POČNETE li zijevati dok ste za volanom, ispravite se na sjedalu i usredotočite pažnju na promet jer čak i najmanji mikrosan može prouzročiti fatalnu nesreću. Svake godine stotine ljudi tako izgube život u prometu.
Mikrosan je veoma kratko razdoblje sna koje se mjeri u sekundama, tvrde stručnjaci.
Ako vozite 100 km/h i zatvorite oči na samo dvije sekunde, proći ćete naslijepo 56 metara, poručuje njemačka agencija za inspekciju sigurnosti TÜV. Sklapaju li vam se oči, a glava klone i potom se naglo trznete - ako ste iskusili nešto od toga - vjerojatno ste već bili u mikrosnu.
Znaci upozorenja su često zijevanje, trljanje očiju, iznenadna drhtavica ili učestalo vrpoljenje na sjedalu. Stručnjaci upozoravaju da su to posljednji znaci nakon kojih biste se trebali zaustaviti i odrijemati prije nego što nastavite s vožnjom. Preporuka je uzeti pauzu od 10 do 20 minuta.
Rizik od mikrosna je veći kada vozite u vrijeme koje nije u skladu s bioritmom vašeg tijela. Ljudi su biološki najumorniji između dva i pet sati ujutro te oko dva sata popodne.
To razdoblje umora ipak ne vrijedi jednako za sve ljude te je zato važno poznavati vlastiti bioritam i ne upravljati vozilom kada osjetite umor. Neki ljudi se osjećaju umornije navečer, a nekima ujutro treba više vremena da se razbude.
Ranoranioci koji lako ustaju iz kreveta i od jutra se osjećaju odmorno i energično, najčešće budu pospaniji popodne i navečer. Takvima se preporučuje da popodne odu u šetnju kako bi bili na svježem zraku prije nego što idu voziti.
S druge strane, noćnim pticama se teže razbuditi ujutro, ali osjećaju više energije popodne. Ako ste u ovoj skupini, osigurajte si ujutro dovoljno vremena da se razbudite kako biste bili oprezniji i bistriji kada sjednete za volan.
I oni koji svakodnevno putuju na posao izloženi su riziku od mikrosna
Svako jutro upravljaju vozilom nedugo nakon što su se probudili i opet na kraju radnog dana. Smatra se da je razina koncentracije i opreza veoma niska kada se ljudi vraćaju s posla i to je jedno od najgorih razdoblja za upravljanje vozilom.
Statistike iz Njemačke ukazuju na to da se većina nesreća prouzročena umorom događa između šest i osam ujutro te između dva i četiri popodne.
Procjenjuje se da u SAD-u godišnje pogine oko 600 ljudi jer voze preumorni.
Bez obzira na to koje je doba dana, umor je problem koji treba ozbiljno shvatiti. Umor smanjuje razinu koncentracije, ali i mogućnost brze reakcije.
Uz to, važno je zapamtiti da vozači općenito često precjenjuju svoje mogućnosti.