Fenomen Super Bowla i zašto ostati budan noćas
U SAD-U postoje četiri velika blagdana: Dan nezavisnosti, Dan zahvalnosti, Božić i Super Bowl. I dok su prva tri zasnovana na povijesnim događajima i vjerskoj pripadnosti, onaj četvrti je vezan uz sportski događaj koji duboko povezuje društvo u kojem je nastao.
Jednako kao što je Amerika mlada u povijesnom kontekstu, tako je i Super Bowl mlad u kontekstu blagdana. Ove godine ga se slavi 57. put, iako nije imao taj status od samog početka. Američki nogomet je postao i ostao jedno od obilježja društva koje ga je prigrlilo kako jedinstveno američku stvar.
Razlog uspona i preskakanja protivnika
Godinama je na tom mjestu stajao baseball i činilo se kako ga ništa ne može skinuti s pijedestala najvažnije sporedne stvari u Americi. Ali za razliku od "najveće razbibrige" (greatest passtime), football je imao dinamički i televizijski potencijal koji se omilio masama.
Ukratko i dosta banalizirano, baseball je igra koja se gleda jednim okom dok se bavite nečime drugim i nećete mnogo propustiti ako nešto ne vidite iste sekunde. S druge strane, američki nogomet je igra velikog broja kratkih izboja energije. Igra i sport u kojem je uzbuđenje sublimirano u trenutke koji traju do deset sekundi.
Ti su trenuci obilježeni atleticizmom, snagom, taktičkim finesama sažetim u jedan visoko zapaljiv paket. I ponavljaju se desetke puta za redom te zahtijevaju pažnju gledatelja, ali su dovoljno odvojeni od akcije do akcije da je moguće zadržati koncentraciju na otprilike tri sata koliko traje jedna utakmica.
Spojimo li sve navedeno u jednu riječ koja je obilježila 20. stoljeće, najjednostavnije je reći da je football bio primjer televizičnosti. Sve ono što je trebalo nekom sportu da zarobi nečiju pažnju pred malim ekranom saželo se u tom sportu.
Specijalizacija dovedena do ekstrema
Put Super Bowla kao kulminacije sezone započeo je šezdesetih godina prošlog stoljeća, a ušao u novu eru već u idućem desetljeću. Ulaskom u sedamdesete došlo je do spajanja NFL-a i AFL-a koji su već ranije igrali svoje finale te je nastala jedinstvena liga s dvije konferencije.
Ono što je uslijedilo samo je učinilo sport još više pogodnim za prezentaciju modernom svijetu. Specijalizacija pozicija koje su već postojale najviše je izražena kroz fizičke karakteristike igrača. Da bi akcije bile brže i bolje razrađene, igrači su na specifične pozicije postavljani prema fizičkim karakteristikama koje su najbolje odgovarale zahtjevima onoga što možete vidjeti na terenu.
Igrači koji su zaustavljali protivnike u obaranju quarterbackova postajali su sve veći i brži, a oni koji bi bježali od protivnika sve atletičniji i spretniji. Do toga nije došlo slučajno, već itekako planski. Razvojem metoda treninga, sustava igre i medicine bilo je sve lakše dolaziti do vrhunca te specijalizacije. A sport je sam po sebi razvojem televizije postajao sve pogodniji za prijenose.
Dodamo li tome sustav u kojem sve kulminira u jednoj utakmici, čitava sezona je do 80-ih godina prošlog stoljeća postala uvod u jedan medijski događaj. I to takav koji je plijenio pažnju svih onih koji su već pratili sam sport, ali i onih koji su bili na marginama sporta. Što zbog američkog odnosa prema sportu u odgoju i obrazovanju, što zbog eksperimenata medijskih kuća.
Medijska eksplozija
Liga je potaknuta sinergijom s televizijom počela proširivati sadržaje koje okružuju sam događaj. Na početku su to bili nastupi vezanih orkestara (marching band) u poluvremenima, ali su 90-ih povezani s popularnom kulturom.
Mudrost tog rasta bila je u tome što sama utakmica nije poremećena drugim sadržajima, već samo obogaćivana njima. Svrha je bila jasna, iskoristiti visoko praćen događaj da bi se privukla i publika koja ne prati samo sport. Ako netko tijekom poluvremena posluša pop glazbenika, možda će se zadržati i kasnije.
Dodajte tome pauze za vrijeme minuta odmora i dobit ćete prostor za vrhunski medijski i reklamni prostor koji je liga mogla prodavati. Zato imate reklame koje se danas prikazuju i za vrijeme regularne sezone i koje su izrazito skupe. A u Super Bowlu blok od 30 sekundi košta više milijuna dolara. Zato što svi gledaju.
Da bi se sadržaj obogatio oglasi u toj utakmici su specijalizirani, ali su i dalje oglasi. Dodajte tome i nastup glazbenika na poluvremenu i imat ćete medijski događaj koji je inkluzivan za čitavo društvo. Ne samo za one koji prate sport.
Računica NFL-a je jednostavna, u granicama SAD-a football je najgledaniji medijski sadržaj. Nije globalno usporediv s nogometom, ali lokalno je neprocjenjiv. Od 50 najgledanijih TV prijenosa u Americi njih 46 su utakmice NFL-a, a Super Bowl gleda preko 100 milijuna Amerikanaca. Jer svatko može pronaći nešto za sebe.
Značenje i magnituda ovog događaja može se sažeti u jednoj specifičnosti. Izvođači Halftime showa od lige ne dobivaju ni jednog centa za svoje nastupe. Imaju svotu za produkciju koja je namjenska (i često moraju sami ulagati da bi je nadopunili), ali sam nastup ih lansira visoko. Koliko god bili poznati prije nastupa, njihova popularnost i prodaja glazbe skaču nakon toga.
Što pratiti noćas iz Arizone
Ako vam ovo zvuči iole privlačno, sigurno vas zanima što pratiti večeras od 00:30 iz Arizone. Počnimo s tehnikalijama. U 57. Super Bowlu će nastupiti prvi nositelji svojih konferencija, Kansas City Chiefsi i Philadelphia Eaglesi.
Obje momčadi imaju strašan napadački potencijal i gotovo pa garantiraju utakmicu koja će zainteresirati i pratitelje koji se tek navikavaju na sport. Doda li se tome da u njima nastupaju ogromne zvijezde u ligi na najvažnijoj poziciji u momčadi (quarterback), spektakl je izvjestan.
Osim toga, utakmica će biti obilježena dvobojem dvojice braće u suprotstavljenim momčadima. Jason i Travis Kelce dva su igrača koji će gotovo izvjesno završiti u Kući slavnih nakon što završe karijere, a večeras će igrati jedan protiv drugog. Inače, ako vam je do površne zabave, braća imaju i zajednički podcast kojem raste popularnost zadnjih godina.
Ove dvije momčadi povezuje još jedan element, a to je trener. Sadašnji strateg Chiefsa, jedan od najvećih ofenzivnih umova ikad, Andy Reid proveo je 14 godina na klupi Eaglesa. Upravo taj narativ će biti jedna od naslovnica utakmice koja je pred nama.
I za kraj, ako vam ništa od toga nije interesantno, uvijek imate reklame i jednu planetarno popularnu zvijezdu na pozornici. To će noćas biti Rihanna. Kraljica Barbadosa, kako joj mnogi tepaju, sigurno je velik povod mnogima da ne zaspu noćas do 02:30 kada bi trebala zakoračiti na pozornicu.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati