Zašto automobilski prozori imaju crne točkice? Nije samo radi estetike

Foto: Shutterstock

VJEROJATNO niste mnogo razmišljali o uzorku malih crnih točkica na rubovima prozora automobila i autobusa. Naravno, izgledaju super, ali rade li išta?

Te crne točkice na vjetrobranskim staklima i prozorima te crni rubovi koji ih okružuju s razlogom postoje. To, naime, ima veze s načinom na koji se izrađuju automobilski prozori. Pedesetih godina prošlog stoljeća proizvođači automobila počeli su koristiti ljepilo za držanje automobilskih prozora na mjestu, umjesto metalnih obloga. 

Da bi sve stajalo na mjestu

Ljepilo je dobro obavilo posao, ali nije bilo baš estetski ugodno. Crni rub koji vidite oko prozora automobila zove se "frit" odnosno “frite”. Frite su (i točkice koje ih obrubljuju) izrađene od keramičke boje. Frite su tu kako bi sakrile od pogleda prilično neugodno, ali vrlo važno ljepilo. Također, budući da su ovi oslikani rubovi pečeni - da, pečeni - u prozoru, oni su gotovo neuništivi. Oni drže ljepilo na mjestu, koje zauzvrat drži prozore na mjestu. 

Što se tiče točkica, one su tu da naprave estetski ugodan prijelaz od debelih crnih linija do prozirnosti prozora. Točke nisu nasumično postavljene; postavljeni su u ono što je poznato kao "uzorak polutona", postajući sve manji i udaljeniji kako se crna boja povlači. Ovaj je uzorak manje neugodan za oko od neprozirne crne boje pored prozirnog stakla.

Kontrola temperature

Međutim, ni točkice nisu tu samo za ukras. Njihova druga namjena, osim vizualnog efekta, kontrola je temperature. Da bi se stakla na prozorima i vjetrobranskim staklima savijala kako jesu, stakla se zagrijavaju. Crno obojeno staklo zagrijava se brže od ostatka prozora. Točkice su tu da malo ravnomjernije raspoređuju toplinu, što sprječava da se vjetrobransko staklo iskrivi na vrućini.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.