Toyota GT86: Dostojan povratak sportskim korijenima
Tekst i foto: Miljenko Nikolić
TOYOTA je uspjela lansiranjem jednog doista posebnog modela prekinuti (pre)dugi sušni period apstinencije od sportski nastrojenih automobila. GT86 ide čak i korak dalje predstavljajući se kao model stvoren za čisti užitak u vožnji.
Najkraće rečeno, u Toyoti su ponudili proizvod koji će ispuniti sve snove zaljubljenicima dinamične vožnje. I to će, koliko god zvučalo bezobrazno u današnje vrijeme, učiniti po fer cijeni. Vjerovali ili ne, malo koji automobil je spreman ponuditi toliko vozačke strasti, svakodnevnu vožnju začiniti posebnim doživljajem i na koncu bar na trenutak vratiti osmjeh na lice.
Jaka osnova
Prema službenim podacima GT86 je na najkompaktniji sportski četverosjed na svijetu i ujedno jedini na svijetu serijski model koji nudi kombinaciju sprijeda smještenog benzinskog boxer motora i stražnjeg pogona. Da, GT86 je plod suradnje dvaju japanskih divova, Toyote i Subarua, gdje je potonji osigurao porivnu energiju.
Toyota GT86 je u konačnom obliku svjetlo dana ugledala prije godinu dana na ženevskom salonu automobila, nakon gotovo četiri godine testiranja i brušenja performansi. Na prvi pogled GT86 ne nudi puno u estetskom smislu, donekle čak i razočarava jednostavnošću linija lišenih bilo kakvih suvišnih detalja. Istina, doza agresivnosti se ne može osporiti, kao i kompaktnost vanjskih gabarita. Model je to koji svoje vrijednosti očito krije ispod lima, a forma je tek tu da bude zadovoljena. Naravno, japanska preciznost je vidljiva već izvana, a solidnost izrade neupitna.
Kako bogata tradicija ne bi ostala po strani nova je Toyota dobila i nekoliko detalja kojima će se stvoriti poveznica s prethodnim sportašima od kojih izvornik, Toyota 800, seže čak do 1960-tih. Tu prije svega mislimo na dizajn naplataka, te detalje u vidu logotipa modela.
Ono što svakako veseli je da dizajnerskom pretjerivanju ovdje jednostavno nema mjesta. Neukusa tipa prevelikih kotača i odbojnika koji poput ralice guli asfalt nema, pa GT86 već u osnovnoj postavi ima preduvjete svakodnevnog korištenja. Primjera radi, Toyota je svoj trenutno najsportskiji model postavila na kotače (i gume) istih mjera kao i kod Priusa (215/55 R16), i upravo s njima odradila fina uštelavanja na stazi. Kako kažu, dinamika vozila ne može biti taoc pneumatika.
S druge strane kad su u pitanju preduvjeti neophodni za postizanje boljih dinamičkih svojstava kompromisa nema. Tako je ukupna masa vozila minimizirana na manje od 1.300 kg, s idealnim raspodjelom masa (57:43) i izrazito nisko postavljenim težištem (460 mm). Dugačka 4.240 mm, široka 1.775 mm i visoka samo 1.285 mm, s međuosovinskim razmakom od 2.570 mm, GT86 je ujedno najkompaktniji sportski četverosjed na svijetu.
Ergonomija ispred dizajna
Pogled u unutrašnjost jasno daje do znanja kako se radi o sportašu, i to japanskog podrijetla. U prilog prvome svakako idu duboko profilirana sportska sjedala i generalno vrlo niska pozicija sjedenja, dok će japanske gene otkriti krajnje jednostavan dizajn lišen ikakvih trendovskih detalja. Izuzmemo li vozačko sučelje (kolo upravljača i ploča s instrumentima) kokpit je u današnje vrijeme čak i neugledan. No upravo ta jednostavnost odlično se nadovezala na vozački imidž vozila. Ništa ne odvraća pažnju osim možda Toyota Touch sustava koji integrira audio-sustav, a zakretna tipka za reguliranje glasnoće traži malo pažnje.
Ergonomija je prvoklasna, baš kao što se očekuje od rasnog sportaša. Sjedi se gotovo na podnici s trkački ispruženim nogama, upravljač je visok, a sve kontrole nadohvat ruke. Vesele i retro kontrole klimatizacije, kao i odlično odmjerena pozicija ručice mjenjača. Odmah uz nju, na središnjem grebenu su prekidači regulacije VSC sustava i grijanja sjedala, te uvijek dobrodošlo odlagalište za sitnice.
Ono najvažnije, sjedala i kolo upravljača, ispitani su na stazi i potom finiširani prema uputama test vozača. Recimo i kako je ovo prvi na svijetu automobil s unutrašnjim retrovizorom bez okvira. Bravo za ideju.
Na prostranost stražnje klupe ne treba trošiti riječi, a isto vrijedi i kad je u pitanju preglednost straga. Danak je to kompaktnih mjera i niske siluete coupeovske forme. Prtljažnik kapacitetom i pristupom zadovoljava sve dok nemate potrebu prijevoza većih predmeta. No, preklopite li ionako beskorisna stražnja sjedala bit će dovoljno mjesta za set rezervnih kotača, što će vikend trkači znati cijeniti.
Kad je u pitanju serijska oprema može se konstatirati kako je sve uključeno. Na popisu doplata nalazi se tek navigacija, odnosno razina Aero koja donosi set spojlera. Ako ćemo pak o individualizaciji vrijedi reći kako GT86 dolazi s tri boje obloga sjedala i sedam vanjskih boja. Kome nije dovoljno neka zaboravi na ovaj model i "spas" potraži kod nekog od konkurentskih pozera.
Srce olimpijca
Nema sumnje kako je prava vrijednost modela vješto skrivena ispod lima. Pod time podrazumijevamo cjelokupnu mehaniku vozila, od ovjesa i upravljačkog sustava, pa sve do motora.
Srce automobila je pravi tehnološki dragulj nastao sinergijskim poduhvatom sa Subaruom. Konkretno, radi se o kombinaciji dvolitrenog Subaruovog 4-cilindričnog boxer motora i Toyotine D-4S tehnologije. Epilog je dobro poznat, jedini na svijetu automobil koji nudi sprijeda smješten benzinski boxer motora i stražnji pogon raspolaže sa 200 KS pri 7.000 o/min i pruža 205 Nm najvećeg momenta pri 6.600 o/min. Usuglašen je sa 6-stupanjskim ručnim (ili automatskim mjenjačem), a snaga se prenosi na stražnje kotače preko diferencijala s ograničenim proklizavanjem.
Za statističare ponovimo kako GT86 hvata 100 km/h za 7,6 sekundi, postiže 226 km/h i prosječno troši 7,8 l/100 km. Praksa kaže da je automobil vraški brz i nimalo rastrošan s prosjekom potrošnje na granici dvoznamenkastih vrijednosti.
Što se prateće mehanike tiče dovoljno je reći kako bi lako podnijela i osjetno više od nominalnih 200 KS pogonske jedinice. Još uvijek vrlo tvrdo podešeno podvozje nešto je mekše no u BRZ-u (ugrađene mekše prednje opruge), ali i dalje u kombinaciji s vrlo izravnim upravljačem predstavlja ono najbolje što danas automobil može pružiti svojem vlasniku, naravno govoreći u okviru cijena koje ne idu u nebo.
Apsolutno sve funkcionira vrlo predvidljivo tražeći od vozača da sa svakim prijeđenim kilometrom poveća svoj angažman i ispita gdje su njegove granice. Jer granice automobila samo će rijetki uspjeti doživjeti, i to vjerojatno na nekoj stazi u strogo kontroliranim uvjetima.
U ovom automobilu vozač mora biti vrlo koncentriran i uključen u vožnju, i to ne zbog sigurnosti i same brzine, već zato što želi. Malo koji automobil tako uspješno privlači vozača u svoj svijet gdje su asfalt i benzin hrana i piće neophodni za život, a sklad mehanike i emocija čisti užitak. Nije bitno da li ubrzavate, kočite ili samo jurite kroz zavoje, iskustvo je uvijek isto, jednostavno posebno. U ovom automobilu sigurno nećete biti najbrži, ali ćete iz svakog manevra izaći s potencijalnim osmjehom na licu. A to je u današnje vrijeme posvemašnje depresije itekako važno, bar nama prosječnim građanima kojima se ponekad i posreći.
Sve u znaku broja 86
Već i samo ime jasno govori kako je Toyota odlučila pozvati duhove prošlosti i aktualizirati ih u najnovijoj interpretaciji. Baš svi Toyotini motori koji i danas nešto znače njenim obožavateljima, tunerima i dakako drifterima imali su provrt cilindara 86 mm. Danas čak i promjer kromirane ispušne cijevi za GT86 iznosi točno 86 mm. Koliko je ta poveznica opravdana u praksi ne možemo sa sigurnošću potvrditi, no isto tako smo sigurni kako GT86 neće razočarati.
Nadalje, u znak sjećanja na legendarni AE86 model ima 17-colne naplatke od lake legure s posebnim dizajnom središta čiji je promjer smanjen na 49 mm.
Cijena kakvu zaslužuje
Toyota GT86 starta cijenom od 266.000 kn ili 35.000 eura, kako vam draže. Cijena je to ulaska u poseban svijet gdje je užitak u vožnji prioritet, a kako ga vidi Toyota, kompanija s pola stoljeća tradicije gradnje sportskih automobila.
>> Baza automobila: Toyota GT86
Iako smo u pisanje testa išli s vremenskim odmakom nakon što se dojmovi stalože, to nije puno pomoglo. Čak i kad zanemarimo sve hvalospjeve upućene ovom automobilu ostaje gola činjenica kako je GT86 automobil stvoren za užitak u vožnji, beskompromisan na cesti i nepresušna inspiracija za nove doživljaje dok je u garaži. A takvom automobilu reklama definitivno nije potrebna.
Toyota GT86 |
|
Važnija serijska oprema (razina Sport): |
|
LSD - blokada stražnjeg diferencijala |
|
Ručni mjenjač sa šest stupnjeva prijenosa |
|
16"/15" prednji/stražnji kočioni diskovi |
|
Zračni jastuci za vozača i suvozača |
|
Bočni zračni jastuci |
|
Bočne zračne zavjese sprijeda i straga | |
Zračni jastuk za koljena vozača | |
ISOFIX sustav (x2) na stražnjim sjedalima |
|
|
|
|
|
ABS/BA/EBD | |
TRC kontrola proklizavanja pogonskih kotača | |
LED prednja i stražnja svjetla | |
Xenon prednja svjetla | |
Optitron osvjetljenje instrumentne ploče | |
Senzor mraka u kabini |
|
Audio szstav (USB/AUX, CD, 6 zvučnika) |
|
2-kanalni Bluetooth sustav |
|
Toyota Touch 6.1" zaslon u boji | |
Putno računalo |
|
Senzor svjetala |
|
Tempomat |
|
Automatski (dvozonski) klima uređaj |
|
Daljinsko centralno zaključavanje |
|
Električno progresivni servo upravljač |
|
Kolo upravljača podesivo po visini i dubini |
|
Upravljač, ručica mjenjača i kočnice presvučeni kožom | |
Osvjetljenje u sjenilima | |
El. podizači prednjih stakala |
|
El. pokretani, preklopivi i grijani retrovizori |
|
Sjedala od tkanine s crvenim detaljima |
|
Ukrasne letvice na pragovima |
|
Unutrašnji retrovizor bez obruba |
|
Keyless sustav upravljanja vozilom |
|
Sjedalo vozača podesivo po visini |
|
Stražnja preklopiva klupa - ravno dno |
|
Pretinac ispred suvozača |
|
Dvostruke ispušne cijevi (kromirane) |
|
Tekstilni tepisi GT86 |
|
Alu dekoracija (papučice, odmorište za nogu) |
|
Dvostruke ispušne cijevi (kromirane) |
|
Prednja svjetla za maglu |
|
17" aluminijski naplatci, gume 215/45 |
|
Dodatna oprema [kn] |
|
Sjedala koža/alcantara s grijanjem |
14.440 |
Metalik boja |
4.180 |
Toyota GT86 2.0 Boxer Sport |
266.000 |
Cijena testiranog vozila |
284.620 |
Doplata za Sport Aero razinu |
12.160 |
Cijene i opis modela su informativnog karaktera (1 eur = 7,6 kn) |
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati