Najbolja reklama ikad i najveći turnir koji se nikad nije igrao
UTJECAJ Nikea na nogometnu igru postao je tema konkretnijih rasprava na SP-u 1998., počinje članak na popularnom portalu These Footbal Times.
Ronaldo, najveća zvijezda turnira u Francuskoj, do finala je zabio četiri gola, a u najvažnijoj utakmici protiv domaćina bio je neprepoznatljiv. I danas se prepričavaju događaji iz Pariza i slažu teorije kako je izbornik Mário Zagallo vratio Ronalda u kadar zbog ugovora s Nikeom, iako se Brazilac nije osjećao dobro. Prema nalazima liječnika, bio je spreman. Igrao je u finalu, ali kao da nije. Nike, proizvođač dresova za Seleçao te Ronaldovih kopački, imao je velik interes u slučaju Ronaldove minutaže u finalu SP-a. Procurila je informacija da je div sportske industrije planirao prekinuti sve veze s brazilskom reprezentacijom ako njihova najveća zvijezda preskoči finale.
Četiri godine kasnije moć Nikea u nogometu vidljivija je nego ikad. Sve stane u šest minuta.
SP još nije počelo, a već smo vidjeli finale
Bio je to početak masovnog vala u kojem su igrači odstupali od standardnih crnih kopački i nosili življe boje, a mnogi su se odlučili za Nikeov Swoosh. Trenutak je zaokružen legendarnom reklamom, teškom 100 milijuna dolara, uz 24 elitna igrača regrutirana među glumce. Reklamu je režirao Terry Gilliam, bivša zvijezda Monty Pythona. Kontejnerski brod prikazan u maglovitoj noći na grubom moru dom je osam ekipa, spremnih za održavanje Tajnog turnira. Svjetsko prvenstvo u Južnoj Koreji i Japanu tek se sprema, ali Nike ima nešto što se pamti kao finale.
Screenshot: YouTube"Format je jednostavan: osam ekipa po tri igrača natječu se u kavezu s jednim pravilom: prvi gol pobjeđuje", najavljuje Eric Cantona, MC sudac, okupljenim igračima. Dok grubo diže ton, čuje se i elektronska glazba. Cantona baca loptu za početak turnira, a glazba postaje sve glasnija, prepoznatljivija.
Turnir otvaraju ekipe Triple Espresso, u sastavu Francesco Totti, Hidetoshi Nakata i Thierry Henry, te ekipa Onetouchables, u kojoj su Patrick Vieira, Paul Scholes i Ruud Van Nistelrooy. Cantona slavljenički zatvara vrata na otvoru kaveza i čuje se glas Elvisa Presleyja. Počeo je Tajni turnir.
Svaki udarac se pamti
Već u prvih 13 sekundi vidjeli smo spektakl. Tottijeva pita, Nakatin volej, grubi Scholesov nasrtaj na Rominog kapetana i Vieirino uklizavanje dali su odličan narativ za genijalan završetak u kojem Henry od mantinele dodaje za Tottija, a on letećim udarcem trese željeznu mrežu. Uz teren se smješkaju Edgar Davids i Lilian Thuram, znajući da su oni idući na redu. Uz Sylvaina Wiltorda, oni čine tim Cerebrus, a protivnici su im Toros Locos u sastavu Freddie Ljungberg, Javier Saviola i Luis Enrique. Dva pit bula naglasak stavljaju na obranu i možemo ih vidjeti kako uz rub kaveza "kasape" Saviolu. Takav pristup ipak, kao i u stvarnom nogometu, često donosi rezultat pa ih Wiltord lijepim glavom šalje u idući krug.
U trećem meču tu su najbolji braniči svijeta - Rio Ferdinand i Fabio Cannavaro - koji u kombinaciji s Tomášom Rosickým igraju za ekipu Tutto Bene. Protivnici su Equipo Del Fuego: Claudio López, Gaizka Mendieta i Hernán Crespo. Ferdinand hvata Lópeza za hlače i izaziva negodovanje Cantone, a onda nas Mendieta sjajnim okretom i pogotkom podsjeća zašto je u to vrijeme bio jedan od najboljih "mediocampista" na svijetu. Crespo se u slavlju penje na zid kaveza od sreće, dok Ferdinand bijesno zakucava loptu u pod.
Zadnja na teren izlazi najatraktivnija postava - Luis Figo, Roberto Carlos i Ronaldo (Os Tornados) uskoro će braniti boje madridskog Reala, a prvi trening odradili u "kavezu". Preko puta su bili brazilski velikani Denilson i Ronaldinho te Nikeova zvijezda za promociju Južne Koreje, Seol Ki-hyeon.
Najgluplja finta prolazi
Sjećamo se tko je u kavezu ostao do kraja. "La Grande finale" najavio je Cantona, ekipe ulaze na teren posljednji put. Sjetni smo jer osjećamo da dolazi kraj, ali uzbuđeni jer ćemo saznati tko su najbolji "španeri" na svijetu. Prije početka susreta Carlos pokušava izbaciti Nakatu iz takta "cimajući ga", ali Japanac je otporan je na takve prijetnje. Približava se Cantona, svaki njegov korak odjekuje brodom. Iduća scena je apsolutni vrhunac, zaboravljamo da se radi o glumi. Naše nogometne ikone igraju utakmicu koju želimo gledati u stvarnosti.
Cantona još jednom ispušta loptu, vidimo i kako Henry nešto šapće Tottiju u uho. Talijan se saginje da bi zavezao kopačku i odvlači pozornost Ronaldu. Lopta pada, Henry ide na nju. Novu, srebrnu Nikeovu loptu pogodio je glavom i zamrznuo sve igrače na terenu. Zaleđeni su i gledatelji, zaleđen je Cantona. Najjeftinija finta na turniru prolazi. Roberto Carlos panično se povlači unazad, ali uzalud. Lopta ulazi u mrežu uz dobro poznati zveket željeza.
Screenshot: YouTubePored terena je ludnica, Figo se buni kod suca Cantone, ali nema promjene. Cantona objašnjava da gubitnici idu kući, dok Os Tornados skaču u more.
Najboljih šest vratit će nekoliko mjeseci kasnije, u nastavku reklame. Umjesto palube, mjesto radnje je kavez, a cilj je što prije utrpati sto golova. Očekivano, rezultat se zaustavlja na 99:99, Figo zakucava volej, ali na kraju svi ipak moraju plivati do obale.
Bila je to samo reklama za kopačke, ali imala je puno dublji, kulturološki utjecaj. Remiks Elvisove A Little Less Conversation koji je napravio Nizozemac DJ Junkie XL kao soundtrack za reklamu, bio je na gotovo svim top ljestvicama slušanosti. Na turnirima koje je Nike organizirao diljem svijeta sudjelovalo je oko dva milijuna djece. Svi koji su odrasli na Nikeovoj kultnoj reklami godinama su pokušavali kopirati poteze svojih idola. Bilo je to šest minuta nogometne i marketinške genijalnosti.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati