KAPETAN Sanjin Dumanić, predsjednik Udruženja kapetana duge plovidbe, objasnio je u javljanju iz Splita u program N1 što je vjerojatno uzrokovalo nasukavanje kontejnerskog broda Ever Given u Sueskom kanalu. Dumanić je tom rutom prošao desetke puta.
"Znate, nitko od nas nije tijekom svakog prolaska stavio recku, ali prošao sam ga sigurno između 30 i 50 puta s različitim tipovima brodova", odgovorio je na pitanje koliko je puta prošao Sueskim kanalom.
Dalje je opisivao kako to izgleda ploviti kroz Sueski kanal:
Organizacija u Sueskom kanalu je jako dobra, ali kad je riječ o ovolikom brodu…
"Organizacija Sueskog kanala je jako dobra. Na brodu su uvijek dva pilota koji su na vezi. Brodovi uvijek idu u konvoju, konvoj prema sjeveru ili konvoj prema jugu. Točno se zna mjesto polaska i zna se mjesto svakog broda u tom konvoju. Organizacija je toliko dobra da oni čak i na manje brodove stavljaju svoje čamce koji bi pomogli, u slučaju otkazivanja motora, privezati brod. Na nekoliko mjesta u kanalu postoje privezišta na kojima se brodovi u kvaru mogu privezati."
"Međutim, kad je riječ o tako velikom brodu, mislim da je to vrlo teško organizirati. Toliki brod ide dok ima vlastiti pogon, dok mu kormilo radi i dok su uvjeti podnošljivi. Nemojmo zaboraviti da je puhao vjetar otprilike 50 kilometara na sat, a istočna i zapadna strana Sueskog kanala je pješčana pustinja. Samo na jednom dijelu je zeleno od Nila", kazao je.
Kaže da je moglo doći do otkazivanja kompletnog stroja
"Ako se pijesak digne, vidljivost je nikakva", dodao je:
"Što se zaista dogodilo, kako se brod nasukao, možemo samo nagađati. Mi pomorci, a ja sam dugogodišnji kapetan, mislimo da je nastao jedan ‘blackout’, odnosno da je otkazao kompletan stroj, da su otkazali generatori i da brod nije imao ni komunikaciju u tom trenutku."
Rekao je da "oni koji trebaju znati" sigurno već znaju što se dogodilo. Objasnio je da su to direktori tvrtki, osiguravatelji i vlasnici.
"Japanski vlasnik se već ispričao svijetu za to što se dogodilo."
"Vjetar tu može napraviti svašta"
Ever given inače plovi pod panamskom zastavom, brod se vodi iz Tajvana, ali su vlasnici iz Japana.
"Taj brod ima 400 metara dužine, a 59 metara širine, pokušajte to zamisliti, koji slože kontejnere u devet redova iznad palube. Znači, on je jedan zid od 400 metara i visok više od 50 metara iznad vode. Vjetar tu može napraviti svašta, ali je li krivac vjetar, pijesak, otkazivanje stroja…"
Dumanić je rekao da sigurno nije problem utvrditi okolnosti koje su vladale u kritičnom trenutku, jer brodovi danas imaju uređaj kakvi su crna kutija u avionu. Dalje je opisao što znači u kriznoj situaciji sama dimenzija broda:
"Brod je prevelik. Kad se takvom jednom brodu nešto dogodi, on nema gdje nego se nasukati lijevo ili desno, odnosno istočno ili zapadno."
"Izvještaji u egipatskim portalima navode da će se trebati kopati. A pijesak, znate, on je sipak, nosi ga struja. Koliko će ga se uspjeti pomaknuti… Ili će doći do krajnje solucije da će kontejnere trebati skidati s njega i olakšati ga se", prognozirao je.
"Nekima se isplati obilaziti Afriku, nekima ne, a neki su u klopci"
"Neki su brodovlasnici usmjerili svoje brodove oko Afrike", dodao je i objasnio da nekim brodovima taj obilazak ima smisla, umjesto da čekaju da se ovu grdosiju odglavi iz Sueza, ali nekima možda baš i ne, neki će naprosto trpjeti gubitke."
"Ako je to brod koji je trebao ići za Rijeku, onda on mora proći i Afriku i Mediteran, znači gubici su ogromni."
"U samom kanalu imamo puno tih brodova koji su blokirani, oni se ne mogu vratiti nazad", objasnio je da neki brodovi apsolutno moraju čekati.
Opisao je brod kojim je kroz Sueski kanal prošao posljednji put, kao kapetan:
"Ja sam ga prošao prije šest godina, na relativno malom brodu od 35.000 tona, koji je zanemariv u poređenju s ovim. To je bilo 170 metara, a ovdje je riječ o brodu od 400 metara."
Kazao je i da je najveći brod kojim je prošao, doduše tad ne kao kapetan, bio još i veći od ovoga sad:
"Prošao sam brodom koji je imao 470.000 tona, bio dug 360 metara, ali je bio širok 70 metara. Tada nisam bio zapovjednik, bio sam prvi oficir. Bio je još impresivniji od ovoga."