KUPNJA TESLE, ili bilo kojeg drugog električnog automobila, zasigurno donosi uzbuđenje, ali i mnoštvo pitanja. A najveće je: koliko dugo očekujete da će baterija trajati? Motori s unutarnjim izgaranjem mogu izdržati od 200 tisuća do dva milijuna kilometara uz pravilno održavanje i njegu, ali kada je u pitanju baterija automobila, tu nećete moći zamijeniti svjećice i promijeniti ulje kako biste sve držali u savršenom redu. Tesla kaže da bi vam baterije trebale trajati koliko i automobil, ali što to zapravo znači?
Nije važno vozite li puno ili malo
Pa komplicirano je. Mnogi čimbenici produžuju ili smanjuju vijek trajanja vaše baterije, tako da ne postoji definitivan odgovor. Zadnje što želite je da dobijete račun od 15-ak tisuća eura za zamjenu baterije na vašem automobilu starom samo nekoliko godina. Srećom, iako je najstariji Model S star tek nešto više od desetljeća, trenutni podaci pokazuju da se Tesline baterije dobro drže.
Ali to ne daje odgovor na pitanje koliko dugo traje Teslina baterija? Imajte na umu: nije važno vozite li samo nekoliko kilometara mjesečno ili vozite svaki dan, vrijeme i potrošnja troše baterije. Ono što možete očekivati s novom Teslom je da ćete izgubiti oko 5% kapaciteta baterije unutar prvih 80 tisuća kilometara. Nakon toga, degradacija je puno sporija, pa će u vozilima koja prijeđu stotine tisuća kilometara degradirati samo nekoliko postotnih bodova više.
U Teslinom izvješću za 2022. godinu tvrtka procjenjuje da nakon 200.000 milja (odnosno 320.000 km) koje su automobili prešli na američkim cestama, njihova električna vozila u prosjeku gube samo 12% kapaciteta. Ako pogledate različite Tesla forume, vidjet ćete mnoštvo postova vlasnika koji objavljuju slične postotke bez obzira na godinu. Ovo je posebno impresivno kada znate koliko je Teslina tehnologija baterija napredovala otkad je prvi Model S izašao na cestu, s nikal-kobalt-aluminij (NCA) baterijom.
Tehnologija je s vremenom postajala samo bolja. Bit će zanimljivo vidjeti kako će se održati robusnije litij-željezo-fosfatne baterije u određenim Modelima 3 i veće nikal-kobalt-manganske baterije u modelu Y AWD Standard Range Model nakon jednako provedenog vremena na cesti.
Tko ima mobitel, dobro zna kako baterije degradiraju
U savršenom svijetu baterije naših električnih vozila ne bi gubile kapacitet, prešle bi tisuću i pol kilometara s jednim punjenjem i mogle bi se u potpunosti napuniti za 30 sekundi. Možda ćemo dobiti neke od ovih stvari u budućnosti, ali za sada moramo prihvatiti stvarnost. Baterije degradiraju: to je činjenica koju su svi iskusili nakon što su svoj pametni telefon imali nekoliko godina. Baterije električnih automobila reagiraju isto, a tijekom vlasništva treba očekivati razumne količine degradacije.
Tesla nudi jamstva za baterije koja "pokrivaju popravak ili zamjenu potrebnu za ispravljanje nedostataka u materijalima ili izradi bilo kojeg dijela koje je proizvela ili isporučila Tesla, a koji se javljaju pri normalnoj uporabi". Tvrtka smatra 70% kapaciteta pragom, rekavši da ako se vaša Tesla baterija smanji za više od 30% tijekom određenog razdoblja vlasništva, imate pravo na popravak bez troškova od strane tvrtke, ali ako se smanji samo 29%, to će smatrati “normalnim”.
Musk obećava 1500 ciklusa
Međutim, jamstveni rokovi baterije malo se razlikuju ovisno o modelu, a svi imaju vremensko trajanje od osam godina. Tesla vjeruje da su njihovi automobili sposobni izdržati mnogo dulje od ovoga, a mnogi ukazuju na post na X Elona Muska iz 2019. Tada je rekao: "Trenutni baterijski moduli trebali bi trajati 300 do 500 tisuća milja (1500 ciklusa)" pri čemu je potpuni ciklus potpuno pražnjenje i ponovno punjenje baterije. Ako je vjerovati ovim brojkama i poboljšanjima od tada, tvrtka vjerojatno misli da prvi, drugi ili čak treći vlasnici ne bi trebali previše brinuti o baterijama.
Kako kažu, razgovor je jeftin. Gdje je dokaz iz stvarnog svijeta? U Njemačkoj, Hansjoerg von Gemmingen-Hornberg vlasnik je Tesle Model S iz 2014. koji je do prošlog mjeseca prešao više od milijun milja (1.9 milijuna kilometara). Ali nije to uspio s jednom baterijom, bio je sasvim jasan da su na putu do te točke električni motori zamijenjeni 13 puta (svi su pod jamstvom), a baterija zamijenjena tri puta - u prosjeku otprilike 330.000 milja po bateriji.
U tom vremenu možda niste morali tri puta mijenjati motor u svom automobilu, ali koliko ste možda potrošili na popravke, održavanje i potrošni materijal koji nije pokriven jamstvom? Mnoga vozila s pogonom na klasično gorivo ne bi izdržala tako dugo bez velikih radova na održavanju i popravcima.