PEH SE LAKO pretvori u tragediju. Sve češće čujemo kako je na autocesti došlo do naleta vozila na osobe koje su bile izvan automobila, a takvi slučajevi redovito završavaju najgorim posljedicama. U uvjetima lošije vidljivosti ili u mraku opasnost postaje još veća.
Međutim, to nas ne treba čuditi. Naime, prema istraživanju britanskog automobilskog kluba RAC, čak 80 posto vozača ne zna gdje treba biti u slučajevima kada radi kvara ili nekog drugog razloga moraju stati u zaustavnu traku autoceste. Njih tek 22 posto znalo je sveto pravilo koje ima svega tri jednostavne točke: 1) izađite iz vozila i budite uz stražnji kraj svog automobila; 2) pazite na to da ste što više udaljeni od prometa i 3) po mogućnosti stanite iza metalne barijere.
Što je najgore, njih čak 10% uvjereno je da je najbolje ostati sjediti u automobilu iako se tako izlažu riziku teških ozljeda u slučaju da se u njihovo vozilo zabije neko drugo. Njih čak 65%, doduše, kaže kako bi izašlo iz automobila, ali bi stajalo s prednje strane automobila. I to je netočno jer će ih u slučaju udara ozlijediti ili čak ubiti vlastito vozilo.
Ovo istraživanje, napravljeno na uzorku od čak dvije tisuće vozača, u apsolutnoj je korelaciji sa zaključcima vozača vozila za hitnu asistenciju, koji tvrde da je 78% ljudi čekalo njihovu pomoć sjedeći u kabini vozila, kao vrlo lake mete.
Iskusni James Pallister, koji već godinama patrolira cestama širom Velike Britanije, kaže da za vozače i putnike ima vrlo jednostavne savjete. Prvo, iz automobila trebaju izlaziti na vrata koja su na suprotnoj strani odvijanja prometa, pa čak i vozač. Zatim, valja stati iza vozila, točnije uz njegov stražnji desni dio, i to tijelom okrenutim u smjeru prometa. Ako je blizu metalna ograda, najbolje je stati iza nje.
Oni koji se budu kretali oko vozila moraju na sebi imati fluorescentni prsluk, a preporuka je da ga imaju svi koji izađu iz vozila. On je toliko jeftin da ih može biti više u pretincu za rukavice svakog automobila.
Naravno da mjesto kvara treba označiti reflektirajućim trokutom, koji mora biti udaljen 50 metara od mjesta na kojem stoji automobil. Konačno, čak i za banalne kvarove - kao što je puknuće gume - pametno je pozvati asistenciju, koja će označiti mjesto na kojem se odvija popravak i tako barem pokušati na minimum svesti rizik od naleta nekog nepažljivog vozača.
I konačno, ako sve prođe dobro i vozilo postane mobilno, pazite kako se uključujete u promet. Nipošto nemojte samo dati žmigavac i skrenuti na kolnik. Današnje autoceste imaju široku zaustavnu traku i preporuka je na njoj ubrzati sve do sigurne brzine pa se onda u pogodnom trenutku lagano ubaciti u redovni promet.