Vlada se hvali novim sustavom e-Građani. Marko Rakar ga je testirao za Index
IZ VLADE Andreja Plenkovića jučer su se javnosti pohvalili novim portalom e-Građani informacije i usluge, na kojem su prvi put na jednom mjestu objedinjene usluge za građane i poslovne korisnike te svatko može koristiti usluge i u ime svoje maloljetne djece ili poslovnog subjekta čiji je ovlašten zastupnik.
Portal svakom korisniku dodjeljuje korisnički pretinac u koji stižu obavijesti i elektronički dokumenti i korisnički profil, a može se koristiti na svim uređajima - na mobitelu, računalu ili tabletu.
Pruža i jasne upute za korištenje vjerodajnica (kojima se dokazuje identitet na internetu) i informacije o besplatnim državnim vjerodajnicama: mToken i ePass, a i dalje je moguće prijavljivanje na portal e-Građani drugim poznatim sredstvima, poput e‑osobne iskaznice ili tokena internetskog bankarstva.
U priopćenju vlade povodom lansiranja nove verzije portala e-Građani ističu se osnovne značajke i novine portala, koji prvi put obuhvaća sve hrvatske građane i sve one koji u Hrvatskoj namjeravaju živjeti, čak privremeno, poput digitalnih nomada.
>> Pokrenut novi portal e-Građani, evo što sve sada možete na njemu
Koje su novine na e-Građanima?
Novina je da jedna prijava otvara sva vrata te se od sada pruža jedinstven način prijave za građane i poslovne korisnike. Po OIB-u portal prepoznaje sve subjekte u čije ime korisnik može djelovati, npr. maloljetno dijete ili u ime nekog poslovnog subjekta.
Tu je i profil korisnika, u kojem se može uređivati prečice često korištenih usluga ili odrediti koliko se često želi davati privolu na obradu osobnih podataka. Korisnički pretinac se sada dodjeljuje svim korisnicima. To je jednostavno, informativno i intuitivno sučelje.
Novina je i prepoznatljiva crvena navigacijska traka koja se provlači kroz sve usluge gdje god se na sustavu nalazili. Ona sadrži profil korisnika, filtar usluga, korisnički pretinac, promjenu subjekta kojeg korisnik zastupa (e‑ovlaštenja) te omogućava podešavanje za pristupačnost.
Svima je dostupna i korisnička podrška s brojem telefona, adresom elektroničke pošte i odgovorima na često postavljana pitanja.
"Roditeljima ova platforma odsad omogućava korištenje usluga za svoje maloljetno dijete putem nove funkcionalnosti e-ovlaštenja. Roditelji će sad, primjerice, preko usluge Portal zdravlja moći obnoviti terapiju za svoje dijete. Odobrenje za obnovu terapije treba od pedijatra ili liječnika osobno zatražiti prilikom prvog propisivanja", ističe se u priopćenju.
Marko Rakar: Nova verzija izgubila je kompatibilnost s nekim pretraživačima
Zanimalo nas je je li to preuzetna najava te ispunjava li nova verzija najavljene ambicije. Za stručno mišljenje smo se obratili Marku Rakaru, poznatom IT stručnjaku i analitičaru, koji je isprobao e-Građane.
"Novi portal eGrađani djeluje malo urednije, ali ne i preglednije, čini se da je u cijelosti izgubio kompatibilnost s nekim pretraživačima (recimo Internet Explorerom). U drugim pretraživačima imaju samo djelomičnu kompatibilnost (Firefox), dok u nekima (recimo mobilni Edge) neke od funkcija jednostavno ne funkcioniraju i navigacija je, u najmanju ruku, otežana", započinje Rakar svoju analizu iskustva korištenja nove verzije e-Građana.
Portal se sada čini nepreglednim i konfuznim, smatra Rakar, te dodaje da smo "u prethodnoj verziji e-Građana imali katalog državnih i komunalnih e-Usluga, dok su sada pomiješane e-Usluge s informacijama i nema jasnog vizualnog ili drugog ključa temeljem kojeg biste prepoznali hoće li vas link odvesti na neku od usluga koje tražite ili pak na neki od e-servisa koji tražite. Usput, sada se točno vidi koliko je sve skupa neujednačeno, jer otprilike polovica elektronskih usluga ima naziv eUsluga, dok druga polovica koristi crticu da bi stvorila e-Uslugu. Također, čini se da su neke eUsluge skroz ispale iz portala ili kroz njega nisu dostupne. Konkretno, jučer mi je bio potreban uvid u REGOS i njega nisam uspio naći na novim eGrađanima, dok Google nije imao problema", dodaje.
Problem ovlaštenja
Što se tiče ovlaštenja, to je velika boljka cijelog sustava i dok on u cijelosti ne bude zamijenjen nečim modernijim, tu neće biti velikog napretka, upozorava Rakar.
"Kao i u svim drugim državnim servisima, i dalje se inzistira na korištenju apsolutno nepotrebnih međusoftvera (engl. Middleware), što eGrađane čini de facto neupotrebljivim na platformama koje nisu Windowsi (ako se koriste "sigurnije" metode prijava). Kada smo već kod tih razina sigurnosti, one su nepotrebno komplicirane i apsolutno neujednačene. Primjerice, da biste pristupili svojim poreznim podacima, koji su ultimativna tajna, dovoljni su vam korisničko ime i lozinka, dok vam za pregled recepata liječnika treba veća razina sigurnosti (slično je i na nizu drugih servisa). Neki od servisa jednostavno ne funkcioniraju kroz ovu novu shemu", objašnjava.
