Vozili smo se taksijima po Zagrebu nakon velikih promjena. Je li Uber i dalje najjeftiniji?
PRIJE nekoliko dana na snagu je stupio novi zakon kojim Uber postaje potpuno legalan taksi prijevoznik.
Novost je da Uber vozila odsad na krovu i na vratima imaju taxi oznake te da mogu voziti brzim, žutim prometnim trakama, no neki su se korisnici Ubera požalili da je prvih dana otkako je na snagu stupio novi zakon vožnja Uberom poskupjela.
Je li to doista tako, odlučili smo provjeriti u našem testu po zagrebačkim ulicama.
Vojo je krenuo Uberom, a ja Radio Taxijem. Brzo sam mu počeo zavidjeti
Vojislav i ja odlučili smo s Radničke ceste otići do Zapadnog kolodvora. Tamo smo otišli Uberom i Radio Taxijem, a vraćali smo se Cammeom i Eko Taxijem.
Vojo je krenuo Uberom. Kako je aplikacija već imao instaliranu na mobitelu, naručivanje je prošlo brzo i jednostavno. Već za minutu ili dvije s druge strane ceste pojavio se bijeli Uberov automobil na kojem su bile taxi oznake.
Mene je zapao Radio Taxi. Krenuo sam instalirati njihovu aplikaciju, ali onda sam se sjetio da je u blizini taxi stajalište, tek pedesetak metara udaljeno od lokacije na kojoj je Uber pokupio Voju. U vrijeme kad sam ja stigao na taxi stajalište, Vojo i njegov Uber vozač čekali su da im se upali zeleno svjetlo na semaforu.
Ugledao sam dva taxija i odlučio ući u onaj koji je izgledao novije. No dobio sam odbijenicu. "Evo, kolega je prvi", rekao je gotovo entuzijastično što neću sjesti u njegov auto vozač novijeg automobila. Nije mi se raspravljalo pa sam ušao u starije vozilo koje je bilo prvo na redu, kako sam saznao na taxi stajalištu, iako je taj automobil zapravo stajao na cesti, a ne na stajalištu. Ovdje naime stajalište nije ono klasično na kojem stoji niz parkiranih taxija. Moram priznati da je dosta frustrirajuće što čovjek ne može ući u taxi koji želi i da sam zavidio Voji koji je već bio ugodno zavaljen u Uberu.
Klima kao opcija
"Molim vas do Zapadnog kolodvora", rekao sam mladom taksistu. Nekoliko sekundi kasnije već smo se vozili prema odredištu. Nakon nekoliko stotina metara postalo mi je jasno da mlađahni vozač ne namjerava uključiti klimu i da je otvoreni vozački prozor sve što ću dobiti ako nešto ne kažem. "Može klima?" pitao sam dečka za volanom. Uključio ju je bez riječi, dosta nevoljko. Tako mi se barem učinilo. U svakom slučaju, klima je radila najslabije moguće pa unutra i nije baš bilo ugodno s obzirom na vanjskih plus 35 na suncu.
Pitao sam ga je li se što promijenilo otkako je na snagu stupio novi zakon, a Uber dobio sva prava i obveze taxi službe. Dobio sam odgovor kakav sam i mogao očekivati.
"Prije je bilo puno bolje. Idu za tim da unište taxi, to je šteta. Na kraju više nitko neće voziti, ni mi, ni Cammeo, ni Uber. Previše nas je za mali grad, nije ovo New York", rekao mi je taksist.
Mladi čovjek od kojih 23-24 godine djelovao je potpuno rezignirano.
"Meni je svejedno, odlazim u Njemačku"
"Meni je svejedno, još dva mjeseca i idem van, u Düsseldorf. Već sam vozio kamion u Njemačkoj. Ovo se više jednostavno ne isplati", rekao je.
Požalio se i na to što novim zakonom taksirati više ne mogu vozila starija od sedam godina. To se odnosi na nove taxije, prije svega vozila Ubera, dok će stari taksisti to morati primjenjivati tek nakon sedam godina.
Da se to odnosi i na stare taxije, mislim si, ovaj Renault ne bi me vozio. Star je sigurno više od deset godina, a kad stane na semaforu, čuje se snažno drndanje pohabane plastike u unutrašnjosti.
Vojislav se za to vrijeme vozio u ugodno ohlađenom Uberu. Uberovac mu se žalio na sasvim drukčije probleme nego one mog taksista.
Uberovac ljutit jer tri dana nije mogao voziti zbog prilagodbe novim pravilima
"Ljuti me jer tri dana nisam mogao voziti. Firma za koju vozim pod Uberom nije mi osigurala taxi oznake i zbog novog zakona nisam smio izaći na cestu. To će me koštati", pričao je Voji uberovac.
Za 11 minuta i tridesetak sekundi Uber je Voju dovezao na Zapadni kolodvor. Dok je on izlazio iz Ubera, moj se taxi taman zaustavljao nekoliko metara od Vojinog Ubera. Došli smo nešto brže i nadoknadili one dvije minute koliko smo kasnije krenuli. Uber je po Voju došao iz drugog smjera pa su oni skrenuli na Vukovarsku, a mi smo Radničkom došli do Držićeve i nije nas zadesilo dugo crveno svjetlo kao Voju. Uberovu rutu, uostalom, izbacuje aplikacija na vozačevu mobitelu, a trebala bi biti najbrža do odredišta. No semafore ni aplikacija ne može predvidjeti.
Vožnja Radio Taxijem koštala je 38 kuna. Tražio sam račun i dobio ga bez ikakvih problema. Vojo me čekao ispred oronule zgrade Zapadnog kolodvora. Dok sam se ja malo žalio na iskustvo s Radio Taxijem, on se činio dosta zadovoljniji. Pokazao mi je mobitel na kojem je pisalo da je vožnju platio 31 kunu i 83 lipe. S obzirom na to da se vozio Uberom, okvirnu je cijenu, jasno, znao i ranije. U vrijeme kada smo kretali iz Radničke, Uber nije imao pojačanu potražnju koja redovito diže cijene.
Relacija: Radnička cesta - Zapadni kolodvor
Cijena: Uber - 31,83 kn, Radio Taxi - 38 kn
Uber ipak nije drastično poskupio
No ipak smo, prije nego što smo uopće naručili prijevoz, očekivali veću cijenu zbog priča o poskupljenju Ubera. To se međutim nije ostvarilo u tolikoj mjeri da bi Uber bio skuplji od konkurencije. Priče o drastično skupljim cijenama ipak se očito mogu pripisati problemima o kojima je Voji pričao uberovac. Izgleda da se sve tvrtke kooperanti Ubera nisu na vrijeme pripremile na nove propise pa dobar dio njih nije radio prvih dana otkako je novi zakon stupio na snagu. U Uberu su pravila jasna, bitno veća potražnja od ponude u pravilu donosi i znatno više cijene.
Te probleme s manjkom ponude Uber vozila smo, prema svemu sudeći, zaobišli, no iako je Vojo vožnju platio po regularnoj cijeni, do poskupljenja Ubera ipak je došlo.
To mi je potvrdio i taksist Cammea s kojim sam se vozio nazad prema Radničkoj.
"Prije je Uber bio dosta jeftiniji od nas, ali sad to više nije slučaj", rekao je. To je pokazala i cijena vožnje. Taksimetar u Cammeu je pokazao 34 kune i 50 lipa, no s obzirom na to da sam na mobitel instalirao Cammeo aplikaciju, dobio sam popust za prvu vožnju. Tako je na kraju ispala manje od 28 kuna, no, ponovimo, to vrijedi samo za prvu vožnju.
Vojo je istu rutu u Eko Taxiju platio 38 kuna i 20 lipa. Kaže da je vožnja protekla ugodno i da je auto bio umjereno klimatiziran, taman koliko treba. Vojo je vožnju platio gotovinom, no kaže da Eko Taxi utorkom ima dobar popust za plaćanje aplikacijom. Nije ga iskoristio jer uslijed problema koje smo imali s aplikacijama, nije imao živaca dodati još i kreditnu karticu.
Relacija: Zapadni kolodvor - Radnička cesta
Cijena: Cammeo - 28 kuna (uz popust). Regularna cijena je 34,50; Eko Taxi: 38,20 kn
Problem s aplikacijama
Aplikacije su, naime, posebna priča. I Vojislav i ja smo, ostavljeni pred pustim Zapadnim kolodvorom, instalirali aplikacije, on Eko Taxija, ja Cammea. Dok sam se ja prilično brzo uspio registrirati, aplikacija Eko Taxija pokazala se nešto kompliciranijom. No pravi su se problemi pojavili kod naručivanja vožnje.
U Cammeovoj aplikaciji je to prošlo bez problema, a Vojo je imao dosta teškoća s aplikacijom Eko Taxija. Dvaput mu je, naime, izbacila da lokacija odredišta ne postoji iako je upisao točnu adresu.
No kad je svladao te probleme, Voji je svanulo, a meni smrknulo. Njemu je prikazalo da taxi dolazi za 4 minute i doista je stigao u minutu. Meni je u prvom pokušaju Cammeova aplikacija nekoliko minuta bezuspješno tražila vozača i vozilo.
Kako nije bilo nikakvog pomaka, odustao sam od vožnje i pokušao ponovno. Ovaj put sam u minutu dobio vozača i taxi, ali je aplikacija vrijeme dolaska vozača procijenila na devet minuta. Vojo je u Eko Taxiju prevalio valjda već pola puta do Radničke, a ja sam još na žegi čekao Cammeo.
Načekao sam se Cammea
Da stvar bude gora, nije došao ni deset minuta otkako sam ga pozvao. U jedanaestoj minuti sam ga vidio u jednoj od onih slijepih ulica koje idu uz Trg Francuske republike. Trebalo mu je još najmanje tri minute da dođe ispred Zapadnog kolodvora, gdje sam ga i naručio.
"Krivo nam locira navigacija. Odvela me u onu ulicu", rekao mi je simpatični vozač. Za desetak minuta bili smo na odredištu na Radničkoj cesti, a ovaj je auto bio savršeno rashlađen.
"Dnevno vozim po jedanaest sati. Zaradim prosječnu plaću. Neki kolege da bi zaradili desetak tisuća kuna, zaduže jedan auto i voze i po 15-16 sati dnevno. Inače dvojica dijelimo jedan auto", ispričao mi je cammeovac.
Uber i dalje najjeftiniji, ali jedva
Složili smo se da je sve više taksija na ulicama, a sve manje po stajalištima.
"To se više nikome ne isplati. Vidite da stoje samo ovi iz Radio Taxija, ali i oni sad stoje uglavnom samo pred kolodvorima i na frekventnijim stajalištima. Prošlo je vrijeme kad su na tri vožnje zaradili preko 300 kuna i onda otišli doma", rekao je taksist Cammea i dodao da za tu tvrtku radi već dugo.
Što se tiče cijena, Uber je i dalje najjeftiniji, ali samo oko 5 posto od sljedećeg najjeftinijeg - Cammea. No Uber može koštati i znatno više od konkurencije ako vožnju naručite tijekom povećane potražnje. Ono što je dobro, okvirna cijena je uvijek poznata prije vožnje pa, ako vam ne odgovara, uvijek možete odabrati neki drugi oblik prijevoza.
Velikih razlika u cijenama između različitih taksi prijevoznika, pokazao je naš mali test, nema. Za razliku od nekih prošlih vremena, na taksi vožnji vas nitko neće oderati. Naravno, pod uvjetom da ne naletite na nekog od onih taksista koji voze po nekoj svojoj tarifi.
Veće su razlike, prema našem iskustvu, bile u procesu naručivanja taxija ili u komforu vožnje.
A to su, kada se sjetimo kakva je situacija s taxijima bila nekad, ipak slatke brige.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati