Pilote i stjuardese Dubrovnik Airlinea tijekom letova u Meku tukli islamski hodočasnici

PRIJEVOZ hodočasnika na "Hadž" u Meku, pretvorio se u po život opasnu avanturu za zaposlenike Dubrovnik Airlinea, dok je direktor te tvrtke istovremeno po hrvatskim medijima taj pothvat prikazivao kao nerizični i profitabilni posao stoljeća.

"...Kada su putnici vidjeli kroz prozor da njihova sva prtljaga neće biti ukrcana s njima na isti let, počelo je naguravanje te izlazak 20-30 putnika na stajanku i fizički obračun s ground staffom i posadom Dubrovnik Airlinea. Pozvan je prvo aerodromski security, a kad je situacija eskalirala, pozvana je i vojska da smire situaciju... ili ...oko aviona je nastao opći kaos. Jedan dio  putnika  se naguravao na stepenice kako bi  pokušali unijeti 'ormare' (kufere) u kabinu, drugi su sami uzimali svoju prtljagu s kolica i trčali ispod i okolo aviona da bi je sami ubacili u cargo, treći su dobacivali preko stepenica onima koji su stajali na vratima, a ostatak se svađao i s drugim putnicima te predstavnicima Tajik Aira. Nakon toga došlo je 5 džipova punih securitya koji su doslovce opkolili avion, ali niti oni u svojoj snazi nisu mogli umiriti niti kontrolirati tu masu ljudi..."

Na ova i slična svjedočanstva zaposlenika Dubrovnik Airlinea, najvećeg čarter prijevoznika u Hrvatskoj, direktor tvrtke Zeno Singer je osoblju koje se žalilo na po život opasne uvjete odgovorio "ako vam se ne radi, znate gdje su vam knjižice".

"Profesionalno odrađen posao i stečeni ugled pouzdanog partnera omogućava nam stalan razvoj i povećani obujam posla", navodi direktor Dubrovnik Airline, a kapetan Zeno Singer "viziju i misiju" tvrtke kojoj je na čelu. Brojni djelatnici ove relativno nove zvijezde na hrvatskom avio-prijevozničkom se ne bi složili s ovakvim dojmom jer redakcija Indexa je nakon ekskluzivne objave pisma pilota "Croatia Airlinesa", u posjedu korenspodencije koja dokazuje da su i u drugom po redu hrvatskom avio-prijevozniku uvjeti rada opasni po život.

Osoblje Dubrovnik Airlinea se u takvoj situaciji našlo zato što je direktor kompanije tradicionalno teško razdoblje za čarter-tvrtke: zimu, odlučio prebroditi ulazeći u isplativi posao prevoženja muslimanskih hodočasnika iz Afganistana i Tadžikistana u Meku, koji doista zvuči sjajno kada se uzme u obzir da se u to vrijeme prema Saudijskoj Arabiji uputi preko milijun putnika.

Dubrovnik Airline je gotovo punim kapacitetima prionuo hodočasničkim interkontinentalnim letovima (dio letova je išao i preko Afrike, tj. Marakeša u Maroku) i na prijevozu hodočasnika iz Afganistana i Tadžikistana u Saudijsku Arabiju angažirao četiri od ukupno pet zrakoplova iz flote i preko 60 članova posade."Zimska rupa" je prema Singerovim riječima lukrativno začepljena: zahvaljujući Hadžiluk-letovima, prevezeno je 30 tisuća hodočasnika.

Oni su iz afganistanskih gradova Mazar al Sharifa i Hearta i Dušanbea u Tadžikistanu hodočasnike prevozili do Jeddaha u Saudijskoj Arabiji do 12. prosinca, s međuslijetanjem u Emiratima, dok je povratak hodočasnika u matične zemlje počeo 23. prosinca prošle godine.

Direktor Singer: Posade spavaju u Hiltonu

Zanimljivo je kako su hodočasnički letovi pokrenuti i ove godine, iako je osoblje koje je na tim letovima radilo prošle godine žestoko negodovalo zbog odlazaka u nesigurna područja i neadekvatnog smještaja, a Singer se nije na to mnogo obazirao, pravdajući to njihovom isplativošću. Nije ga brinulo ni to što su područja u koja šalje svoje brojne zaposlenike prema mišljenju MVP-a ocijenjena kao zone visokog rizika!

"Za razliku od 2006., ove godine nije zabilježeno negodovanje osoblja jer ih je Uprava tvrtke uspjela uvjeriti kako su letovi bezopasni za njih. Tako se u praksi i potvrdilo, a razlog više za zadovoljstvo osoblja jest činjenica da su posada i tehnička logistika odsjeli u hotelu 'Hilton' u Dubaiju", izjavio je prije mjesec i pol direktor Dubrovnik Airlinea.

Posade: Spavamo na zapišanim i zasranim sjedalima

Pisma iskusnih članova posade koja donosimo u nastavku, međutim daju prilično iscrpnu i dijametralno suprotnu priču od one ružičaste Singerove, čiji je pothvat prijevoza hodočasnika u saudijsku Arabiju dobio veliki publicitet u medijima posljednja dva mjeseca. Prvo je pismo Kontrolora operativnih standarda koji je sudjelovao u akciji "hadž", u kojoj je Dubrovnik Airline prevozio putnike zajedno s kooperantskim tvrtkama, afganistanskim "Kam-airom" i tadžikistanskim "Tajik-airom".

"Prije dva dana kapetan Guarin je došao preuzeti avion koji je sletio iz Jeddaha. Kada je došao do aviona, na njemu su još bili putnici s prethodnog leta, koji su odbili izaći s istog, zbog naravno nepovjerenja u Kam-air i njihovog muljanja putnicima. Ušao je na avion s namjerom da udobrovolji putnike i da ih uvjeri da izađu, međutim oni su fizički nasrnuli na njega i jedan ga je putnik udario nogom u guzicu.

"Osoblje tadžikistanskog avio-prijevoznika krade putnicima iz torbi"

Redovno se događa da putnici dovedeni iz Jeddah ne žele izaći satima iz aviona u drugi avion ili u šator predviđen za njih pa se od nas očekuje da s njima provedemo ne znam koliko vremena dok Kam-air smisli kako će i gdje s njima.

"Putnicima u Jeddah se krade iz torbi na stajanci i to od strane Kam-air staffa".

"Tek je vojska smirila putnike koji su se htjeli obračunati s posadom Dubrovnik Airlinea"

"15. siječnja: Danas je došlo do jednog u nizu događaja koje je dokaz da ova operacija pod hitno treba biti obustavljena te suradnja s Kam-airom prekinuta. Posada je sletjela u Jeddah u 04.30 da bi nakon 8-9 sati stajanja na parkirnoj poziciji, dobili putnike na avion. Kada su putnici vidjeli kroz prozor da njihova sva prtljaga neće biti ukrcana s njima na isti let, počelo je naguravanje te izlazak 20-30 putnika na stajanku i fizički obračun s ground staffom i posadom Dubrovnik Airlinea. Pozvan je prvo aerodromski security, a kad je situacija eskalirala, pozvana je i vojska da smire situaciju. Nakon jednosatnog uvjeravanja i odstranjivanja trojice problematičnih putnika, cpt Campilongo je pristao odletjeti za Ras Al Khaimah u Emiratima."

"Kapetana Kam-aira su izudarali putnici, a iscrpljeni članovi osoblja Kam-aira izgledaju kao živi mrtvaci"

"Na letu 14.01. cpt Pegasusa koji isto radi za Kam-air, dobio je nekoliko udaraca od strane putnika zbog svakodnevne scene prelaska putnika iz aviona u avion ili šator na aerodromu u Ras Al Khaimahu, a zbog opet obmanjivanja i laži putnicima od strane Kam-air staffa. Osim što su ovakvi incidenti direktno ugrožavanje sigurnosti leta s obzirom na fizički nasrtaj putnika na posadu, još jedan aspekt ugrožavanja sigurnosti je taj da posade moraju nastaviti obavljati dužnosti pod stresom nakon samog incidenta. Redovito se isto tako događa da osoblje Kam-aira radi over duty i to tako da dođu na naš let direktno s nekog od njihovih letova, vidno iscrpljeni, umorni, izgledaju kao živi mrtvaci doslovno. Nemalo puta su čak radili na našim avionima dvije rotacije uzastopno, a što se može provjeriti u našim flight-logovima. Naravno, prijeti im se otkazom u slučaju da odbiju let."

"Ovo je katastrofa od operacije"

"Jednom riječju ovo je katastrofa od operacije. Najžalosnija je činjenica da se mi nemamo kome obratiti za bilo što. Dnevno nas lažu, ponižavaju, vrijeđaju a gosp. Singer nije postavio ili imenovao nikoga tko bi stao za nas i kome se možemo obratiti kad nam se ovo sve događa. Ovo je totalna dekadencija avijacije, standardi se ne poštuju, procedure služe za podsmijeh, odnos prema nama je robovlasnički, krše se radna vremena ama baš na svakom letu. Žalosno je da posade koje čekaju po 9 sati u Jeddahu,leže na smrdljivim,ispišanim, doslovno posranim sjedalima,da se ne mogu zatvoriti vrata jer bi se ugušili od smrada. Nekoga bi zbog svega ovoga trebalo biti sram ako uopće ima imalo savjesti."

Slijede dojmovi voditelja kabinske posade zrakoplova:

"Par puta smo već dobili obećanja od druge strane (koja je već moj kolega naveo u svom mailu) i doživjeli da ista budu prekršena. Zadnje od tih obećanja je to da ako se u Jeddahu čeka više od tri sata da kapetan i posada imaju potpuno pravo napustiti Jeddah bez putnika i vratiti se u Marakeš (Maroko). Mislim da svi znamo da je to nemoguće, jer kad posada odluči vratiti se u Marakeš postaju zarobljenici Hajj terminala, jer nikome, a ponajmanje aerodromu u Jeddah-i, te KAM Airu nije u interesu da avion napusti aerodrom bez putnika. Situacija koja je danas bila u Jeddahu što se tiče moje posade i kapetana Teekah je ta da kada smo odlučili nakon tri i pol sata da bi otišli i nakon poziva da još malo pričekamo, Kam Air je doslovce izmislio putnike i doveo ih pred avion prije nego što je i prtljaga stigla. Tek nakon polijetanja saznala sam od člana posade Kam Air-a da su to putnici za avion koji je stigao iza nas tri sata u Jeddahu i još k tome da su svi pomiješani, tj. iz različitih gradova u Afganistanu. Također prtljaga koja je naknadno došla da bi bila ukrcana nije uopće pripadala putnicima koje smo mi prevozili. Nitko od predstavnika Kam Aira nije se usudio podijeliti tu informaciju s nama."

Preko tisuću putnika danima čeka na prijevoz u šatorima i hangarima oko aerodroma

"Nadalje, putnici se dovoze u Marakešu, ali se ne odvoze od tamo posljednja četiri dana, zbog vremenskih prilika na aerodromima u Afganistanu. Po današnjim informacijama na aerodromu u Marakešu, što u šatorima što u hangaru, trenutno se nalazi već 1300 putnika. Ne vidim uopće razlog zašto se i dalje dovoze putnici u Marakeš, jer prvenstveno nedostaje mjesta za smještaj istih, niti ih se odvozi dalje u Afganistan."

"Bili smo bez hrane po cijeli dan i spavali u smrdljivom avionu okruženi rojevima muha"

"A što se tiče Tajik Air-a i letove koje smo odradili za njih mogu samo reći jednu riječ, KATASTROFA. Čekanja putnika i turn over u Jeddahu od 2 do 10 sati, ne spada uopće u minimalne uvjete za rad koji bi trebali biti osigurani svakom radniku, bilo u ovoj branši ili nekoj drugoj. Također čekanje bez hrane na avionu, osim one koju smo dobili prije 10 sati i naravno pojeli, i zahtjeva da nam se donese druga, na što je njihov odgovor bio: It's coming, zvali smo catering itd., naravno na što hrana nikad nije došla. 'Split duty' i spavanje na zapišanim sjedalima (s oproštenjem na izrazu) u smrdljivom avionu, među desecima muha koje vam lete oko glave, čekanja po 3h da se uopće netko pojavi na avionu i kada se napokon pojavi, svako toliko dolaze na avion i prekidaju naš 'ODMOR' s informacijama da će putnici skoro.

Također, jedna situacija od neki dan, posljednji let za Tajik Air, posada Teekah. Na svu sreću nismo čekali jako dugo putnike, ali ono što je uslijedilo, jest situacija slična u kojoj je bila posada kapetana Guarina. Nakon boardinga putnika i pomoći mehaničara Stoičića koji je stajao na dnu stepenica pazeći da putnici ne unose u kabinu preveliku i pretešku prtljagu, te galone vode; putnici su primijetili da neka njihova prtljaga se još ne ukrcava u avion i tu je već počelo komešanje."

"Putnik me pokušao daviti i spasila sam se bijegom iz aviona"

"Taj član posade mi je rekao da bi neki od putnika sišli dolje da uzmu putovnice iz svojih torba koje su ostavili prije ulaska u avion. Do tog trena nitko još nije izlazio iz aviona, dok se jedan od putnika vidno uzrujan nije počeo derati na mene i člana posade Tajik Air-a, te je nakon minute agresivno s rukama u zraku krenuo prema meni i prema mom vratu, kao da će me počet davit, na što sam ja isti tren izišla niz stepenice u strahu za svoj život.

To je bila situacija u kojoj sama, niti s drugim članom posade nisam mogla kontrolirati ljutu masu ljudi koji su nahrlili na vrata, naguravajući se i derući se. Tada su putnici počeli izlaziti iz aviona na stajanku, bauljajući oko aviona na sve strane u potrazi za svojom prtljagom i vodom koju su uporno opet htjeli unijeti na zrakoplov."

"Oko aviona je nastao opći kaos"

"Oko aviona je nastao opći kaos. Jedni od putnika su se naguravali na stepenice da pokušaju unijeti 'ormare' (kofere) u kabinu, drugi su sami uzimali svoju prtljagu s kolica i trčali ispod i okolo aviona da bi je sami ubacili u cargo, treći su dobacivali preko stepenica onima koji su stajali na vratima, a ostatak se svađao i s drugim putnicima, te predstavnicima Tajik Aira. Nakon toga došlo je 5 džipova punih securitya koji su doslovce opkolili avion, ali niti oni u svojoj snazi nisu mogli umiriti niti kontrolirati tu masu ljudi. Predstavnik Tajik Aira me je upitao zašto sam dopustila da putnici izađu iz aviona na što sam mu ja odgovorila da je meni život mio i da ja ne mogu kontrolirati masu ljudi koja je nahrlila na vrata i doslovce me istjerala iz aviona, te da ako želi putnike na avionu, neka ih sam pokuša vratiti. Naravno da je samo stajao i gledao kako će se situacija dalje razvijati. Tek nakon što je kapetan rekao da prtljaga može ići samo ako se iskrca dio vode iz carga, tek tada su se putnici primirili i polako počeli vraćati na avion."

"Životi posada su doslovno ugroženi"

"Ovo je samo jedna od situacija među mnogima koje su se dešavale u posljednje vrijeme, gdje su doslovce životi posada bili ugroženi, jer nema ništa gore od bijesne mase ljudi koji su u stanju sve učiniti. Ovi letovi ne samo da su i fizički koliko su i mentalno zahtjevni i mogu samo reći svaka nam čast svima koji smo bili ovdje i koji jesmo, da uspijevamo sve ovo izdržati, da podnosimo pritisak i stres koji nam je nametnut, te da s obzirom na zdravstveno stanje svih i opće situacije uopće podnosimo podnosimo sve ovo."

Direktor Singer je na ova dva pisma, koja su osim njemu, bila poslana i svim zaposlenicima u kompaniji, odgovorio "ako vam se ne radi, znate gdje vam je radna knjižica".

Bitno je naglasiti da su zaposlenici koji su poslali ova pisma ljudi sa velikim iskustvom,  zaposleni u hrvatskom zrakoplovnom prijevozu još od sredine 90-ih godina, tako da njihov opis situacije i apel na pomoć treba shvatiti ozbiljno.

Dubrovnik Airline se hvali kako im je u posljednje dvije godine prihod 30 milijuna eura, a prošle godine kompanija je prevezla oko 500 tisuća putnika, a Singer najavljuje daljnju poslovnu ekspanziju: povećanje kapaciteta i zapošljavanje novih ljudi.

Singer bez odgovora na pitanja s Indexa

Direktoru "Dubrovnik Airlinea" smo prije sedam dana poslali mail s iscrpnim podacima i izravnim pitanjima na koje nismo dobili odgovor, a osim situacije s kojom je otprije bio upoznat (vezano za događaje pri prijevozu hodočasnika u Saudijsku Arabiju i javno prikazivanje tog posla kao bezopasnog projekta i poslovnog podviga), pitali smo ga i za čitav niz navodnih nepravilnosti u Dubrovnik Airlineu o kojima su nas obavijestili djelatnici tvrtke:  "Krši se Pravilnik o radu u smislu odmora, a posade nemaju minimalan potreban odmor prije i nakon leta, a Zeno Singer nam prijeti otkazima ako se tome suprotstavimo", zbog čega oni koji nam se javljaju ne žele istupati pod imenom i prezimenom.

Generalnom direktoru Singer postavili smo i sljedeća pitanja: "Od ljudi koji su radili ili rade u Dubrovnik Airlineu smo dobili informacije kako se zapošljavanje stjuardesa provodi na način da im se postave četiri pitanja ("Što ti znaci riječ PUT?", "Što ti znači riječ HRANA", "Koja ti je najdraža divlja životinja?" i "Koja ti je najdraža domaća životinja?") i da se na temelju takvog "testa" primaju zaposlenice."
 
"Nadalje, imamo informacije kako je u Dubrovnik Airlineu jako loša provjera ljudi u smislu njihove kaznene odgovornosti (osoba koja je imala problema s drogom napreduje do pozicije instruktora, mehaničar je bio alkoholičar i ovisnik)", na koja također nismo dobili odgovor.
 
Umjesto odgovora čelnog čovjeka tvrtke donosimo izvatke iz PR tekstova o "sustavu kvalitete" i "Viziji/misiji" Dubrovnik Airlinea iz pera generalnog direktora Singera osobno, a čitateljima ostavljamo na prosudbu koliko niže napisano ima smisla u usporedbi sa svjedočanstvom o kalvariji koju su iskusni i provjereni radnici ove tvrtke proživjeli na hodočasničkim letovima:

"Sigurnost leta i standard usluga osnovni su temelji svake operacije Dubrovnik Airlinea. Dobro obučeno i zadovoljno osoblje, predvođeno kompetentnom upravom, uložit će maksimalne napore kako bi održalo visoke standarde u obavljanju svojeg posla.

Zadatak je sustava kvalitete osigurati, kroz provjere i praćenje nepravilnosti, da se održavaju visoki standardi propisani politikom tvrtke i nacionalnim/međunarodnim propisima.
Odjel za kvalitetu i sigurnost prikupljat će podatke vezane uz sigurnost i pratiti kretanja kako bi pravovremeno djelovao i spriječio eventualne probleme.
Dubrovnik Airline također potiče politiku nekažnjavanja i povjerljivo izvještavanje kako bi stvorio okruženje povjerenja. Kako bi efikasno funkcionirao, Odjel za kvalitetu i sigurnost ima najvišu podršku uprave Dubrovnik Airlinea

Svi naši napori su usmjereni u ostvarivanje naše želje da uspješno gradimo i razvijamo jaku, svestranu, respektabilnu i profitabilnu zrakoplovnu kompaniju sa zdravom radnom sredinom."

Samo nebo je granica."

Zvonko Alač
Foto: Goran Novačić

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.