Nikakve velike novosti za lakše poslovanje poduzetnika
Nova je funkcionalnost, kažu iz vlade, i to što će fizička osoba pri prijavljivanju u portal e-Građani svojom osobnom vjerodajnicom, primjerice tokenom internetskog bankarstva, imati uvid i u sve tvrtke u kojima je osoba ovlaštena za zastupanje, a moći će i dodjeljivati prava svojim zaposlenicima putem nove funkcionalnosti e‑ovlaštenja.
Hoće li to biti od pomoći u poslovanju, hoće li ova verzija olakšati poduzetnicima rad?
"Korištenjem osobne prijave se i do sada moglo pristupiti nizu usluga, a koje su se odnosile na poslovanje (u čemu prednjači Porezna Uprava, iako se čini da oni svoju bazu, kao i ovlaštenja koja ljudi imaju, nisu ažurirali godinama), tako da tu nema neke velike novosti. Osim toga, bolni proces otvaranja e-Računa za e-Građane je vjerojatno veći i konfuzniji za novog poduzetnika nego otvaranje tvrtke ili obrta redovnim putem", odgovara Rakar.
Dodaje da sustav eGrađani ima cijeli niz doista školskih i amaterskih problema s ovlaštenjima i doista je čudno da se proteklih godina nitko time nije pozabavio ili barem pokušao razumjeti problem. "Birokrati vjerojatno misle da je to najbolje što mogu pa se nisu ni trudili, a država ionako nije nikada bila poznata po tome da se stavlja u ulogu građana i pokušava razumjeti što njima doista treba", kaže Rakar.
"Sve skupa koštalo oko 800 tisuća kuna"
U redu, koliko je onda sve to koštalo?
U objašnjenju prilikom lansiranja novih eGrađana pisalo je da je taj cijeli proces trajao šest mjeseci (iako ga je navodno pokrenuo još Kuščević i valjda svi ministri nakon njega) te je pisalo da je za redizajn četrdesetak servisa sve skupa koštalo oko 800.000 kuna, što je minijaturan iznos ako znamo da je Ministarstvo zdravlja neupotrebljivu web-stranicu platilo milijune. Postavlja se, naravno, i pitanje za što FINA naplaćuje desetke milijuna svih ovih godina, kada sve zajedno može redizajnirati i presložiti mali tim državnih službenika u nekoliko mjeseci.
Svakako je pozitivno to što su otklonjene i prepreke koje su dosad imali naši sugrađani koji koriste čitače za slijepe i slabovidne osobe te novi portal provodi preporuke koje im olakšavaju pristup uslugama u e-Građanima. Ali to je zapravo podsjećanje na to koliko smo zaostajali u fer odnosu prema slijepima i slabovidnima.
Konačno framework za slijepe i slabovidne
Rakar smatra da novi e-Građani deklarativno podržavaju pristup slijepim i slabovidnim osobama, no da treba reći da to nije nikakvo posebno postignuće (osobito ne u 2021. godini), nego su to standardne funkcionalnosti koje pružaju razne web framework osnove, na čijim se temeljima grade takve internetske stranice. To bi se trebalo podrazumijevati.
"Ne smatram da bi trebalo nekoga pohvaliti zato što je odabrao framework koji uključuje i pomoć za slijepe i slabovidne. Iako, ako promatram preporuke za, primjerice, dizajn web-stranica za disleksične osobe i promjene koje taj web daje ako odaberete da ste disleksični, očigledno je da novi eGrađani ne prate te preporuke, tako da bi trebalo malo detaljnije proučiti je li podrška samo deklarativna ili ona doista postoji i stvarno koristi i poboljšava čitljivost slijepim i slabovidnim građanima", kaže Rakar.
U svakom slučaju, dobro je da se time državna uprava bavi, jer to zaslužuju slijepi i slabovidni građani.
Što je potrebno za bolji sustav?
Rakarov zaključak je da je riječ je "o zakasnjelom i nipošto revolucionarnom redizajnu, koji je, naravno, dobrodošao".
"Ako je vjerovati da je riječ o agilnom razvoju (koji je naša birokracija, čini se, napokon otkrila), onda će prave stvari tek stići i velika je šteta što smo umjesto nove funkcije dobili, kao i u mnogo dosadašnjih primjera, samo novu formu", nada se Rakar.
Sve to bi jednostavno moglo bolje, smatra Rakar, ali da bi se to dogodilo, potrebno je, primjerice, posložiti da cijeli niz institucija međusobno surađuje, dok su sada linije upravljanja različite i puno je sukoba interesa. Zato je nova verzija sustava e-Građani trenutno najbolje što hrvatska država može ponuditi svojim građanima.
*Index koristi third party aplikacije za realizaciju anketa kako bismo smanjili mogućnost manipulacije anketom od strane korisnika, ali i potpuno odagnali mogućnost vlastitih manipulacija rezultatima. Svejedno, online ankete ne mogu se smatrati znanstveno utemeljenima niti vjerodostojno predstavljaju većinu hrvatske populacije. Index, naime, relativno rijetko posjećuju potpuni idioti, koji pak u ukupnoj hrvatskoj populaciji imaju značajan udio.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati