Osnovao ga je "ludi znanstvenik", Musk ga je ismijavao. Priča o divu koji ruši Teslu

BYD SE MOŽDA još nije etablirao u Americi, ali nedavno je postao poznati brend. Početkom ove godine kineska kompanija je nakratko prestigla Teslu i postala najveći svjetski proizvođač električnih automobila. Iako u Americi BYD zasad nije u prodaji, kompanija je izgradila brend pristupačan i popularan u Kini i drugdje u svijetu. Business Insider donosi priču o kompaniji koja je dokazala da prodajom može nadmašiti Elona Muska.
Kratica BYD ne predstavlja ništa - službeno
Kemičar Wang Chuanfu, kojeg mediji nazivaju "ludim znanstvenikom", i njegov rođak osnovali su BYD 1995. Tada 29-godišnji Wang potjecao je iz obitelji uzgajivača riže. Dobio je sveučilišnu stipendiju i na kraju se preselio u posebnu gospodarsku zonu u Shenzhenu kako bi osnovao svoju kompaniju.
"YD" u nazivu dolazi od Yadi, područja u Shenzhenu u kojem je kompanija bila smještena u početku, navode jedne južnokorejske novine. "B" je dodan kasnije, navodno kao promotivni alat. Wang je u intervjuima govorio da naziv "BYD" ne označava ništa posebno. Tek kasnije Wang je lansirao slogan "Izgradite svoje snove" (Build Your Dream). Kompanija je također dobila nadimak "Ponesite svoje dolare" (Bring Your Dollars).
BYD je krenuo kao proizvođač baterija za mobitele
Izvorni posao kompanije nisu bili automobili, nego baterije mobitela. BYD je konkurirao etabliranim japanskim dobavljačima Toyoti i Sonyju ponudivši jeftiniju alternativu. Do 2002. kompanije poput Motorole, Nokije, Sony Ericssona i Samsunga koristile su BYD-ove baterije.
BYD je krenuo u biznis s automobilima nakon što je kupio Xi'an Tsinchuan, propadajućeg državnog proizvođača automobila koji je tada bio podružnica obrambenog dobavljača Norincoa, tvrdi South China Morning Post. Kompanija je lansirala svoj prvi automobil 2005. BYD F3 bila je kompaktna limuzina koja je nalikovala Toyoti Corolli. Prodavala se za samo 40.000 juana, odnosno oko 5850 dolara.
Warren Buffett bio je ključni partner u početku
Milijarder i investitor Warren Buffett rano se zainteresirao za BYD. Želeći uložiti u rastuće kinesko tržište automobila, Buffett je obišao sjedište BYD-a.
Dok je vlasnik Berkshire Hathawaya boravio u tvornici, Wang je navodno popio gutljaj tekućine za baterije kako bi dokazao koliko su njegove baterije čiste, piše The Wall Street Journal. Buffett je bio toliko impresioniran da je predložio preuzimanje 25% kompanija.
Wang je odbio tu ponudu, ali Buffetta to nije spriječilo u njegovoj nakani. Berkshire Hathaway stekao je 2008. godine 10% udjela u BYD-u - za 232 milijuna dolara.
Prvi električni automobil izazvao je podsmijeh Elona Muska
Kompanija je 2010. predstavila svoje prvo potpuno električno vozilo - e6. Koristeći subvencije kineske vlade, BYD je uspio konkurirati japanskim automobilskim gigantima. Ali nisu svi bili impresionirani. Izvršni direktor Tesle Elon Musk u intervjuu iz 2011. nasmijao se kada su ga pitali smatra li BYD ozbiljnim konkurentom Tesli: "Jeste li vidjeli njihov auto? Mislim da nemaju dobar proizvod. Nije posebno atraktivan. Tehnologija im nije baš jaka."
Hibridi su ga pretvorili u automobilskog titana
BYD se etablirao kao jedan od najboljih proizvođača hibridnih vozila u Kini 2010-ih. BYD-ov najpopularniji auto bio je Qin, predstavljen 2012. godine, koji je postao jedan od najprodavanijih automobila u Kini.
Međutim to nije bilo jedino vozilo kojim se BYD istaknuo. Kompanija je također proizvodila Tang, hibridni SUV, te se udružila s Daimlerom (sada Mercedes-Benz) u proizvodnji svoje linije Denza.
BYD je nakratko prestigao Teslu
Iako se većina njegove prodaje u četvrtom tromjesečju 2023. odnosila na kinesko tržište, BYD je privukao globalnu pažnju kada je postigao naizgled nemoguće - skinuo Teslu s mjesta najvećeg svjetskog proizvođača električnih automobila.
Kineski proizvođač ostvario je ovaj uspjeh zahvaljujući novom Seagullu, koji se prodavao za oko 10.000 dolara, kao i svojim modelima Song, Qin Plus, Dolphin, Yuan Plus i Han EV. Tesla je ponovno preuzeo krunu u prvom tromjesečju 2024. godine iako su obje kompanije tada zabilježile strmoglavi pad prodaje.
BYD se neće uskoro pojaviti na američkim cestama
U jednom trenutku činilo se da su kineski električni automobili vrlo blizu američkog tržišta. Izvršni direktor BYD-a rekao je to 2017. godine, a kompanija je čak angažirala Leonarda DiCaprija kao ambasadora brenda za kupce koji govore engleski.
Od tada se BYD proširio u inozemstvo. Kineski proizvođač automobila planira izgraditi tvornicu u Meksiku - što je alarmiralo američke dužnosnike - i čak je razvio vlastitu brodsku flotu u nastojanju da smanji izvozne troškove. No kompanija kaže da je odustala od prodaje svojih električnih vozila Amerikancima. Analitičari su ukazali na geopolitičke napetosti i trgovinske barijere između dviju zemalja, kao i na pad potražnje za električnim vozilima u Sjedinjenim Američkim Državama.
BYD lansira novi hibridni sustav pogona koji ima domet 2000 km bez punjenja ili točenja
Kompanija je najavila da će poboljšani pogonski sklopovi biti lansirani u dvije limuzine, od kojih će jedna biti BYD Seal 06. Vozila će prelaziti 2000 km bez punjenja ili točenja goriva.
Hibridi čine većinu BYD-ove prodaje. Ova inovacija daje mu prednost u odnosu na konkurente poput Toyote i Volkswagena, koji uglavnom prodaju vozila s pogonom na gorivo. BYD-ovi hibridi tako će imati blizu 800 km veći domet od hibridnog Lexusa ES iz 2023. godine, koji je imao najveći domet dosad.
BYD je postigao rekordnu prodaju u četvrtom kvartalu 2024.
BYD je 2024. prodao 1.76 milijuna električnih vozila. Ukupno je prošle godine prodao 4.27 milijuna automobila, što uključuje hibridne i električne modele.
U nastojanju da poveća prodaju u blagdanskom tromjesečju, Tesla je povećao popuste. Međutim prošle godine prodao je oko 1.79 milijuna automobila, što je prvi Teslin pad u odnosu na prethodnu godinu.
BYD je također nudio popuste potkraj godine zbog čega je porasla popularnost njegovih hibrida. U prosincu 2024. ostvario je mjesečni rekord s 500.000 prodanih električnih vozila i hibrida.
BYD je nadmašio Teslu i prešao granicu od 100 milijardi dolara prihoda
BYD je u ponedjeljak objavio da je 2024. ostvario prodaju od 107 milijardi dolara. Tako je nadmašio Teslin prihod iz iste godine, koji je iznosio 97.7 milijardi dolara, iako prihod BYD-a uključuje i hibride i električna vozila. Neto dobit BYD-a dosegnula je 5.55 milijardi dolara, što predstavlja povećanje od 34% u odnosu na prethodnu godinu. Tesla je ipak ispred BYD-a u pogledu dobiti - 7.1 milijardu dolara prošle godine.
Kineski proizvođač automobila prije tjedan dana predstavio je svoju "super E-platformu", odnosno punjače koji omogućuju 400 km dometa za samo pet minuta. Osnivač BYD-a Wang Chuanfu rekao je da se ovom platformom želi "riješiti zabrinutost korisnika oko punjenja".
Novi punjači su četiri puta snažniji od Teslinih, koji daju 320 km dometa u 15 minuta. Tesla planira predstaviti nove punjače ove godine, ali moguće je da će biti samo upola snažni kao BYD-ova "super E-platforma".

bi Vas mogao zanimati
bi Vas mogao zanimati