Zašto je Dubrovnik digao ozbiljan novac na Igri prijestolja, a Split nije?
PRVE brojke za posljednju epizodu megapopularne serije Igre prijestolja koja se emitirala prije par dana i snimana je na nekoliko lokacija u Hrvatskoj pokazuju da ne samo da je srušila sve rekorde u gledanosti te serije, već je s 13,6 milijuna gledatelja na HBO kanalu postala najgledanija epizoda bilo koje HBO emisije ikada.
Kad se tome pridodaju i svi oni koji su epizodu gledali preko streaminga ili preko gledanja na zahtjev, onda se ukupni broj onih koji su pogledali ovu epizodu povećava na 19,3 milijuna gledatelja, što je ujedno rekord i za Igru prijestolja i za HBO. The Hollywood Reporter piše da je posljednja sezona Igre prijestolja bila najgledanija u povijesti, a HBO kaže da je svaku epizodu ove sezone u prosjeku pogledalo 44,2 milijuna ljudi, a brojke će narednih dana još rasti.
Takve impresivne brojke pokazuju da je cijeli svijet zaluđen ovom serijom koja se snimala i u Dubrovniku, Splitu i Šibeniku, no kad se govori o snimanju u Hrvatskoj, fanovi uglavnom znaju za Dubrovnik koji je dobro iskoristio popularnost ove serije da se dodatno izbrendira te tako privuče još više gostiju, no kad je riječ o Splitu ili Šibeniku, to je već druga priča.
HTZ se fokusirao na Dubrovnik
Kontaktirali smo Hrvatsku turističku zajednicu, a po aktivnostima koje su nam naveli da provode, vidimo da su se isključivo fokusirali na promociju Dubrovnika kao destinacije na kojoj se snimala serija, dok su ostale lokacije zapostavljene.
Ivana Kovačević, vlasnica agencije Vetus Itinera iz Splita koja od 2014. godine vodi ture na temu Igre prijestolja (tad je u Splitu prvi put snimana 4. sezona ove serije) kaže da je činjenica da se tu snimala serija ogroman poklon koji su dobili, a nije iskorištena ni jedna pedesetina tog poklona.
"U Irskoj je dosta lokaliteta zadržalo vizure iz serije i to super izgleda, postavljeni su punktovi s pločama na kojima piše koje su scene tamo snimane. To se moglo postaviti i u Hrvatskoj na svakoj lokaciji gdje se snimala serija. Ako se mogu postavljati plakati za restorane i kladionice, ne vidim zašto se ovo ne bi moglo postaviti, a donosi gradu daleko veću korist od ostalog", rekla nam je Ivana Kovačević.
Ona je s vremenom širila ponudu u svojoj agenciji jer, kaže, vlada tolika pošast za takvim turama na koje dolaze Amerikanci, Skandinavci, Indijci, Britanci, ljudi iz doslovce cijelog svijeta, pri čemu su posljednju turu imali su za goste s - Filipina.
Fanovi zaluđeni turama Igre prijestolja po Splitu
Osim tura po Splitu, Klisu, Dubrovniku, rade i sedmodnevne ture koje uključuju sve tri županije u kojima se snimala serija, dakle Šibensko-kninsku, Splitsko-dalmatinsku i Dubrovačko-neretvansku županiju. Rade i ture prema željama klijenata, a maksimalno se, dodaje, trude da im dočaraju Igru prijestolja pa tako organiziraju srednjovjekovne večere pod bakljama, izradili su zmaja i postavili ga na tvrđavu na Klis, izradili su pribor za jelo od kovanog željeza, jastuke za sjedenje od jute punjene slamom.
Zmaja im je, doduše, oštetio grom, no već rade novog jer se turisti obožavaju fotografirati s njim.
I dok se oni trude na razne načine iskoristiti turistički potencijal koji im je omogućilo snimanje Igre prijestolja u Splitu, gradske vlasti, kao i turističke zajednice, navodi, nisu iskoristile zaluđenost svijeta ovom serijom.
