BeReal je obećao online autentičnost. Većina shvaća da je to prevara
PRLJAVA tipkovnica pored ostataka hrane. Hrpe posuđa zaostalog od sinoćnje večere. Crni ruksak na sredini stola bez vidljivog razloga. Ako sve ovo zvuči očajnički dosadno, u tome i jest poanta. Ovo su fotografije koje možete vidjeti na BeRealu, aplikaciji društvene mreže koja nastoji pokazati ljude onakvima kakvi stvarno jesu. Barem je to bila ideja, piše The Independent.
Kao protuotrov za Instagram 2020. godine pokrenuo ga je francuski dvojac - Kevin Perreau i Alexis Barreyat. BeReal potiče korisnike da svaki dan u nasumično vrijeme snime jednu neuređivanu fotografiju koristeći i prednju i stražnju kameru svojih mobitela. Ideja je, ističe ova aplikacija, "uhvatiti svoje okruženje" te tako, kao što ime sugerira, biti stvaran.
Sve objave nestaju nakon 24 sata
Imate dvije minute da snimite fotografije i objavite ih u aplikaciji, inače će biti označene s "kasno". Korisnici mogu vidjeti samo BeReal postove svojih prijatelja i naknadno reagirati na njih emotikonima ili komentarima, nakon što podijele svoje fotografije. Sve objave nestaju nakon 24 sata.
BeReal je oduvijek bio popularan među generacijom Z, polako se probijajući na ljestvici iOS App trgovine od svog pokretanja. No njegov je uspjeh eksponencijalno porastao ove godine među mnogo širom demografskom skupinom.
Danas broj preuzimanja aplikacije premašuje 53 milijuna, a procjenjuje se da tvrtka vrijedi više od 600 milijuna eura. Influenceri s milijunima pratitelja (Pressley Hosbach, Emma MacDonald i Mack Truex) redovito dijele svoje BeReal objave na Instagramu.
U rujnu je aplikacija dospjela na globalne naslovnice kada je Harry Styles snimio BeReal fotografiju obožavatelja usred jednog od svojih koncerata u New Yorku.
BeReal predstavlja konkurenciju drugim aplikacijama
Trijumf BeReala je takav da ga druge aplikacije sada vide kao konkurenta, iako je njegov poslovni model kopiranje onoga što svi ostali rade. Bez obzira na to, TikTok je nedavno lansirao svoju značajku Now, koja poziva korisnike da snime ono što rade u tom trenutku putem videa od 10 sekundi koristeći prednju i stražnju kameru svog uređaja.
Još jedna slična značajka također bi se mogla pojaviti na Instagramu, koji navodno planira pokrenuti opciju "Glimpse". Tako bi se korisnike potaknulo da podijele video ili fotografiju jednom dnevno kako bi pokazali pratiteljima što rade u bilo kojem trenutku.
Sve je to vrlo plemenito, a opet nimalo iznenađujuće. Nakon godina lamentiranja nad iskušenjima i nevoljama društvenih medija - "površno je", "stvara pristisak", "ovo je filtrirana besmislica" - bilo je samo pitanje vremena kada će dva tehničara u flisu odlučiti riješiti ovaj očiti problem stvaranjem još jedne aplikacije za društvene mreže.
"BeReal ljudima pruža autentičnost"
Razumljiva je i privlačnost. Kada smo neprestano preplavljeni strujom filtriranog i pomno odabranog sadržaja, može biti osvježavajuće vidjeti upravo suprotno. Doista, posljednjih mjeseci mnogi su se ljudi počeli pouzdati u BeReal koji im pruža dnevnu dozu autentičnosti.
"Možete zaviriti u svakodnevne živote prijatelja s kojima se nemate vremena vidjeti. Mislim da to pozitivno utječe na moja prijateljstva, čak i ako se radi o ružnim fotografijama", kaže 25-godišnji Max.
Aplikacija služi istoj svrsi i za 23-godišnju Leah, koja ju je preuzela u srpnju: "Volim aspekt snimanja prednjom i stražnjom kamerom, jer to ponekad može pokazati neke stvarno smiješne trenutke koje obično ne biste primijetili."
BeReal također može pomoći roditeljima da ostanu povezani sa svojom djecom na načine na koje druge platforme možda ne mogu postići. "Moje najstarije dijete otišlo je od kuće zbog studija i reklo da ako ga želim vidjeti svaki dan onda moram biti na BeRealu. Ne mogu vam opisati kako je lijepo imati te malene slike njegova života", kaže 48-godišnja Nikki.
Korisnici postaju i sumnjičavi
Ali unatoč svim pozitivnostima koje aplikacija može ponuditi, pojavljuje se i sve veća količina skepticizma. Potražite, primjerice, na Twitteru "BeReal" i pronaći ćete bezbroj pritužbi na njegove antisocijalne tajminge obavijesti i pritisak koji stvara na svoje korisnike da svaki dan nešto objave, odnosno na sve što definira aplikaciju.
"BeReal u 8:00 ujutro je nasilje", napisala je jedna osoba na Twitteru. "BeReal obavijesti treba zabraniti prije 9:00 ujutro u nedjelju", dodao je drugi korisnik.
Brzinska anketa među poznanicima na aplikaciji daje sličan odgovor. "Koristio sam ga tjedan dana i
smatrao sam ga stvarno dosadnim. Jednostavno mi ničije objave nisu bile ni izdaleka zanimljive, a podjednako su mi dosadile i moje", rekao je jedan prijatelj. Drugi se složio: "Potpuno je besmisleno i volio bih da mogu ukloniti neke ljude."
Drugi su se žalili na činjenicu da većina ljudi objavljuje kasno, što se pokazalo točnim nakon pregleda BeRealove stranice "discovery", gdje možete vidjeti objave ljudi s kojima niste prijatelji. Niti jedna osoba nije objavljivala na vrijeme; većina je kasnila nekoliko sati. Jeste li doista autentični ako ne objavljujete čim vam aplikacija to kaže?
"Lako je biti lažan"
Prvo iskustvo s BeRealom Independentove novinarke bilo je preko njene 15-godišnje sestre. Išle su po kavu kad se iznenada zaustavila i rekla kako je "vrijeme da budu stvarne (to be real)". Držeći telefon pred licem, snimila je dvije potrebne fotografije: jednu ulice i jedne njih dvije.
Ali nakon što je vidjela fotografiju njih dvije, odlučila je sve ponoviti. "Uh, ne. Pokušajmo ponovno", rekla je
nakon četvrtog pokušaja. Nisu se osjećale dovoljno samopouzdano da objave konačnu fotografiju koju su snimile u roku od dvije minute. "Nije važno, objavit ću to kasnije", zaključila je sestra.
Ovo je drugi problem s BeRealom - zapravo je vrlo lako biti lažan. Zaključila je to i Independentova novinarka nakon što je preuzela aplikaciju. Kad je vidjela svoju fotografiju - oči su joj bile poluzatvorene i nešto čudno se događalo s njenon bradom - odmah je odlučila ne objavljivati ništa dok se ne našminka za taj dan. Podijelila je selfie 20 minuta kasnije.
I drugi imaju ovakav pristup. Jedna je spisateljica nedavno objasnila kako se njezina BeReal obavijest pojavila kada je bila usred svađe s dečkom pa je objavila nekoliko sati kasnije kada su se stvari stišale. Druga se prisjeća kako je često bila usred drijemeža kad bi stigla obavijest i osjećala se "u žurbi da pronađe nešto manje neugodno".
"Online vjerodostojnost ne postoji"
Imajući sve ovo na umu, jasno je da online vjerodostojnost ne postoji. To je tema o kojoj se pisalo otkako se BeReal prvi put pojavio. Naravno, čim uperiš kameru u nešto, to postaje dio umjetničke konstrukcije. I da, to je slučaj čak i ako se radi samo o fotografiji radijatora ili tepiha. Sve dok održavate autonomiju nad svojim fotoaparatom, stvarate sliku koja može biti samo umjetna.
Jedna je stvar objaviti selfie s filterom na Instagramu. Sasvim je drugo objaviti na BeRealu ono što ste već fotografirali četiri puta. Ako ljudi zapravo nisu stvarni na BeRealu, po čemu se to razlikuje od bilo koje druge platforme društvenih medija? I nije li podmuklije konzumirati sadržaj pod krinkom autentičnosti nego konzumirati ono za što već znamo da je neautentično?
Ljudi vole izgledati dobro na internetu. Jednostavno, tako smo uvjetovani. I to djeluje u oba smjera. Jer koliko god željeli misliti da smo iznad svega, nedvojbeno je mnogo ugodnije vidjeti druge ljude kako dobro izgledaju i na internetu. Većina ljudi više voli vidjeti fotografije sa sunčanog odmora nego slabo osvijetljene slike njihovih stolova.
Činjenica je da autentičnost jednostavno nije nešto što se može prodati, bilo da se radi o aplikaciji ili na neki drugi način. Ako je ono što tražite biti stvaran, najbolje što možete učiniti je odložiti telefon.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati