Tri korporacije vladaju našim autotržištem. Dolaze iz Austrije, Izraela i Švicarske
NEVJEROJATNO koliko se promijenilo hrvatsko automobilsko tržište od početka samostalnosti do današnjih dana. Najprije je sve bilo zbrda-zdola, a automobile su uvozili oni koji su to nekako mogli. Bio je to eklektični miks ex-YU trgovinskih poduzeća, tvrtki koje su imale neke čak i marginalne poslovne kontakte s automobilskom industrijom, i sposobnih privatnih trgovaca automobila, koji su u novonastalim okolnostima vidjeli svoju poslovnu šansu.
Tako smo skoro zaboravili da je prvi uvoznik Peugeota bila tvrtka Elcon iz Zlatar Bistrice, koja je za tu marku radila kablove, a da je Škodu zastupala tvrtka AMI u vlasništvu legendarnog automobilista Mire Robića. Automobile Fiat i Alfa Romeo uvozila je grupacija koju su osnovali Exportdrvo, Čazmatrans i izvjesni Fiatov diler iz Trsta, dok je prvi Opelov uvoznik bila tvrtka Rudman, čiji vlasnik Branko Rudman i dandanas uspješno radi.
Vrlo brzo stvari su počele sjedati na svoje mjesto. Automobilske marke počele su otvarati svoje nacionalne kompanije (najprije Renault) ili predstavništva, oni manje sposobni su otpadali, a oni zaista sposobni stvorili su poslovno carstvo. Tu se prije svega ističe Pavo Zubak, čija je tvrtka Auto centar Zubak bila pojam uspješnosti, čak toliko da ju je godinama morao teškom mukom "asimilirati" veliki Porsche Holding, koji svoju moć vuče izravno iz samog vrha njemačke korporacije. Tvrtka posluje i dalje, ali s novom generacijom na čelu.
Međutim, i toj je eri došao kraj i automobilska je industrija shvatila da se bavi krivim poslom: oni trebaju razvijati i proizvoditi, a ne prodavati automobile te su na hrvatsko tržište malo-pomalo počele ulaziti velike trgovačke grupacije koje danas njime vedre i oblače.
Ako je suditi po zadnjim prodajnim rezultatima, i dalje su najjači među njima Austrijanci, odnosno Porsche Croatia, koja je u vlasništvu austrijskog Porsche Holdinga. Njihove marke drže gotovo 32% tržišta, što znači da je svaki treći novoregistrirani automobil u Hrvatskoj prošao kroz njihove salone.
Od Forda, preko Hyundaija, do Renaulta
Drugo mjesto, vjerovali ili ne, drži Izrael. Tvrtka Grand Motors u vlasništvu je vrlo moćne izraelske korporacije Taavura, koja ima 70 kompanija s više od 5600 zaposlenih širom svijeta. Na naše su tržište ušli poprilično tiho preko marke Ford. Međutim, tada je krenula ekspanzija - u ruke im je najprije pao Hyundai, a slijedila je ambiciozna i sigurno vrlo složena akvizicija marki grupe Renault.
Tu su još neke marke s perspektivom, kao MG, a Grand Motors drži gotovo 28% tržišta.
Zanimljivo, ali u bespoštednoj borbi za broncu Mađarska je za prsa pobijedila Švicarsku, i to prije svega zahvaljujući Suzukiju, koji u Hrvatskoj prodaje mađarska podružnica ove japanske marke. Svoj obol, naravno, daje i Wallis Automotive, koji u svom portfelju ima popularni Opel i luksuzne brendove Jaguar i Land Rover.
Potencijal Emil Freya
Švicarsku predstavlja veliki Emil Frey, koji trguje s čak dvije velike korporacije - Stellantisom i njenim markama Peugeot, Citroen, Fiat..., te Mercedes-Benz grupom, o čijoj snazi ne treba trošiti riječi. Oni su i grupacija s najvećim potencijalom rasta jer prodajni su rezultati nekih marki ispod realnih, a vrlo bi brzo mogli krenuti u lov na vodeći dvojac.
Konačno, gdje je tu Hrvatska? Pa, skoro nigdje. Hrvatsku trobojnicu vije samo tvrtka Tomić & Co., koja je već godinama generalni uvoznik BMW-a i Minija, čiji je tržišni udio tek oko 3%. Hrvatski uvoznici za Hondu i Mitsubishi postaju marginalni, tako da u hrvatskim rukama ostaju tek lokalni trgovci dileri.