Podaci Europskog opservatorija za alternativna goriva (EAFO) otkrivaju da Island i Portugal imaju najniže cijene punjenja električnih vozila na javnim mjestima u Europi, dok su Norveška i Slovenija najskuplje.
Francuska i Njemačka, dvije najveće ekonomije na europskom kontinentu, nalaze se među zemljama – zajedno s Hrvatskom, Italijom, Danskom i Švedskom – u kojima punjenje električnih vozila košta u skladu s europskim prosjekom, piše Euronews. Kako bi se standardiziralo istraživanje, izračuni su se temeljili na tipičnoj sesiji brzog punjenja za Tesla Model 3, drugo najpopularnije električno vozilo u Europi nakon Tesla Modela Y.
Istraživači EAFO-a odredili su 25-minutno vrijeme za punjenje od 10% do 80% baterije na javnim punjačima, s podacima o cijenama izravno od operatera punionica.
Island je rangiran kao najjeftinije mjesto u Europi za punjenje Teslinog Modela Y, s cijenom od 2.89 eura na 100 km, neznatno ispred Portugala, gdje vozači moraju izdvojiti 3.18 eura da prijeđu istu udaljenost. Finska je zauzela treće mjesto s 4.63 eura za brzo punjenje.
Iako se radi o malom tržištu, Island je snažno prihvatio električna vozila, osobito u glavnom gradu Reykjaviku. Izdašni izvori obnovljive energije na Islandu pomogli su sniziti cijenu punjenja električnih vozila.
Norveška najskuplja, Slovenija jako skupa
Norveška je daleko najskuplje mjesto u Europi za punjenje, s naknadom za prijeđenih 100 km oko šest puta većom nego na Islandu - nevjerojatnih 18.93 eura. Slovenija je bila druga najskuplja zemlja s cijenom od 17.02 eura.
Po južnoj Europi cijene variraju. Španjolska je bila najjeftinija sa 7.11 eura, naravno nakon Portugala. Bugarska (7.34), Italija (9.12), Grčka (9.83), Malta (9.83) i Cipar (9.83) bili su nekoliko eura od regionalnog prosjeka.
Njemačka i Francuska bile su među zemljama sjeverne i srednje Europe u kojima su se cijene kretale od sedam do 10 eura. Estonija i Njemačka bile su najskuplje u ovoj skupini, s naknadama od 9.99 eura i 8.93 eura na 100 km, a odmah iza njih je Danska s 8.81 eurom.
Vozači koji putuju u Francusku suočeni su s plaćanjem 7.26 eura, nešto manje nego u Ujedinjenom Kraljevstvu, gdje punjenje električnih vozila stoji 7.79 eura. U Austriji je naknada iznosila 7.88 eura.
Energetski ekonomisti vjeruju da se razlike u cijenama diljem Europe mogu pripisati raznim čimbenicima, poput izvora električne energije, poreza i vladine politike, pri čemu zemlje s obilnim obnovljivim izvorima obično imaju niže troškove jer su manje ovisne o uvezenim fosilnim gorivima.
Nasuprot tome, zemlje s visokim porezima, mrežnim naknadama ili oslanjanjem na skupi uvoz, poput Danske i Njemačke, imaju više cijene.
Najviše javnih punionica u Nizozemskoj
Nizozemska je vodeća u Europi s više od 154.000 javnih punionica za električna vozila, što odražava snažnu predanost zemlje usvajanju električnih vozila i njenu spremnost da ulaže u vitalnu infrastrukturu električnih vozila.
Njemačka i Francuska imaju opsežne javne mreže za punjenje električnih vozila, obje zemlje imaju više od 125.000 javnih punionica. Njemačka je druga iza Nizozemske sa 130.828, dok je Francuska na trećem mjestu sa 127.530 punjača, prema podacima EAFO-a.
Kao najveće europsko automobilsko tržište, Njemačka je brzo povećala stopu prihvaćanja električnih vozila, pri čemu su električna vozila činila više od 25% prodaje novih automobila u 2023. Brojke EAFO-a za 2024. pokazuju da se trend mijenja, budući da je u prvoj polovici ove godine prodano 184.000 baterijskih električnih vozila, što predstavlja pad od 16.4% u usporedbi s istim razdobljem prošle godine.