Nekoć se snimao kamerom s laptopa, a danas mu u goste dolaze Gates i Obama
AKO ČAK i marginalno pratite svijet tehnologije i gadgeta, vjerojatno ste barem jednom naišli na neku od mnogobrojnih recenzija super popularnog YouTubera Marquesa Brownleeja poznatijeg kao MKBHD.
Brownlee je svoj kanal na kojem recenzira sve, od pametnih telefona do električnih automobila, pokrenuo 2009. kada je bio tek tinejdžer koji videe je snimao na svom HP laptopu. Danas ima jedan od najvećih tech kanala na YouTubeu i prati ga preko 13 i pol milijuna pretplatnika, a brojka iz dana u dan raste.
Ovo je ozbiljan posao
I premda mnogima na prvi pogled djeluje kao relativno jednostavan posao koji podrazumijeva uključivanje kamere, nabavu opreme i recenziranje iste, onima koji pažljivo njegov kanala prilično je jasno da je ovdje riječ o rezultatu izuzetno napornog i predanog rada, pažljivog planiranja i investiranja koja ga je od dječaka s laptopom dovela do jednog od najutjecajnijih youtubera kod kojeg gostuju ljudi kao što su Bill Gates i Barack Obama.
Ovaj 27-godišnjak iz New Jerseyja svjestan je da je uspjeh jednim dijelom rezultat činjenice da je bio jedan od prvih koji su prigrlili YouTube kao platformu na kojoj prezentirati svoj sadržaj, umjesto da je izabrao formu bloga kao mnogi u to vrijeme. Kao što i sam priznaje, nikada mu nije išlo pisanje pa je smatrao da je video daleko bolja opcija.
A video je ozbiljan posao.
Kao što je nedavno rekao u intervjuu za The Verge: "Mislim da ljudi, kada zamišljaju YouTube kanal, ne doživljavaju to kao posebno težak posao. Prošle smo godine objavili 120 videa. Radi se o timu od petorice ljudi koji rade u studiju koji je 7000 kvadrata prostora prepunog video opreme. Ja, Andrew, Vinh, Brandon i Michael. To je kombinacija snimatelja, dizajnera setova, specijalista za grafiku i mene kao voditelja. Znamo da moramo bolje pa tražimo montažera i scenarista kako bismo meni olakšali posao, ali i da narastemo kao kanal. Paralelno s tim snimamo i podcast na tjednoj pazi, a ove godine planiramo pokrenuti i još nekoliko YouTube kanala".
I dalje većinu toga radi sam
U planu je podcast Waveform pretvoriti u samostalni YouTube kanal, a drugi kanal nije želio još otkrivati već je samo dodao da će uključivati više voditelja i imati opušteniji sadržaj kakav su gledatelji dugo željeli gledati na MKBHD kanalu.
A počeci nisu bili jednostavni jer Brownlee je od samih početaka objedinjavao niz poslova. Pisao je, snimao, brinuo za kvalitetu snimke, montirao, promovirao i razvijao strategije oko objave sadržaja. I dok je dio poslova dugo odrađivao sam, s vremenom je bio prisiljen zaposliti nove ljude.
Ipak, proces pronalaska novih zaposlenika i dalje je zahtjevan posao jer montaža za YouTube i TV nije ista, a onaj tko radi montažu za tech sadržaj, mora razumjeti taj svijet.
No, priznaje da je i dalje zadužen za 99 posto onoga što se pojavljuje na njegovom kanalu.
"Kada je pandemija počela, osjećao sam se kao da smo se vratili u vremena kad sam sve radio sam. Dao sam svima priliku da ostanu kod kuće na sigurnom. I shvatio sam da sam tako počeo, ali i da je teško raditi ono što želiš na ovaj način. To je ekipni posao", rekao je.
Kako i koliko zarađuje?
Što se financijske strane priče tiče, Brownlee je tu pokriven sa svih strana. Osim klasične zarade kroz AdSense program (40 posto zarade) koji je standardni sustav naplate oglasa koji se pojavljuju prije, nakon i za vrijeme videa, tu je još i prodaja s kanalom povezane robe (10 posto) i sponzorirani sadržaj koji se spominje u samom videu (50 posto zarade).
Brownlee je i kao i mnogi drugi tvorci YouTube sadržaja potpisan za WME (William Morris Endeavor), najveću agenciju koja za njega sklapa poslove s kompanijama koje se žele oglašavati na njegovom kanalu, a to je izuzetno mali broj kompanija koje prihvaćaju: "Ponekad mi žele nešto objasniti preko poziva, ali ako ideju ne mogu objasniti u nekoliko rečenica u mailu, vrlo vjerojatno nije riječ o dobroj ideji. Možda sam grub, ali moram biti učinkovit jer 99 posto ponuda ne prihvaćam. No, onaj jedan posto, do toga mi je jako stalo i radim s puno ljudi kako bismo donijeli ispravnu odluku".
Budući da se kanal, između ostalog, bavi recenzijama proizvoda, mnogi se pitaju je li ikada sklapao poslove s kompanijama čije proizvode recenzira.
"Poslovao sam s kompanijama čije sam proizvode recenzirao, ali nikada nisam imao sponzoriranu recenziju. Najbliže tome što se dogodilo je sponzorirani video Lenovo laptopa koji nisam recenzirao, ali sam prije recenzirao Motorolin telefon, a Lenovo je vlasnik Motorole. Ako sam objavio neki sponzorirani sadržaj nikada ga ne recenziram, ali neki to rade. I sve dok gledatelji znaju da je riječ o sponzoriranom sadržaju, nemam problema s tim. Što se mene tiče, ne recenziram nešto sponzorirano", objašnjava Brownlee koji ne voli kada ga nazivaju influencerom već se smatra kreatorom sadržaja.
Internetom kruže različite brojke, ali postoje neke malo ozbiljnije analize i procjenjuje se da Brownlee, nakon svih troškova, zaradi između 960 i milijun i 200 tisuća dolara godišnje.
Planovi za budućnost
A kakav je njegov odnos s YouTubeom?
"Osjećam da puno toga dugujem YouTubeu, ali u isto vrijeme i ne. Teško je to objasniti. Publika prati lika MKBHD-a na mnogo načina i na raznim platformama, bio to Twitter, Instagram ili TikTok, a sve te platforme imaju drukčije formate i razloge zašto me ljudi tamo prate. Neki ljudi objavljuju iste stvari na svim platformama i to je u redu.
Ja smatram da, maknete li me s jednog od tih kanala, MKBHD brand nastavio bi postojati, ali novac dolazi samo s jedne od tih platformi.
Budući da tvrdim da sam poduzetan i profesionalan, razmišljam o diverzifikaciji izvora zarade koji ne ovise o jednoj platformi. To je nešto na čemu aktivno radimo. No, moj odnos s YouTubeom je odličan i to je luksuz, ali namjera mi je graditi ovo što radimo iznad jedne ili dvije platforme", objasnio je i dodao da je razmišljao i o sadržaju za Netflix, ali dogodi li se ikad nešto takvo, sadržaj bi se razlikovao od onoga na YouTubeu.
Brownlee očito ima mnogo planova i mnogi od njih ne uključuju YouTube, ali više je nego očito da će to barem u dogledno vrijeme biti njegova primarna platforma.
I dok se rasprave u Hrvatskoj još uvijek svode na izljeve bijesa prema influencerima, stvaranje YouTube sadržaja djeluje kao potpuno legitiman posao, ali Brownlee je oprezan kad se radi o savjetima mladima koji u YouTubeu vide teren za stvaranje karijere: "To je jedno od najtežih pitanja i jako se borim s davanjem savjeta onima koji počinju danas jer počeo sam u drugim vremenima.
Klinci danas žele biti youtuberi. Znaju što ta riječ znači i kako stvari funkcioniraju. Upoznati su s tim. Ali danas je tržište prezasićeno i teško se istaknuti, ali u isto vrijeme, nikada nije bilo jednostavnije početi. Stoga, ako vam je u redu snimiti više od 100 videa i ne zaraditi ništa i to radite iz zabave - vama kažem, učinite to".
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati