Kineski div predstavio punjenje koje traje kao točenje goriva. "Pomest će konkurente"

Kineski div predstavio punjenje koje traje kao točenje goriva. "Pomest će konkurente"
Foto: EPA, Shutterstock

Po drugi put u samo nekoliko tjedana kineski proizvođač automobila BYD uzdrmao je globalnu autoindustriju. Tvrtka koju podupire slavni investitor Warren Buffett predstavila je novi sustav punjenja koji u samo pet minuta može baterijama dodati oko 470 kilometara dosega.

Ova nova tehnologija, nazvana Super e-Platforma, stavila je BYD na čelo utrke u razvoju baterija za električne automobile. Cilj je omogućiti da se električna vozila pune jednako brzo kao što se klasični automobili toče gorivom. Ova vijest dolazi samo nekoliko tjedana nakon što je tvrtka objavila da će njihov napredni sustav asistencije u vožnji, nazvan God’s Eye, biti besplatan u svim njihovim modelima, piše Financial Times.

Što ova inovacija donosi?

Prema BYD-u, nova tehnologija omogućuje punjenje snagom od 1000 kW i podržava struju od 1000 ampera, što znači da baterija dobiva oko 2 kilometra dosega svake sekunde, odnosno 400 kilometara u samo pet minuta. To sugerira da je BYD uspio riješiti ključne probleme ultrabrzog punjenja, poput sigurnosnih rizika, smanjenog vijeka trajanja baterije i visokih troškova postavljanja superbrzih punjača.

Ovo bi moglo značajno smanjiti jednu od najvećih briga vozača električnih automobila - strah da će im ponestati baterije tijekom duljih putovanja.

Shay Natarajan, partnerica u investicijskom fondu Mobility Impact Partners, istaknula je da BYD koristi napredniji sustav hlađenja baterija u usporedbi sa zapadnim proizvođačima. Prema njezinim riječima, to omogućuje bateriji da brže postigne maksimalnu snagu punjenja i dulje je zadrži, što u konačnici ubrzava cijeli proces punjenja.

Dodala je i da BYD vjerojatno koristi kombinaciju čvrstog elektrolita i silicija u anodi, što omogućuje još brže punjenje i pražnjenje baterije.

Koliko su konkurenti iza BYD-a?

Teslina mreža superpunjača i dalje je jedna od najvećih na svijetu, no po brzini punjenja ne može parirati BYD-ovoj novoj tehnologiji. Trenutačno Teslini punjači omogućuju da se u 15 minuta doda oko 320 kilometara dosega, dok BYD tvrdi da njihova tehnologija može dodati 400 kilometara u samo pet minuta. Nakon ove objave, Tesline dionice pale su za više od 5 posto.

I drugi proizvođači ulažu u brže punjenje, ali još uvijek zaostaju. Mercedes-Benz je nedavno predstavio električni model CLA sedan, koji može dodati do 325 kilometara dosega u 10 minuta. BMW također razvija novu bateriju koja omogućuje 30 posto brže punjenje, no čak i uz to, za 10 minuta moguće je dodati tek 300 kilometara dosega.

Mogući najveći rival BYD-u je kineski proizvođač baterija CATL, koji je prošle godine predstavio svoju Shenxing Plus bateriju, sposobnu dodavati kilometar dosega svake sekunde, odnosno 600 kilometara u 10 minuta. Analitičari očekuju da će konkurenti BYD-a s vremenom postići slične brzine punjenja, ali procjenjuju da će ultrabrzo punjenje postati standard u Europi i SAD-u tek oko 2030. godine.

Hoće li BYD-ovi superbrzi punjači biti dostupni diljem Kine?

Prvi modeli koji će koristiti novu tehnologiju punjenja bit će Han L sedan i Tang L SUV, nazvani po kineskim dinastijama. Kako bi podržao njihovu upotrebu, BYD planira postaviti oko 4000 brzih punjača diljem Kine. Analitičari Goldman Sachsa smatraju da je Super e-Platforma vrlo konkurentna, ističući njezinu iznimnu brzinu punjenja i ubrzanje od 0 do 100 km/h za manje od tri sekunde.

No, unatoč impresivnoj tehnologiji, nisu svi uvjereni da će novi modeli odmah osvojiti tržište. Analitičari upozoravaju da su početne cijene za Han i Tang automobile prilično visoke u odnosu na konkurente poput Zeekr 007 i Huawei Aito M7. Tijekom pretprodaje u travnju, cijene ovih modela iznose 270.000 RMB (oko 37.356 dolara) za Han i 280.000 RMB za Tang, što bi moglo ograničiti njihovu prodaju u kratkom roku.

Treba li se ostatak automobilske industrije zabrinuti?

BYD-ova Super e-Platforma dolazi samo nekoliko tjedana nakon što su objavili da će njihov napredni sustav asistencije u vožnji God’s Eye biti besplatan, čak i u najpovoljnijim modelima.

Tu Le, osnivač konzultantske kuće Sino Auto Insights, smatra da su ove dvije objave dodatno povećale pritisak na globalne proizvođače automobila. Za razliku od većine konkurencije, BYD razvija vlastite tehnologije za električna vozila, baterije i punjenje, što znači da ih može bolje i učinkovitije integrirati u svoje automobile.

"Najveća razlika između BYD-a i ostalih proizvođača je u tome što BYD može ponuditi ove napredne tehnologije u modelima namijenjenima širokom tržištu," kaže Le. "To bi moglo dovesti do toga da neki globalni brendovi u budućnosti nestanu s tržišta."

Ipak, unatoč tehnološkoj prednosti, BYD bi se mogao suočiti s velikim izazovima prilikom širenja izvan Kine. Trgovinske prepreke i zabrinutost Zapada oko sigurnosnih rizika kineske tehnologije mogli bi usporiti njihov globalni rast.

Kim Seung-tae, direktor Korejske udruge proizvođača baterija, ističe da korejske kompanije pokušavaju sustići BYD-ov tehnološki napredak, ali napominje da nije sve u tehnologiji - ključnu ulogu igra i trgovinska politika.

"Naše tvrtke će zadržati dominantnu poziciju na američkom tržištu sve dok vrijedi zakon IRA (Inflation Reduction Act), koji isključuje električna vozila s kineskim baterijama iz sustava poreznih olakšica," rekao je Kim.

Dodao je da bi korejski proizvođači mogli imati prednost u Europi jer se tamo pooštravaju ekološki propisi, što bi moglo predstavljati problem za kineske tvrtke zbog njihovih slabijih standarda u pogledu zaštite okoliša, radnih prava i upravljanja.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.