Sjećate li ga se? Citroën GS slavi 50. rođendan
CITROEN je prisutan na sajmu Rétromobile 2020, koji se održava ovaj tjedan u Parizu.
Citroën slavi 50. rođendan modela GS i obilježava smjeli pothvat prve automobilske ekspedicije kroz Saharu u povijesti. Na svojem štandu izložit će nekoliko primjeraka legendarnog modela koji se sklapao i u bivšoj Jugoslaviji (GA), a posjetitelji će moći vidjeti repliku modela Scarabée d’Or, prvog vozila u povijesti koje je 1922. godine uspjelo prijeći Saharu.
Nakon predstavljanja modela SM, na sajmu u Parizu 1970. godine predstavljen je GS koji brzo osvaja publiku i kritiku, pa se na koncu kiti nagradom europskog automobila 1971. godine. Proizvodio se do 1987. godine, a dogurao je do 2,5 milijuna primjeraka.
GS je bio model srednje klase (4,12 m x 1,60 m x 1,34 m, 900 kg), s pet sjedala i brojnim inovacijama ispod aerodinamične forme. Vrhunac je bio hidraulični ovjes zahvaljujući kojem je nudio udobnost i vozna svojstva koja konkurenti nisu mogli ponuditi. Nudio je i četiri disk-kočnice, ali i obujam prtljažnika od 465 litara (710 za izvedbu break tj. karavan). Sjećamo se svi i parkirne kočnice s tipkom u sredini armaturne ploče te okretnog brzinomjera u otvoru s povećalom.
Njegovu dugu karijeru obilježit će u više navrata razvoj karoserije (break karavan, veliki redizajn radi preobrazbe u GSA) ili mehanike (zapremnina motora, 5-stupanjski mjenjač, C-Matic prijenos), pa čak i kratkotrajna verzija s 'Birotor' rotacijskim motorom, proizvedena u 847 primjeraka od 1973. do 1975. godine.
Model GSA 1979. godine postao je nasljednik modela GS. Vozilo je dobilo velike plastične odbojnike i praktična vrata prtljažnika. Opremljeno je i „dijagnostičkom” utičnicom pod poklopcem motora koja omogućuje različite postavke i kontrole.
Prva automobilska ekspedicija kroz Saharu
Prva automobilska ekspedicija kroz Saharu trajala je od 19. prosinca 1922. do 7. siječnja 1923. i u njoj je sudjelovalo pet Citroënovih gusjeničara: Scarabée d’Or, Croissant d’Argent, Tortue Volante, Bœuf Apis i Chenille Rampante (pri čemu su posljednja dva modela namijenjena prijevozu tereta). Pod dvostrukim vodstvom šefa ekspedicije Georges-Marie Haardta i njegova zamjenika Louis Audouin-Dubreuila ekipa je prešla više od 3200 km pustinje u jednom smjeru.
Povratak u početku nije bio predviđen, no ohrabreni uspjehom i pouzdanošću automobila, ekipa je predložila da se vrate na isti način i tako udvostruče uspjeh pothvata. Osim tehničkog uspjeha 1922. godine s gusjeničarima proizvedenim po uzoru na Citroën B2 10 HP modela K1, ova je ekspedicija utrla put slavnim Citroënovim krstarenjima (Crno krstarenje, Žuto krstarenje itd), ali i neistraženim putevima koji su nakon toga ucrtani na topografske karte svih nacija. O pothvatu se govorilo u filmovima i knjigama, pa je tako ekipu pratio Flossie, pas koji će Hergéa inspirirati za lik Tintinovog vjernog pratitelja Čupka.