"Činjenica da se jedna megapopularna serija snimala u Hrvatskoj mogla se daleko bolje iskoristiti, ljudi su dovoljno mudri da to zaključe i sami. Dubrovnik je to iskoristio, a Split nije. Jedino koga mogu izdvojiti je Klis, napravili su dosta toga, izašli su nam uvijek u susret, dali su da stavimo tog zmaja. Ponudili su se da naprave mape s lokacijom, pokazali su dobru volju za suradnjom bez gledanja osobnih interesa. No puno se više moglo napraviti po pitanju promoviranja Hrvatske kao zemlje gdje se snimala ova serija i to mislim na više instance. I Grad i Županija su mogli puno više iskoristiti ovaj potencijal. Recimo da su se s produkcijom dogovorili oko stavljanja određenih vizura. Mi od produkcije nismo ništa iskoristili. Kad dođete u Split, osim fan shopova i muzeja Game of Thrones, koji je otvoren prije tjedan dana, nemate ništa što bi ukazivalo da se u tom gradu snimala ova serija. A i taj muzej je otvorila privatna osoba", ispričala nam je Ivana Kovačević.
"Ako se trgnemo, još stignemo sve iskoristiti"
Dodaje kako bi svi skupa od ove serije mogli imati velike koristi jer njima kad gosti dođu na višednevne ture onda ih upoznaju s prirodnim ljepotama Hrvatske, s našim znamenitostima, poviješću, gastronomijom, enologijom.
Nada se kako još uvijek postoji prilika da se ovakav nevjerojatan turistički potencijal, kakvog je Hrvatska dobila činjenicom da se ova najpopularnija svjetska serija snimala i kod nas, može iskoristiti ako se svi prime posla.
"Oko ove serije vlada tako velika pompa pa još uvijek imamo vremena da se nešto napravi i zato to trebamo dobro iskoristiti, no na nama sad ostaje da vidimo koliko ćemo se svi skupa potruditi. Zasad se nismo pokazali da smo dorasli toj priči. Irska je dobila i kostime iz serije, potrudili su se oko svega da dobro iskoriste činjenicu da se i kod njih snimala serija, za razliku od nas. HTZ bi na svim velikim turističkim sajmovima, između ostalog, trebao brendirati Hrvatsku kao zemlju u kojoj je sniman GOT. Ovo je nešto po čemu se ističemo od ostalih zemalja jer, gledajte, ima puno prekrasnih zemalja na svijetu, po tome se Hrvatska ne ističe, ali smo zato jedna je od rijetkih koja je imala tu čast da se upravo ta serija, koju prate milijuni diljem svijeta, snimala i kod nas", zaključuje Kovačević.
S druge strane Hrvatska turistička zajednica, zatim TZ Split i TZ Splitsko-dalmatinske županije tvrde da su oni dali sve od sebe da se ispromoviramo kao zemlja gdje se snimala ova serija.
"Dopuštam mogućnost da u nekom trenu nije bilo karata s lokacijama snimanja"
Dobili smo informacije da su TZ Splitsko-dalmatinske županije trebale četiri godine samo da prevedu kartu lokacija snimanja serije u Hrvatskoj sa španjolskog na engleski i njemački i da se ni lani još nisu mogle te mape pronaći u turističkim informativnim centrima (TIC) u Splitu.
Joško Stella, direktor Turističke zajednice Splitsko-dalmatinske županije, za Index je rekao da su oni tu mapu s lokacijama napravili prije 4 godine na španjolskom, ali da su je odmah preveli na engleski i njemački te da je dijele na turističkim sajmovima, kao i na stranim tržištima.
Rekao je i da stalno promoviraju svoju županiju kao mjesto gdje se snimala serija Igra prijestolja.
"Ljudi s terena nam javljaju kad im nestane, recimo, tih mapi s lokacijama, no dopuštam mogućnost da u nekom trenu tog nije bilo u svim TIC-evima", rekao nam je Stella.
Pitali smo ga kako komentira činjenicu da za Dubrovnik i GOT svi znaju, dok za Split ne.
"Možda u Dubrovnik fanovi serije više dolaze jer je on prepoznatljiviji od Splita, uostalom serija se puno više snimala u Dubrovniku, ali i mi smo prepoznati, i Klis i Dioklecijanova palača u Splitu. Dosta smo iskoristili činjenicu da se serija tu snimala, a sad je li se moglo više, to je pitanje. Oko ove zadnje sezone vlada posebna zaluđenost tako da mislim da nije propuštena prilika, možda je jedino privatan sektor mogao više iskoristiti tu priliku da je serija snimana i kod nas", rekao je Stella.
"Nisu svi prepoznali potencijal koji pruža ova serija, ljudi su mi na početku rekli da ih to ne zanima"
Kaže kako se nije uključilo agencija koliko ih se moglo. Navodi i da su poslali dopis udruzi agencija trebaju li brošure s temom Igre prijestolja, no da su se samo tri javile da ih trebaju.
"Nisu svi prepoznali potencijal koji pruža ova serija, ljudi su mi na početku rekli da ih to ne zanima, no sad se to polako mijenja", rekao je Stella, dodajući kako ne zna što bi rekao je li propuštena prilika ili ne, no ipak tvrdi da su oni iskoristili činjenicu da je serija snimana kod nas.
Nakon razgovora nam je poslao i pisani odgovor u kojem navodi kako je serija Igra prijestolja, osim u Splitu, snimana još na nizu lokacija u njihovoj županiji od kojih su najznačajniji kadrovi snimani, osim u Splitu, i na tvrđavi Klis, Baškoj Vodi, Žrnovnici te u Kaštel Gomilici.
Ističe da je TZ Splitsko-dalmatinske županije 2014. tiskao promotivnu kartu sa svim odredištima na kojima je snimano. Karta je bila u travnju 2014. godine predstavljena na španjolskom jeziku na turističkom sajmu u Barceloni te je, dodaje, izazvala veliko zanimanje.
Španjolska TV kuća Canal + u suradnji s predstavništvom HTZ-a u Madridu je tako organizirala fotografiranje na prijestolju istovjetnom onom iz serije u sklopu hrvatskog štanda.
TZ Splitsko-dalmatinske županije: Mi smo sve iskoristili
"TZ SD županije iskoristila je tu činjenicu kroz promociju na niz načina, što je uvijek ocijenjeno pravovremenim i kvalitetnim sadržajem koji je bio dostupan na svim sajmovima i prezentacijama na kojima se nastupamo od 2014. godine do danas. Organizirano smo i ugostili 2016. godine grupu od dvadesetak stranih novinara koja je pisala o lokacijama snimanja ove serije. Temeljem svih tih aktivnosti i angažmanom privatnog sektora u zadnje tri godine broj posjetitelja tvrđave Klis se povećao šest puta", stoji u odgovoru TZ SD županije.
Navode kako nije točno da se čekalo na prijevode jer je 2014. godine karta odmah tiskana na njemačkom i engleskom jeziku i već petu godinu je prisutna u tri jezične mutacije diljem svijeta na svim predstavljanjima turističke ponude županije. Karta s lokacijama snimanja dostupna je, navode, na njihovom info punktu u Zračnoj luci Split, a ostalim TIC-evima se dostavlja na upit.
Idućeg tjedna, kažu, iz tiska izlazi nova serija dopunjenih karata Game of Thrones s podacima novootvorenog muzeja u Splitu temeljena na izuzetnoj popularnosti ove serije.
"Uz sinergiju i daljnju suradnju privatnog i javnog sektora za očekivati je još bolje rezultate temeljene na izuzetnoj popularnosti ove serije", zaključuju u TZ SD županije.
Kontaktirali smo i TZ Split. Na pitanje zašto se Split nije bolje brendirao i iskoristio činjenicu da se serija GOT snimala na lokacijama u tom gradu, nisu odgovorili, već umjesto toga navode da im je snimanje ovog serijala od velikog značaja za razvoj filmskog turizma u Splitu, kao jednog od turističkih proizvoda.
Svjesni važnosti snimanja serijala ističu ga, kažu, kao jedan od istaknutijih turističkih proizvoda i to podrškom privatnim agencijama koje u svojoj ponudi nude GOT ture fan shopu i novootvorenom GOT muzeju te putem brojnih marketinških aktivnosti.
"Dubrovniku čestitamo"
Neke od njih su online i offline oglašavanje, objavama na web stranici VisitSplit.com i Facebook profilu, te organiziranjem studijskih putovanja inozemnih novinara, brošurama s lokacijama snimanja koje su, napominju, 2014. godine napravili u TZ Splitsko-dalmatinske županije.
"Uz zajednički rad sustava turističkih zajednica i privatnog sektora očekujemo daljnji razvoj filmskog turizma. Koristimo priliku da istaknemo kako je Split u posljednjih nekoliko godina, zahvaljujući kulturno-prirodnim atrakcijama i razvoju turističkih proizvoda kroz predani rad privatnog i javnog sektora, postao jedna od vodećih turističkih destinacija u Hrvatskoj. Dubrovniku čestitamo na svim turističkim uspjesima i želimo da i dalje učimo jedni od drugih kako prvenstveno zaštititi našu baštinu, a potom i promovirati kulturnu baštinu i ostale turističke proizvode", poručuju u TZ Split.
Isto pitanje kao i Splitu postavili smo i TZ Šibenika budući da se serija snimala i na njihovom području.
Direktor TZ Šibenika otkriva zašto oni nisu postigli efekt kao Dubrovnik
"Kod nas se snimalo samo jednom, dok se u Dubrovniku snimalo konstantno, te je on spojio svoju dugogodišnju karizmu na svjetskom turističkom tržištu s popularnošću same serije. Sami znamo da je prva asocijacija Hrvatske u svijetu - Dubrovnik pa tek onda Zagreb i ostali", rekao je za Index direktor TZ grada Šibenika, Dino Karađole.
Otkrio je i zašto je kod njih izostao željeni efekt, kakav je postigao Dubrovnik.
"Mi smo odmah tiskali brošuru o svojim GOT lokacijama i konstantno ulažemo u marketing na po gledanosti najznačajnijim tržištima. Lokalne agencije su također ponudile ture na tu temu, međutim željeni efekt je izostao ponajprije zbog (po mome mišljenju ) nedostupnih lokacija gdje su se setovi snimali. Osim katedrale Sv. Jakova, druge dvije lokacije - tvrđava Sv. Nikole i tvrđava Sv. Ivana su praktički još do danas nepristupačne za širu javnost jer su u rekonstrukciji. Na Sv. Nikolu se još uopće ne može ići, dok se na Sv. Ivana može ići, ali na vlastitu odgovornost", rekao je Karađole.
Navodi kako će oni i dalje ulagati u marketing i nastojati se ubuduće izboriti za puno bolju poziciju na tržištu GOT zaljubljenika.
Kako je HTZ promovirao Hrvatsku?
Pitali smo i Hrvatsku turističku zajednicu (HTZ) što su napravili da iskoriste to što je serija Igra prijestolja snimana kod nas, te što nisu učinili, a mogli su. Zanimalo nas je i kako komentiraju činjenicu da je jedino Dubrovnik dobro iskoristio taj turistički potencijal koji je dobio zahvaljujući snimanju ove serije.
Odgovorili su nam da oni zajedno s TZ grada Dubrovnika od samog početka vrlo intenzivno nizom kampanja na emitivnim tržištima promoviraju Hrvatsku i grad Dubrovnik kroz činjenicu da se trenutno jedna od najpopularnijih svjetskih serija HBO-a snimala u Hrvatskoj.
U siječnju 2015. godine organizirali su, kažu, grupno studijsko putovanje novinara s tržišta Velike Britanije na temu Game of Thrones – Exploring King’s Landing. Program je bio fokusiran na lokacije snimanja u Dubrovniku i Splitu. Putovanje je odrađeno u zajedničkoj suradnji Hrvatske turističke zajednice i HBO Home Entertainmenta, a na putovanju je sudjelovalo 25 predstavnika najjačih medijskih kuća Velike Britanije.
U suradnji s TripAdviserom u 2017. godini na tu temu proveli su, kažu, zasebnu oglašivačku i promotivnu kampanju.
"Rezultat naših dugogodišnjih brojnih aktivnosti je velik broj pozitivnih članaka u inozemnim medijima, ali i podatak da je jedan od osnovnih motiva dolazaka turista u Dubrovnik, ali i Šibenik, Split i Trogir, upravo serija Igra prijestolja. Uz brojna realizirana studijska putovanja inozemnih novinara na temu "Igra prijestolja" u Dubrovačko-neretvansku, Splitsko-dalmatinsku i Šibensko-kninsku županiju, HTZ je i na svojoj iznimno posjećenoj web stranici croatia.hr izradila posebnu podstranicu posvećenu navedenoj seriji", kažu u HTZ-u.
Ističu i kako na tu temu redovito komuniciraju i na društvenim mrežama na emitivnim tržištima na Twitteru i Instagramu, te da uz to kroz društvene mreže organiziraju i nagradne igre, a jedna od tema je i serija GOT.
"Nagradnom igrom posebno se targetiraju fanovi serije diljem svijeta, ali i zaljubljenici u filmsku industriju. Kroz vrlo popularnu kampanju i nagradnu igru „Epic week“ 70 posto sudionika bira u Hrvatskoj iskusiti doživljaj vezan uz same lokacije gdje se popularni serijal snimao. Nova kampanja na tu temu i nagradna igra pokrenuta je prije nekoliko tjedana", rekli su nam u HTZ-u.
Zajedno s HBO-om te TZ grada Dubrovnika organizirali su, kažu, ekskluzivnu jutarnju premijeru posljednje epizode GOT-a i okupili brojne fanove, predstavnike medija i građane Dubrovnika koji su mogli uživati u posljednjim kadrovima na velikom platnu u tvrđavi Revelin.
Primili nagrade u Kini za doživljaj dubrovačke ture GOT-a
"HTZ organizirala je nagradni natječaj u 14 europskih zemalja (Španjolska, Portugal, Švedska, Norveška, Finska, Danska, Poljska, Češka, Slovačka, Mađarska, Rumunjska, Bugarska, Srbija i Hrvatska). Dobitnici su prisustvovali premijeri, a imali su i priliku posjetiti lokacije snimanja. Kako je riječ o projektu s velikim međunarodnim karakterom, u Dubrovnik i Hrvatsku pozvali smo velik broj inozemnih novinara i blogera koji su svoje dojmove boravka u King's Landingu podijelili s milijunskim auditorijem diljem svijeta", kažu u HTZ-u.
Za kraj navode kako su prošli tjedan u Kini na najvećem turističkom sajmu u Šangaju (ITB China) preuzeli nagradu "IT’S MY WORLD Travel Awards 2019."
"Hrvatska je osvojila nagradu u kategoriji "Amazing Travel Experiences of the Year" i to za doživljaj dubrovačke ture "Igra prijestolja". Riječ je o priznanjima koje dodjeljuju ITB China i specijalizirani turistički portal Qyer namijenjen kineskim turistima. Qyer se pozicionirao kao iznimno popularna kineska i svjetska platforma koja nudi usluge putovanja koju koristi preko 100 milijuna ljudi diljem svijeta. Ovo je još jedan dokaz da turisti diljem svijeta prepoznaju Hrvatsku kao lokaciju u kojoj je snimljena ova planetarno popularna serija", kažu u HTZ-u.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati