HAC platio 12 milijuna kuna za posao koji su sami mogli obaviti bez ikakvog troška!

HRVATSKE autoceste godišnje troše desetke milijuna kuna plaćajući kooperante za izvođenje radova koje mogu obaviti i sami! Potvrdili su nam to dobro informirani izvori unutar HAC-a, a Index je na uvid dobio i dokumentaciju koja dokazuje da se neselektivno potpisuju ugovori kojima se svjesno oštećuje ova državna firma, a samim time i državni proračun!

"Kako je moguće da su poduzeća na rubu propasti, a kooperanti žive kao bubreg u loju?", zapitao se nedavno predsjednik Stjepan Mesić. Mesić je u tom trenutku govorio o situaciji u brodogradilištima, ali ista se formula može primijeniti i na mnoge druge firme. Na katastrofalnu situaciju u HAC-u odavno upozorava Nacionalni cestarski sindikat na čelu s Mijatom Stanićem, koji je još u studenom prošle godine od Uprave zatražio uvid u sve HAC-ove ugovore kako bi se mogle isplanirati mjere štednje. Uvid u ugovore sve do danas nije dobio, što prilično jasno pokazuje kako HAC-ova Uprava ne želi baš sve detalje svog poslovanja transparentno pokazati javnosti.

Umjesto da ulože 20.000 eura platili kooperantima više od 43 milijuna kuna!

U međuvremenu su afere u HAC-u "pucale" na sve strane. U javnost su izašle priče o zapošljavanju preko veze i po stranačkoj liniji, ali i o davanju mita u zamjenu za radno mjesto, o zaposlenicima koji primaju plaću da ništa ne rade, o firmama koje dobivaju vrtoglave svote novca u zamjenu za jednostavne poslove održavanja, kao što je farbanje tunela! Tako je firma u vlasništvu Slavena i Joze Žužula za farbanje tunela Mala Kapela i Sveti Rok dobila više od 43 milijuna kuna, a HAC je posao mogao obaviti i sam, uz minorno ulaganje od 20.000 eura!

HAC, kako nam kaže sindikalist Stanić, posjeduje dobar dio potrebne opreme za obavljanje takvog posla, a sve ono što nema mogao bi nabaviti za 20-ak tisuća eura. U tu cifru uračunata je i cijena minimalne obuke koju bi HAC-ovi radnici morali proći. No, takvi i slični poslovi već godinama se daju kooperantima iako HAC prema nekim procjenama ima više od 1000 prekobrojnih radnika koji praktički ne rade ništa!

HAC-ovi radnici radili za kooperanta koji je dobio 12 milijuna kuna za održavanje!

Takvih milijunskih ugovora koji nikad nisu trebali biti sklopljeni u HAC-u ima na desetke, a Index je dobio uvid u dokumentaciju koja otkriva jedan od najbizarnijih. Radi se o kooperantskoj firmi CAT MERC iz Pregrade kojoj je HAC u posljednjih šest godina isplatio najmanje 12 milijuna kuna. Ta firma u vlasništvu Željka Turčića bavi se prijevozom robe, pripremnim radovima na gradilištu i zemljanim radovima u građevinarstvu osim miniranja. Za HAC, pak, obavlja više poslova koji spadaju pod redovno održavanje, a posebno se ističu dva vrlo unosna ugovora iz 2005. i 2008. godine.

Radi se o trogodišnjim ugovorima, od kojih je prvi "težak" 4.878.317,74 kune, a drugi je tek nešto viši pa je njima CAT MERC zaradila 4.836.744,90 kuna. Posao koji će Turčiću u šest godina donijeti gotovo deset milijuna kuna opisan je kao "skidanje bankine ispod elastične odbojne ograde", a sve što treba za obavljanje tog posla je običan bager! A dok su Turčićevi radnici obavljali poslove "teške" 10 milijuna kuna, HAC-ov bager je stajao besposlen tek par stotina metara dalje! Vrhunac apsurda ipak je informacija koju su nam potvrdili dobro informirani izvori, a prema kojima su neki radnici HAC-a tijekom svojih godišnjih odmora čak radili za CAT MERC i tako stekli dodatne prihode!

Pa što onda radi Sektor za održavanje? Kosi travu!

Na vrhu te kooperantske hobotnice je direktor Sektora za održavanje, Stjepan Klarić, s obzirom da je većina kooperantskih ugovora sklopljena u nadležnosti njegovog sektora. Klarića smo zatražili za komentar, ali on je u telefonskom razgovoru za Index kazao tek da nema komentara i rekao nam da se objasnimo glasnogovornici Kati Kuprešak. Ona nam, pak, nije znala dati odgovor na postavljena pitanja, ispričavši se činjenicom da se ipak radi o ogromnoj firmi koja posluje s velikim brojem kooperanata, te nas je zamolila da joj upit pošaljemo pismenim putem.

Pitanje koje se neizbježno nameće glasi: "Što zapravo radi HAC-ov sektor za održavanje ako im gotovo sve poslove obavljaju kooperanti". Odgovor je, ako je vjerovati HAC-ovim zaposlenicima s kojima smo razgovarali, da - kosi travu! "HAC-ov sektor za održavanje ništa drugo ne zna raditi osim kositi travu pa radnici zbog toga autocestu iz zafrkancije nekad zovu spaljena zemlja", rekao nam je radnik HAC-a koji je želio ostati anoniman. U Hrvatskim autocestama se trava kosi i do sedam puta godišnje, dok se u svijetu košnja trave uz cestu obavlja jednom, dvaput ili maksimalno triput godišnje!

Mijat Stanić kaže kako razloge takvog postupka treba tražiti u neinventivnosti direktora Klarića koji "jednostavno ne zna što bi drugo radio". No, Stanić odlazi i korak dalje pa kaže kako se upravo na taj način, stvaranjem dodatnog posla za one radnike HAC-a koji svoju plaću pošteno zarađuju, otvara prostor za potpisivanje novih ugovora s kooperantima. "Upravo zbog toga je cilj Nezavisnog cestarskog sindikata smanjiti broj ugovora s kooperantima i na tim poslovima angažirati našim radnicima. Na taj način neće biti potrebe za smanjivanje plaća radnicima, one će zapravo moći i rasti, a istovremeno će prestati nepotrebno razbacivanje državnim novcem", podvukao je Stanić.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.