Državni HAC gubi milijarde. Njihovi radnici imaju uvjete kakve možete sanjati
NAKON što je zaposlenici Hrvatskih autocesta koja je u pijanom stanju u Splitu usmrtila 19-godišnju djevojku određen pritvor, mediji su saznali kako joj poslodavac za to vrijeme plaća zdravstveno i mirovinsko, iako je ona na neplaćenom dopustu.
Pijana autom ubila djevojku i pobjegla, no to nije razlog za otkaz
Štoviše, iz HAC-a su na Indexov upit kazali kako nema razloga za otkaz Ivani Teni Gotovac Soldić.
"Hrvatske autoceste d.o.o. zaprimile su zahtjev odvjetnika radnice za odobrenjem neplaćenog dopusta, a sukladno odredbama Zakona o radu i Kolektivnog ugovora, prema kojem radnik ima pravo na korištenje neplaćenog dopusta bez naknade plaće, između ostalog i zbog zadržavanja radnika u pritvoru do maksimalno 30 dana.
Slijedom navedenog, zasad ne postoje razlozi za otkazivanje ugovora o radu propisani u članku 116. Zakona o radu", stoji u odgovoru HAC-a za Index.
Neodgovorna vozačica tako ima sreću što radi u državnoj tvrtki u kojoj još uvijek postoje kolektivni ugovori koji štite radnike što god napravili.
U toj tvrtki, zbog neodgovornog i lošeg upravljanja te niza loših političkih odluka, nagomilali su se dugovi. Dugovi im se broje u milijardama kuna, a vlada im redovito jamči za kredite. Konkretnije, u prvoj polovici ove godine dug HAC-a kretao se oko 22 milijarde kuna, a u isto vrijeme vlada im je izdala obilna državna jamstva. Tako im je ranije ove godine vlada dala jamstvo od 1,41 milijardu eura za potrebe refinanciranja postojećih kredita.
Sve to prate jedne od najskupljih cestarina u Europi. Tako ćete se od Zagreba do Splita, odnosno od Splita do Zagreba, voziti po cijeni koja se kreće između 180 i 200 kuna, ovisno o dijelu godine. U nekim zemljama EU-a tako ćete se za cifru koju platite od Zagreba do Splita i nazad autocestama voziti cijelu godinu.
Kolektivni ugovor koji pruža visoku zaštitu radničkih prava
No, veliki dugovi, ogromni krediti i preskupa cestarina ne smetaju HAC-ovcima kad su u pitanju beneficije zaposlenika kojih je, da i to spomenemo, previše.
Kolektivni ugovor Hrvatskih autocesta dokument je kojim se štite prava radnika. No zaštita prava radnika je zapravo samo floskula ispod koje se kriju brojne beneficije kakve zaposlenici u privatnom sektoru, dakle oni ljudi koji porezima pune proračun i zbog kojih vlada može jamčiti za kredite HAC-u, mogu samo sanjati.
Kolektivni ugovori su rijetkost u Hrvatskoj, osim kada je riječ o državnim tvrtkama i javnim službama. Prema ovom konkretnom HAC-ovu ugovoru, neplaćeni godišnji dopust kojem nema roka nije jedino pravo koje radnici mogu ostvariti.
Novi ugovor potpisan je u veljači ove godine i to na rok od četiri godine. Radnička prava zaposlenicima ove tvrtke osigurana su temeljem pregovora s Nezavisnim cestarskim sindikatom kojem je na čelu Mijat Stanić.
Uvjeti iz ugovora, koje s obzirom na postojeće stanje radničkih prava na hrvatskom tržištu mnogi nazivaju s pravom povlasticama, tako radnicima osiguravaju uplate za treći mirovinski stup koje su povećane s 300 na 500 kuna, regres od 1000 kuna, uskrsnicu od 500 kuna plus dar u istoj vrijednosti za nabavu životnih potrepština, božićnicu od 1000 kuna, dar od 600 kuna za djecu za Svetog Nikolu. Uz to, djeca umrlih radnika i poginulih branitelja dobivaju stipendiju za školovanje u iznosu od 1000 kuna mjesečno.
Pravo na plaćene prekovremene sate
I prekovremen sat ne samo da je plaćen, već je beneficiran i računa se 90 minuta. Ako radnici žele u prijevremenu mirovinu, Hrvatske autoceste mogu dokupiti vrijeme preostalo do umirovljena i isplatiti otpremninu.
Plaćen prijevoz do radnog mjesta
Radnici imaju i plaćen prijevoz – ako ne mogu koristiti gradski, on se plaća u vrijednosti od 9 litara Eurosupera 95 na prijeđenih 100 kilometara. Maksimalan iznos koji radnik može dobiti za prijevoz je 1500 kuna.
No, i taj se iznos može povećati ako poslodavac radnika pošalje raditi više od 50 kilometara od kuće.
"Ako Poslodavac uputi radnika na rad koji je udaljen više od 50 kilometara od mjesta stanovanja radnika, pripada mu naknada troškova prijevoza od 2,00 kune/km iznad maksimalnog iznosa od 1.500,00 kn koje radnik ostvaruje", stoji u ugovoru.
Plaćeno dopunsko zdravstveno i lijekovi koji nisu pokriveni policom osiguranja
Radnici imaju pravo i na dopunsko zdravstveno osiguranje te na redoviti sistematski pregled. Ako lijekovi koje koristi nisu pokriveni policom dopunskog zdravstvenog osiguranja, Hrvatske autoceste će i to nadoknaditi.
Zaštita trudnica i roditelja
Ugovor štiti i trudnice, majke s djetetom do 3 (tri) godine starosti, roditelje ili posvojitelje kojima je omogućen rad na pola radnog vremena zbog njege djeteta s težim smetnjama u razvoju, dok samohrani roditelj s djetetom do 6 (šest) godina starosti može raditi prekovremeno samo uz pisani pristanak na prekovremeni rad.
Jubilarne nagrade još uvijek postoje u Hrvatskim autocestama
Uz to, radnici imaju pravo i na isplatu jubilarne nagrade za ukupni neprekinuti radni staž – za deset godina 1500 kuna do 5000 kuna za 40 godina radnog staža.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati