila
Kad putuju u Rumunjsku, vozači moraju redovito održavati čistoću svojih automobila. Ako policijski službenici vide da su prozori na vozilu prljavi i mogu ometati vidljivost, vozač će biti kažnjen. Zakon ne određuje razinu prljavštine koja je potrebna za privlačenje pozornosti Agencija za provođenje zakona, pa prometna policija svaki slučaj procjenjuje pojedinačno.
Nisu potrebni sigurnosni pojasevi
U Estoniji se zimi postavljaju posebne "ledene ceste" koje vozačima omogućuju prelazak jezera ili rijeka na određenim mjestima i brži dolazak na odredište. Zakoni strogo reguliraju kretanje po ledu, pa bi vozači trebali biti vrlo oprezni.
Zabranjeno je pretjecanje drugih vozila na ledenim cestama i nije dopušteno vezivanje sigurnosnih pojaseva tijekom vožnje. Ledene ceste mogu se koristiti samo tijekom dana, a vidljivost mora biti najmanje 300 metara. Vožnja ledenim cestama zabranjena je u maglovitim danima kad je vidljivost samo nekoliko desetaka metara.
"Iako se zahtjev da se sigurnosni pojasevi ne vežu na ledu može činiti čudnim, tako se povećava šansa za izlazak iz vozila u slučaju nesreće u kojoj je automobil sudjelovao", dodaje Buzelis.