Bio je osnova Stojadinu i uzor Golfu: Pola stoljeća Fiata 128
NEPRAVEDNO zapostavljen, Fiat 128 je bio jedan od najznačajnijih velikoserijskih automobila talijanske i europske autoindustrije, a poslužio je i kao osnova za razvoj Zastave 101, poznatije kao Stojadin.
Šezdesete godine su u Europi bile vrlo prosperitetne, a tako je bilo i u Italiji. Vrhunac je svemirske utrke, talijansko gospodarstvo raste, a Talijani obožavaju Fiat i kupuju njegove automobile. A onda je 1969. godine predstavljen Fiat 128, prvi model talijanskog proizvođača s prednjim pogonom.
Vrijeme je to kad vodeći proizvođači u asortimanu već imaju prednjepogonaše, i to posebno francuske marke i dakako Mini, no Fiat nastupa drukčije i donosi sve novosti na jednom proizvodu. 128-ica je imala poprečno postavljen motor i mjenjač, disk kočnice sprijeda, neovisan ovjes na svim kotačima - sve bitne karakteristike modernih automobila osim jedne, petih vrata. Pogađate, ta je bila rezervirana za Zastavinu inačicu, legendarni Stojadin.
Fiat 128 je dizajnirao Dante Giacosa, čovjek koji je stajao iza originalne 500-ice, a dizajn je bio vrlo originalan. Inovativan smještaj motora smanjio je veličinu prednjeg volumena i povećao onu središnjeg, putničke kabine. Osim što je bila veća nije bilo ni središnjeg tunela, pa je komfor bio odličan za svoje vrijeme.
128 je bio dug 3850 mm, širok 1590 mm i visok 1340 mm, uz 2448 mm razmaka između osovina.
Prve 128-ice pokretao je 1.1 četiri-cilindarski motor s 55 KS, što je bilo dovoljno da povuče i do 140 km/h uz 17 sekundi potrebnih do stotke. U sedamdesete Fiat ulazi i s karavanom Familiare, a predstavljena je i Rally izvedba s 1.3 motorom od 67 KS. Fiat 128 je proglašen Europskim automobilom godine. Bio je uzor mnogima, a priča ide dalje da su u Volkswagenu pri razvoju Golfa pokraj sebe imali rastavljenu jednu 128-icu.
Fiat 128 je popularnost stekao izvan granica Europe, a osim nama najpoznatije jugoslavenske verzije automobil se proizvodio u Africi, Južnoj Americi, pa i Šri Lanki. Proizvodnja je trajala sve do 1985. godine, s oko tri milijuna proizvedenih primjeraka, a još potkraj 1970-ih naslijedio ga je Ritmo. Zastava je svoje verzije proizvodila sve do 2008. godine, uz najvažniji redizajn 1988. godine kad su stigli Bosch paljenje, mjenjač s pet stupnjeva, poboljšani ovjes i dobro poznata hrpa plastike. I da, 128 je postao Skala.