Trojac koji je ušao u televizijsku povijest odradio je zadnju zajedničku dionicu
VEĆ KOJI dan vani je posljednja epizoda Grand Toura, što je i zadnji put da vidimo legendarni trojac Jeremy Clarkson - Richard Hammond - James May u ovakvom formatu.
Zadnja avantura odvela ih je u Zimbabve, gdje je osnovna konstrukcija bila ista kao i već dvadesetak godina. Ipak, ton je bio očekivano melankoličan.
"22 godine, preko trećine mog života… Ovo će me pogoditi na puno malih načina. Imam jednu zelenu torbu koju sam koristio još od prvog specijala u Bocvani. Uvijek sam je koristio za specijale, ali nikad je nisam nosio nigdje drugdje. Što ću sad s njom? Jednog dana vidjet ću je u ormaru u kojem se inače drže torbe i pomislit ću: aha... I onda će se sve početi vraćati. Kako bilo, nadam se da smo vam donijeli malo sreće", rekao je May u jednoj od zadnjih scena.
Kemija koju je nemoguće fejkati
Vidjelo se da je tuga na kraju bila iskrena. Show je bio planetarno popularan zbog kemije između voditelja - tu kemiju je nemoguće fejkati, odnosno serije koje ju pokušavaju fejkati ne dosegnu ni približno tu razinu.
Gledatelji se slažu da je ovo kraj jedne ere i nije teško vidjeti zašto - u neku ruku ovi voditelji, novinari i mučki provokatori su bili zadnji pravi predstavnici čistog britanskog humora.
Sve je počelo prije više od 20 godina, kad su Jeremy Clarkson i producent Andy Wilman odlučili potpuno reformirati Top Gear. To je ranije bila bezvezna emisija o autima u kojoj se govorilo o kapacitetu gepeka i razini buke u vožnji - i bilo je tako sve dok se nije pojavio Clarkson.
Na užas producenata, u programu je počeo testirati egzotične jurilice - brzo je shvatio da je ljudima draže sanjati nego razmišljati o dosadnoj svakodnevici. I recenzije su prestale biti sterilne jer se Clarkson nije sramio popljuvati auto koji mu se ne sviđa. Možda najpoznatiji takav slučaj bio je njegova recenzija Vauxhall (Opel) Vectre, nakon koje je proizvođač počeo bijesno zvati BBC i tražiti da auto vozi netko drugi.
"Zašto kažem da su neki auti loši? Bilo bi jako lako reći da su svi divni, ali auto je druga najskuplja stvar koju ljudi kupuju. Reći ću istinu", odvratio je Clarkson.
Ipak, tada je Top Gear još uvijek bio relativno nišni show za ljude koji razmišljaju koji će auto kupiti. Nakon pauze od nekoliko godina, 2002. je nastupila revolucija. Clarksonu su se pridružili Richard Hammond i James May, a dosadnjikava emisija o autima postala je totalni kaos između talk showa, sitcoma, putopisa i (donekle) ozbiljnih recenzija. Kamp-kućice su počele eksplodirati, najveći svjetski celebrityji počeli su dolaziti na intervjue, a BBC je počeo dobivati bijesna pisma uznemirenih pretplatnika.
Naravno, kontroverze su bile sastavni dio spektakla i redovito su punile naslovnice. Sindikat vozača autobusa pobunio se nakon što je Clarkson izjavio da su "mali Hitleri kojima treba pucati u glavu".
Show je, uključujući voditelje, zabranjen u Indiji nakon specijala iz 2011. Tada su u svrhu "promocije britanskih proizvoda" Indijcima poručili da ližu englesku pičku.
Iz Alabame su morali bježati nakon što su na aute napisali, pa… Zanimljive političke poruke.
Primjera je milijun i zapravo nije bilo sezone u kojoj značajan broj ljudi nije popizdio zbog neke izjave. U svom stilu, tim je uveo rubriku za sprdanje ljudi koji se žale na njihovu emisiju. Topgearovce se nije moglo ignorirati - postali su najšire emitirana emisija na svijetu.
BBC se često ispričavao, ali ples po rubu bio je tajni sastojak
S druge strane, BBC se kao javni servis često ispričavao i pokušavao smiriti Clarksona prije nego što uspije smrtno uvrijediti još nekoga. Naravno, bez uspjeha - plesanje po rubu bilo je tajni sastojak zbog kojeg je gledanost ostala ogromna i nakon 13 godina.
Svi koji ne žive ispod kamena znaju što se dogodilo kasnije. Clarkson je udario producenta i tako konačno dobio otkaz, a Hammond i May su otišli za njim, kao i dobar dio ekipe.
BBC je pokušao oživiti program s istom formulom i nekoliko novih voditeljskih postava, ali svi pokušaji bili su očekivano uzaludni. Stari trojac i format serije gledateljima su postali neodvojivi, pa je sve kasnije izgledalo kao tužna kopija. Nakon relativno stabilnih brojki koje nisu bile ni blizu nekadašnjima, emisija se prestala snimati prošle godine.
Što se tiče Clarksona i ekipe, novi dom našli su na Amazonu i počeli snimati Grand Tour - zapravo nastavak Top Geara bez većih promjena. Ovdje su dobili još veći budžet i potpunu slobodu, ali su zbog toga i izgubili oštricu.
Naime, upravo natezanje između zajebantski nastrojenih voditelja i ozbiljnog javnog servisa davalo je Top Gearu posebnu dinamiku - oni su provocirali i pomicali granice, a matična kuća ih je pokušavala dovesti u red. To je bio dobitni recept da se prilikom svakog emitiranja izazove javna sablazan i pokrene vatrena rasprava. Kad su granice nestale, s njima je nestao i jedan razlog za postojanje emisije.
Ipak, u novu verziju se prenijela vrhunska produkcija, kao i iskrena ljubav prema poslu. Na zadnjem studijskom snimanju prije nekoliko godina Clarkson se rasplakao, a nije bio daleko od toga ni u posljednjoj sceni najnovijeg specijala. Zbog toga je zamolio Amazon da, ako nastave snimati emisiju bez njih, ne dovode poznate ljude kojima su auti samo hobi.
"Kada radiš tu emisiju, to mora biti tvoj život. Ne, ne možeš otvarati supermarkete. Ne, ne možeš voditi drugu emisiju. Ako u tom trenutku ne snimaš, razmišljaš što ćeš iduće snimiti. Moraš se potpuno dati u to", rekao je za Sun.
Predanost do samog kraja
Ta predanost vidjela se na ekranu do samog kraja. Iako rade na zasebnim projektima, stari momci odlučili su se povući iz zajedničkog dok nisu postali previše stari i premalo energični za njega. Tako su izbjegli da se sve pretvori u blijedu karikaturu i dobro je da jesu.
S druge strane, još uvijek se nije pojavio nitko tko bi popunio televizijsku prazninu koju su ostavili.
Klasično englesko sprdanje na svačiji, ali i na svoj račun ubile su politička korektnost i korporativna sterilnost. Paralelno je na internetu nastao medijski Divlji zapad, gdje ne postoje granice dobrog ukusa i ljude je nemoguće šokirati.
Toga je svjestan i Clarkson. "Nema šanse da bi Top Gear danas dobio zeleno svjetlo. Veće šanse bi imali majmuni koji igraju tenis", kaže.
Svijet se promijenio u zadnje 22 godine, ali Clarkson, Hammond i May uspjeli su savršeno uhvatiti duh vremena - i povući se prije nego što ih ono pregazi. Napraviti jednu od te dvije stvari je ozbiljan pothvat, a napraviti obje uspiju samo najveći. Zbog toga će se sve što su radili pamtiti još dugo.
Sve u svemu, zvijezde bi se morale jako precizno posložiti da bi ijedna nova emisija uspjela doseći svjetski utjecaj Top Geara i njegovog nastavka. A sad na reprize…
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati