Tesla Roadster: Budućnost je stigla

JEDINI automobilski proizvođač koji u svom imenu nosi mjernu jedinicu SI sustava, ali i ime jednog od najvećih znanstvenika u ljudskoj povijesti proveo je ideju u djelo - roadster s performansama Porschea i potrošnjom Tomosovog "apenca" spreman je za prodaju.

Većoj popularizaciji automobila s električnim pogom godinama su sprečavala brojna ograničenja. Pozamašna masa, osjetno lošije performanse od benzinske konkurencije, skroman akcijski radus, te visoka cijena samo su dio tzv. "glavnih" problema.


Točnije rečeno, bili su, jer tvrtka Tesla Motors nudi rješenje, i to u sportskoj domeni. Da se ne radi o nekoj "muljaži" govori više no atraktivan popis investitora. Tvrtku i projekt kojeg podržava i sam guverner Kalifornije, Arnold Scwarzenegger, financirali su Elon Musk (utemeljitelj tvrtke), Jeff Skoll (eBay), Lary Page i Sergey Brin (Google).

I doista, bliži se dan kada će nečujni i ekološki potpuno prihvatljivi automobili moći skinuti skalp "nedodirljivima" poput Ferrarija i Porschea. Svega četiri metra dug dvosjed koji dizajnerski neodoljivo podsjeća na Lotus Elise postiže 96 km/h za 3,9 sekundi, dok je maksimalna brzina preko 200 km/h. Međutim, najveći napredak postignut je na polju autonomije. I dok konkurencija ne može s jednim punjenjem prijeći puno više od 100 km, Tesla Roadster vozi bez stajanja čak gotovo 400 km. Za punjenje baterija potreno je 3,5 sati.


Srce automobila sastoji se od nekoliko osnovnih elemenata. Umjesto teških olovnih i Ni-Cd akumulatorskih baterija za pohranu energije izabrane su litij-ionske, točnije 6.831 ćelija. Punjenje baterija koje je moguće priključenjem na gradsku mrežu traje svega 3,5 sata.

Drugi element je elektromotor. Radi  se o trofaznom asinhroni kavezni (četiri-polni) motoru nazivne snage 185 kW (210 KS). Komponente motora proizvode se na Tajvanu, a sklapanje se vrši u pogonima u Engleskoj. Efikasnost motora je do 90 %, a maksimalno se vrti na 13.500 o/min. Predviđena su dva prijenosna omjera, i to 4.20:1 i 2.17:1.


Kako bi sve optimalno funkconiralo brine se PEM sustav, odnosno upravljačka elektronika. Osim pretvaranja električne energije (npr. u baterijama je "pohranjena" istosmjerna struja, a pogon koristi izmjeničnu), upravljanja procesom regenerativnog kočenja, PEM je zaslužan za nadzor rada samog motora.

Potrošnja energije je oko 110 Wh/km ili preračunato prema američkom cjeniku oko 1 cent po milji. Slikovito rečeno, Tesla Roadster je barem dvostruko efikasniji od najboljih hibrida na tržištu. Primjera radi, ovo će vozilo s 1 MJ energije prijeći 1,14 km, dok drugom najboljem, Toyoti Prius je ista energija dovoljna za 0,56 km.


Prednosti električnog pogona su brojne. Osim činjenice da je moguće postići optimalnu regulaciju, posebno frekvencijskom regulacijom, te da je rad pogona iznimno tih i uglađen, valja imati na umu da samo ova vrsta pogona može dati maksimalni zakretni moment već pri samom startu. Također, efikasnost pogona je nerijetko i preko 90%, dok je kod najboljih benzinskih motora ispod 30%.

Vozilo je opremljeno potpunom opremom. Iz domene sigurnosti tu su ABS i prednji zračni jastuci, dok se za potpuni komfor brine električni paket, klima uređaj i dakako kućni sustav za punjenje baterija.

Tvrtka Tesla Motors objavila je kako je projekt sportskog dvosjeda završen. Tesla Roadster može se uživo pogledati i isprobati, a početkom 2007. godine tvrtka će otvoriti listu narudžbi.


Cijena je zasad nepoznata, a prema neslužbenim podacima ne bi trebala biti viša od 100.000 USD. Više informacija dostupno je na službenim stranicama proizvođača na adresi http://www.teslamotors.com.

Miljenko Nikolić

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.