Ministar znanosti, obrazovanja i mladih Radovan Fuchs gostovao je u Dnevniku HRT-a, gdje je govorio o štrajku nastavnika i profesora koji je najavljen za srijedu.
>> Nastavnici i profesori idu u štrajk. Pogledajte koliko su im plaće rasle od 2019.
Tri sindikata ustraju u svojim zahtjevima. Kažu da su plaće u obrazovanju rasle premalo u odnosu na druge javne službe i da država i dalje ne cijeni sektor obrazovanja. Na pitanje jesu li profesori, učitelji i nastavnici dostojno plaćeni ministar obrazovanja Radovan Fuchs rekao je kako misli da u dostojanstvu ne igra ulogu samo visina plaće.
"Tu igraju neki drugi elementi o kojima mi itekako vodimo brigu u ministarstvu, u smislu očuvanja i što boljeg pozicioniranja i digniteta samih učitelja i nastavnika. Ali plaće zaposlenika u obrazovanju su sigurno bitno bolje nego što su bile prošle godine, a značajno, čak drastično bolje nego prije šest godina", rekao je Fuchs.
Na komentar novinarke da sindikati ne osporavaju da su plaće rasle, nego da tvrde da su rasle manje nego drugim javnim službama ministar Fuchs je rekao kako to nije sasvim točno.
"Mi smo pokazali vrlo egzaktne pokazatelje koliko su rasle plaće, na koji način su rasle, a jednako tako oni vrlo dobro znaju na koji način su se izračunavali koeficijenti i kada su raznorazni dodaci koji su pojedine službe imale na svoje plaće pretakani u koeficijente.
Tako da najčešće ono što se komparira je nekakav dodatak u socijalnim službama, gdje su svi radnici u socijalnim službama radili isključivo pod otežanim uvjetima i s onim ljudima kojima su pružili usluge, koje su bili u socijalnim, pa i nekim drugim kategorijama, a taj dodatak su zadržali i učitelji u školama ako rade s djecom s posebnim potrebama itd", pojasnio je Fuchs.
Ministarstvo je objavilo podatke o plaćama i njihovom rastu od 2019. godine naovamo. Komentirao ih je Fuchs.
"Koliko vidite ovdje, učitelj-savjetnik, to je netko tko je došao do najvišeg stupnja koji može postići učitelj u nekoj školi, je ovdje iskazan u prosjeku s 1936 eura. Postoji nešto što se zove izvrsni savjetnik, gdje plaća prelazi preko 2000 eura, 2200 eura.
Prema tome, ovo je jedini sustav u javnim službama gdje zaposlenici, ovisno o njima samima, mogu napredovati i prelaziti iz jednog koeficijenta u drugi. Mentor-učitelj koji nakon 5 godina prijeđe u zvanje mentora ustvari dolazi do višeg koeficijenta koji je 2.17. Ono što problematiziraju sindikati, jer je početni koeficijent učitelja 2,01", rekao je Fuchs.
Na pitanje ima li ili nema u ovom trenutku prostora za rast ministar je rekao kako se tu ne radi o prostoru za rast.
"Radi se o međuodnosima koeficijenata i o tome jesu li neki koeficijenti eventualno u svim javnim službama postavljeni na način da se nije vrednovalo jednako rad. Za to je nadležno vijeće za koeficijente koje se, između ostalog, sastaje i sutra i ima kontinuirano posla i radi ih, analizira i upravo mu je zadatak da ispravi greške koje vjerojatno postoje, jer nitko nije mogao napraviti idealni sustav i to je nešto što će se raditi dulje vrijeme", kazao je Fuchs.
I Ministarstvo obrazovanja i sindikati prilično čvrsto stoje na svojim pozicijama. Ministarstvo poručuje da se štrajk neće platiti i da nema razloga za štrajk. Na pitanje jesu li spremni sjesti za stol i razgovarati ministar Fuchs je odgovorio kako su sjedili za stolom, ali i da, što se njega tiče, mogu ponovo sjediti za stolom.
"No, ono što je zahtjev u ovom trenutku sindikata, nemojte zaboraviti da je povod bio de facto njihovo osporavanje rasta osnovice koja je ove godine rasla za 6%, dakle 3% plus 3%. Njihov zahtjev je da raste 10%, međutim, to nije 10%, nego je to 6%, de facto je samo 4% ono što je predmet razgovora. Ta osnovica će se početi korigirati, ponovo nakon dva mjeseca će biti razgovor. Prema tome, mislim da je prilično nerealno da se sada razgovara o izmjenama osnovice koja je zaključena, koju su potpisali svi, samo nisu ova tri sindikata", istaknuo je Fuchs.
Što s učenicima u srijedu, hoće li biti zbrinuti? Na to pitanje ministar Fuchs je rekao kako učenici idu u školu te da će biti zbrinuti.
"Ravnatelji su dobili upute kako i na koji način da postupaju. Danas smo imali Zoom sastanak s ravnateljima osnovnih i srednjih škola, odgovaralo se na pitanja i to ćemo raditi i nadalje. Učenicima je mjesto u školama, učenici imaju pravo na školovanje, to je njihova ustavna kategorija. Onemogućavati pravo učenika na znanje i učenje je protuustavno i protuzakonito", istaknuo je Fuchs.