Ovo je brod koji ćete platiti milijardu kuna. Nikad nije dovršen
OVO GORE na slici je brod koji će hrvatske porezne obveznike koštati blizu milijardu kuna.
Radi se o brodu za belgijsku Jan De Nul Grupu (JDN) koji je još u kolovozu 2017. bio porinut, što znači da je bio u završnoj fazi izrade. Prema riječima poznavatelja tog posla, radovi su trebali trajati još nekoliko mjeseci.
No brod do danas nije završen pa su Belgijanci, nakon godinu i pol dana natezanja s pulskim brodograditeljima, odlučili dići ruke od svega i naplatiti blizu milijardu kuna jamstava za novac koji su davali Uljaniku kao predujmove za izgradnju broda.
Brod porinut u ljeto 2017. još nije gotov
Na Uljanikovoj internetskoj stranici i danas se može pronaći vijest o porinuću tog broda koji je trebao biti najsnažnije jaružalo na svijetu.
“U Uljaniku je u subotu, 26. kolovoza 2017. godine u 12 sati, s navoza 2 u Puli, u more porinuta novogradnja 500 - 'Willem van Rubroeck'. Riječ je o usisnom jaružalu na vlastiti pogon koje je ULJANIK d.d. ugovorio s luksemburškom kompanijom Dredging and Maritime Management S.A. u sklopu JDN Grupe.
U ime ULJANIK Grupe nazočnima se obratio član Uprave Uljanika, gospodin Marinko Brgić, koji je tom prigodom zahvalio svim projektantima, inženjerima i radnicima na uspješnom sudjelovanju te uloženom trudu i angažmanu u izgradnji ovog broda. Uz predstavnike ULJANIK Grupe, porinuću su nazočili i obitelj brodovlasnika, predstavnici JDN Grupe, predstavnici ureda JDN-a u Uljaniku te predstavnici klasifikacijskog društva Bureau Veritas Hrvatska”, ponosno su objavili iz Uljanika krajem kolovoza 2017.
Belgijanci su Uljaniku, kako je vidljivo iz dokumenta vlade, platili 155,7 milijuna eura, od čega je vlada jamčila za 124,5 milijuna eura, odnosno 922,9 milijuna kuna, koji će sada, s obzirom na to da brod nije završen, stići na naplatu. Tu, naravno, nisu uračunate kamate, tako da se puni iznos penje blizu milijardu kuna.
Popis jamstava koja su bila aktivna u kolovozu 2018. Većinu su do sada platili porezni obveznici (Crveno označeno jamstvo za novogradnju 500)
Kako nam je pojasnio jedan poznavatelj ovakvih poslova, ali i situacije oko konkretnog broda, stvari oko plaćanja funkcioniraju na sljedeći način: kada se kreće u gradnju broda, naravno, prvo se potpisuje ugovor o gradnji i tada naručitelj plaća 20 posto ukupne vrijednosti posla. Daljnjih 20 posto plaća pri rezanju čelika za brod. Zatim daljnjih 20 posto kod postavljanja kobilice, nakon toga još 20 posto kod porinuća, i zadnjih 20 posto kada je brod gotov - kod primopredaje.
Belgijanci su molili da im isporuče brod
Naš sugovornik kaže da su Belgijanci bili spremni otegliti brod bez traženja ikakve naknade.
“Belgijanci su doslovno molili škver da im isporuči brod. Uljanik je u jednom tražio da plate dodatni iznos, kao da se potaknu radnici, Mislim da se radilo o nekoliko milijuna koje je Jan de Nul ekstra platio brodogradilištu samo da završe brod. Kada su vidjeli da brodogradilište nema namjeru završiti brod, došli su s ponudom da ga otegle u drugo brodogradilište - konkretno u Trst. Nisu željeli pokretati nikakve sudske procese ni išta takvo. Samo su htjeli uzeti svoj brod i odvesti ga da se završi", priča naš sugovornik.
Naravno, tegljenje broda nije bilo omogućeno jer je u Uljaniku štrajk pa nije imao tko pripremiti brod za tu operaciju. Ministar gospodarstva Darko Horvat i danas tvrdi da je to jedna od opcija kako bi se smanjila šteta za porezne obveznike, no ako Uprava Uljanika dosad nije uspjela osigurati da radnici pripreme brod za tegljenje, malo je vjerojatno da će to i sada učiniti.
Jan De Nul je do sada imao dobru suradnju s Uljanikom, otuda valjda i toliko dosadašnje strpljenje. Ovo je trebao biti osmi brod koji su sagradili u pulskom brodogradilištu, svi sagrađeni brodovi bili su pojedinačno vrijedni preko 100 milijuna dolara. Inače, radi se o globalno poznatoj kompaniji koja pomoću specijaliziranih brodova izvodi radove na moru. Radili su mnoge poznate projekte poput Palm Islanda u Dubaiju.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati